InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kanker: kunnen voedingssupplementen beschermen tegen kanker?

Kanker: kunnen voedingssupplementen beschermen tegen kanker?

Kanker: kunnen voedingssupplementen beschermen tegen kanker? Wie elke dag tussen de vijf à tien stuks fruit of groenten eet, loopt een kleinere kans om kanker te ontwikkelen. In groenten en fruit zitten vitaminen, mineralen en antioxidanten die beschermen tegen kanker. Voedingssupplementen hebben de bedoeling om de positieve effecten van groenten en fruit over te nemen, maar kunnen niet zo een goede bescherming tegen kanker bieden als fruit en groenten zelf. Sommige antioxidanten in groenten en fruit komen immers niet voor in voedingssupplementen. Op welke manier kan de inname van voedingssupplementen zinvol zijn om je te beschermen tegen kanker, en wat is hun waarde in vergelijking met groenten en fruit?

Groenten en fruit tegen kanker

Kans op kanker verlagen

Het eten van een bepaalde hoeveelheid groenten en fruit per dag kan de kans op kanker verminderen. We spreken dan van vijf à tien stuks per dag, groenten en fruit samen wel te verstaan. In groenten en fruit zitten stoffen die een bescherming bieden tegen kanker, zoals antioxidanten. Nochtans is het eten van enkele stukken fruit en groenten per dag niet voor iedereen even aantrekkelijk.

Groenten en fruit vervangen?

Niet iedereen ziet het zitten om elke dag meerdere stukken fruit te eten, ook al omdat een groot aantal vruchten de spijsvertering stimuleren. Ook groenten zijn niet altijd even populair bij de gemiddelde eter, en zeker niet bij kinderen. Daarom nemen veel mensen hun toevlucht tot voedingssupplementen om fruit en groenten gedeeltelijk te vervangen. Maar de vraag is of die supplementen wel op kunnen tegen een uitgebalanceerde, gevarieerde voeding waarvan groenten en fruit een essentieel deel van uitmaken.

Voedingssupplementen tegen kanker

"Normale" voeding

Voedingssupplementen zijn letterlijk middelen die een supplement of aanvulling vormen van de normale voeding. De normale voeding bestaat uit de drie belangrijke maaltijden die je neemt op een dag en daarbij ook alles wat je tussendoor eet. De voedingssupplementen bestaan onder de vorm van tabletten, poedertjes of kleine pilletjes.

Vitaminen en mineralen

Voedingssupplementen worden op kunstmatige wijze geproduceerd en bestaan uit de stoffen die in natuurlijke producten zoals groenten en fruit voorkomen. Het gaat dan vooral om vitaminen en mineralen, waarvan je in één keer een grote geconcentreerde hoeveelheid kan innemen. Die vitaminen en mineralen kunnen dus hun rol vervullen als beschermers tegen kanker.

Beschermen tegen kanker?

Positieve effecten

Het is zo dat voedingssupplementen een groot aantal positieve eigenschappen van groenten en fruit kunnen bevatten waarvan je dan ook de positieve effecten op je lichaam ondervindt. Wel mag je niet vergeten dat in voedingssupplementen niet alle goede stoffen kunnen zitten die aanwezig zijn in groenten en fruit.

Antioxidanten

Zo zijn er bepaalde antioxidanten die een positieve werking hebben tegen kanker die moeilijk kunnen omgezet worden in voedingssupplementen. Die antioxidanten kunnen dus alleen maar een goede werking hebben als je fruit en groenten zelf eet, want in voedingssupplementen komen ze niet voor. Bovendien is er nog behoorlijk wat onzekerheid over de stoffen aanwezig in groenten en fruit die bescherming bieden tegen kanker.

Voedingsadvies dokters en wetenschappers

Ook denkt men dat het door een gezamenlijke werking van antioxidanten en bepaalde andere stoffen in fruit en groenten is dat de kankerbeschermende effecten kunnen werken. Daarom blijven dokters en wetenschappers nog steeds vasthouden aan een voedingsadvies dat de nadruk vooral legt op verse groenten en fruit in plaats van voedingssupplementen. Wetenschappelijk is er nog veel onenigheid over het nut van voedingssupplementen als het aankomt op het verkleinen van het risico op kanker. Bij het eten van groenten en fruit is die onenigheid er daarentegen niet. De nadruk hoort dus in de eerste plaats te liggen op het eten van een gevarieerde voeding met fruit en groenten in de hoofdrol. Als je voedingssupplementen wilt nemen is het aangeraden om eerst het advies van arts of apotheker in te winnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
5 keer voeding tegen kankerKanker, of de grote K is de zorg van veel mensen op moeder aarde. Het onderzoek naar kanker is een continu proces en voo…
Natuurlijke of synthetische voedingssupplementenNatuurlijke of synthetische voedingssupplementenEen voedingssupplement bestaat meestal uit een concentraat van mineralen of vitamines maar ook andere stoffen kunnen als…
Antioxidanten om jong te blijven?Antioxidanten om jong te blijven?Jong van lichaam en jong van geest. Iets wat we allemaal willen blijven. Lonkend naar die eeuwige jeugd smeren we dus me…
Zin of onzin van voedingssupplementenVeel mensen weten niet of ze de vitaminen en mineralen wel nodig hebben die zij als voedingssupplement dagelijks trouw s…
Gezond leven met een kleurrijk eetpatroonGezond leven met een kleurrijk eetpatroonWe weten allemaal dat het eten van groenten en fruit essentieel is voor onze gezondheid. We zijn allemaal bekend met de…
Bronnen en referenties
  • http://www.kanker.be/voorzichting-met-voedingssupplementen (geraadpleegd op 20/05/2016).

Reageer op het artikel "Kanker: kunnen voedingssupplementen beschermen tegen kanker?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-04-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Kankerbestrijding
Medische informatie…
Schrijf mee!