Griep: verhoog weerstand met vitamine C

Griep: verhoog weerstand met vitamine C Hoge doses vitamine C staan erom bekend om een virusinfectie in de kiem te smoren of de duur en hevigheid ervan aanzienlijk te verminderen. U kunt met vitamine C geen griep voorkomen. Wel bouwt u een sterke weerstand op, zodat uw lichaam niet te zwak is om de griep te doorstaan. Wanneer u merkt verkouden of grieperig te worden, is het verstandig om 1-2 gram vitamine C te nemen. Neem om de twee uur een nieuw tablet en ga hier enkele uren mee door.

Vitamine C en vitamine A en zink

U dient de verhoogde dosis vitamine C net zolang te nemen totdat de symptomen zijn verdwenen. Indien u last krijgt van diarree moet u minder vitamine C gebruiken. Daarnaast is het van belang vitamine A en zink te gebruiken. Tezamen met vitamine C moet uw lichaam in staat zijn om binnen 24 uur de griepverschijnselen te onderdrukken.

Mens heeft veel vitamine C nodig

Pure vitamine C-kristallen werden in 1928 geïsoleerd. Het kreeg de naam acidum ascorbicum (anti-scheurbuikzuur).

Volgens Szent-Gyorgi, Pauling, Stone en vele voedseldeskundigen en artsen van naam heeft een mens voor optimale gezondheid 1750 tot 3500 mg vitamine C per dag nodig. Dit is uitgetest op ratten.

Mensen lijken veel op andere zoogdieren die veel vitamine C gebruiken, zoals geiten, koeien, schapen, muizen, eekhoorns, etc. Het is moeilijk te geloven dat deze dieren dergelijke grote hoeveelheden vitamine C zouden maken als zij daar geen baat bij hadden, en het is eveneens moeilijk te geloven dat de mens niet dezelfde hoeveelheden vitamine C zou hoeven te gebruiken.

Functies van vitamine C in het lichaam

  1. Vitamine C vormt en houdt collageen in stand, de stof die de lichaamscellen met elkaar verbindt. Zonder die verbinding valt ons lichaam uiteen. Een gebrek aan vitamine C uit zich in het ouder worden van het lichaam. Wie dus jong wil blijven zal veel vitamine C moeten gebruiken.
  2. Vitamine C is een belangrijke tegengif dat giffen in ons lichaam neutraliseert. het beschermt tegen drugs, dierlijke gifstoffen, luchtvervuiling en roken.
  3. Vitamine C versterkt het therapeutisch effect van medicijnen die daardoor minder nodig zijn. Diabetici kunnen zo hun insulinebehoefte verlagen.
  4. Vitamine C is een krachtige virusdoder, zoals poliomyelitis (kinderverlamming), herpes, mond- en klauwzeer, en hondsdolheid. Er moet dan wel enorm veel vitamine C geslikt worden.
  5. Vitamine C verhoogt de weerstand tegen kanker.

Vitamine C - opslag

Ons lichaam heeft geen grote opslagplaats van vitamine C. Er kan 5 gram vitamine C worden opgeslagen. De concentratie is het hoogst in de bijnierschors.

Vitamine C in groenten en vruchten niet voldoende en erg duur

Er zijn mensen die zeggen dat er voldoende vitamine C in groenten en vruchten zitten. Ja, dat klopt. Maar dan moet u er wel veel van eten en dat is voor de meeste mensen te duur. Het is veel goedkoper om het als voedingssupplement te kopen.

Vitamine C versterkt de werking van antibiotica

Mocht de arts u antibiotica hebben voorgeschreven in verband met de Mexicaanse griep of gewone griep, dan is het innemen van vitamine C erg verstandig. Dit versterkt namelijk de werking van de antibiotica. Ook als u veel aspirine slikt tegen de griep is het verstandig vitamine C te gebruiken. Datzelfde geldt voor hoofdpijn. Niet voor niets worden tegenwoordig aspirine verkocht met vitamine C erin.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandVeel mensen krijgen er bijna elk jaar mee te maken: de griep. Maar wat is de griep eigenlijk? Waar wordt het door veroor…
Fruit eten vermindert de kans op Mexicaanse griepFruit eten vermindert de kans op Mexicaanse griep‘An apple a day keeps the doctor away’. Een bekende uitdrukking die het eten van fruit stimuleert. Houdt het eten van fr…
Homeopathische middelen om griep te voorkomenHomeopathische middelen om griep te voorkomenHomeopathische middelen tegen de griep, ze zijn er. De homeopathie gaat er van uit dat middelen werken volgens de Simili…
Symptomen van griepSymptomen van griepNummer één reden van ziekteverzuim onder werknemers is de griep. Hiermee is het de meest voorkomende ziekte. De ziekte i…

Natuurlijke behandeling en middelen bij griep en verkoudheidNatuurlijke behandeling en middelen bij griep en verkoudheidGriep en verkoudheid kun je heel goed met een natuurlijke behandeling bestrijden. Welke natuurlijke middelen zijn er om…
Lijnzaad, voedsel en medicijnLijnzaad, voedsel en medicijnDat bruine, platte zaadje uit de vlasplant Linum usitatisimum is al eeuwenlang in gebruik als voedselplant. Toch ontdekk…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Griep: verhoog weerstand met vitamine C"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 05-01-2020
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!