InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Betrouwbare informatie over gezonde voeding en afslanken

Betrouwbare informatie over gezonde voeding en afslanken

Betrouwbare informatie over gezonde voeding en afslanken Er is tegenwoordig zeer veel informatie omtrent gezonde voeding en afslanken. Het is ook niet vreemd, aangezien bijna de helft van de Nederlandse bevolking overgewicht heeft. Maar waar vindt je betrouwbare en onafhankelijke informatie die niet meteen verbonden is aan bijvoorbeeld een afslankmethode waar je voor moet betalen. Vanuit de wetgeving zijn richtlijnen en regels opgesteld over gezonde voeding. Het voedingscentrum vertaalt deze richtlijnen naar praktische adviezen en uitleg die begrijpelijk is, maar er zijn meer informatiebronnen te vinden die gebaseerd zijn op de richtlijnen gezonden voeding.

Betrouwbare informatiebronnen

  • Ten eerste dus: De wetenschappelijke richtlijnen van de Beraadsgroep Voeding van de gezondheidsraad. Op de website staat: "De Gezondheidsraad is een onafhankelijk adviesorgaan dat als taak heeft ministers en parlement te adviseren over de stand van wetenschap op het gebied van de volksgezondheid en het gezondheids(zorg)onderzoek."
  • Informatie die vanuit het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport wordt gegeven over voeding, gezondheid en sport. Deze informatie vloeit voort uit de richtlijnen die door de gezondheidsraad worden gegeven.
  • De (praktische) Voedingsrichtlijnen die het Voedingscentrum geeft. Op de site vindt je veel praktische informatie waar je direct iets aan hebt, maar waar je er ook achter kunt komen of je gezond eet. Zo kun je op de eetmeter invullen wat je op een dag gegeten hebt, en geeft je aan de hand daarvan advies over wat je meer of minder moet eten en hoe je nog gezonder kunt eten.
  • Informatieve bladen en websites van officiële patiëntenverenigingen van ziekten die ook veroorzaakt kunnen worden door teveel of ongezond eten (Hartstichting en Diabetesfonds). Hier wordt namelijk niet alleen informatie gegeven over de ziekte zelf, maar ook over gezonde voeding en preventie.
  • Informatie die door de Obesitasvereniging wordt gegeven. Deze vereniging wil een sterke positie voor mensen met overgewicht: onder andere door het geven van informatie voor de doelgroep, maar ook de behandelaars, het bevorderen van contact tussen mensen met overgewicht, het laagdrempelig maken van sport.
  • Informatie die gegeven wordt door het Kenniscentrum overgewicht. Het Kenniscentrum Overgewicht beschikt over uitgebreide expertise en kennis en stimuleert wetenschappelijk onderzoek omtrent overgewicht en obesitas. Het is dan ook een site die gericht is op professionals, preventiemedewerkers en zorgverleners, maar voorziet ook in de informatie naar de media toe. Ook ondersteunt het Kenniscentrum Overgewicht het ministerie van VWS met het ontwikkelen van beleid op het gebied van overgewicht.
  • Informatie die gegeven wordt door het Convenant overgewicht. In feite is Het Convenant een afspraak tussen partijen die gezamenlijk willen werken aan de doelstelling uit de preventienota 'langer gezond leven' van het kabinet (2005) om overgewicht aan te pakken. Doel is dat in 2010 het aantal volwassenen met overgewicht niet verder groeit en het aantal kinderen met overgewicht vermindert. De convenantpartners willen individuen bevorderen weer een gezonde balans te vinden tussen eten en bewegen. Hiervoor is een actieplan opgesteld. Op desbetreffende site zijn ook links te vinden naar de samenwerkingspartners op het gebied van gezonde voeding en beweging.

Tijdschriften

Goede informatie is ook te vinden in de volgende (vak)tijdschriften:
  • Voeding Nu ,onafhankelijke vakinformatie over voedsel, voeding en gezondheid, waar Het Voedingscentrum een bijdrage aanlevert.
  • Gezondgids van de Consumentenbond.
  • Gezond Nu, lifestyle- en gezondheidstijdschrift.
  • Fit met voeding,
  • Overzicht van wereldwijde publicaties op het gebied van voeding en gezondheid, met name gericht op de orthomoleculaire voedingsleer en verklaard voor iedereen
  • Voeding & Visie, een vakblad voor voeding en diëtetiek. Het blad beschrijft de actuele stand van zaken over de rol van voeding bij preventie en behandeling van ziekte. Voeding & Visie is een focus op het vakgebied van de diëtist, geeft de diversiteit van het vak aan in een multidisciplinaire setting en sluit aan bij actuele ontwikkelingen binnen de diëtetiek.
  • Het Nederlands Tijdschrift voor Voeding & Diëtetiek

Alle informatiebronnen en informatie over de tijdschriften zijn via de zoekmachine te vinden op het internet.

Als je op de hoogte bent van de voedingsrichtlijnen van de Gezondheidsraad, en de praktische vertaling van het voedingscentrum, dan kun je hier aan controleren of de informatie die je uit andere bronnen haalt klopt of niet. Op die manier kun je ook bekijken of een afslankmethode binnen de richtlijnen van de gezondheidsraad valt. Een methode die buiten de richtlijnen valt kan wel degelijk effectief zijn, maar de vraag is of de methode gezond is of dat je veel geld kwijt bent aan maaltijdvervangende middelen bijvoorbeeld.

Zoek je vooral begrijpelijke en praktische informatie die je zelf dagelijks kan toepassen, begin dan bij het Voedingscentrum.

Lees verder

© 2009 - 2019 Chezue, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Overgewicht is big businessOvergewicht is big businessDe oplossingen om snel af te vallen vliegen je om de oren. Het ene crashdieet is nog populairder dan het andere. Je word…
Afvallen: reken het zelf uit en maak je eigen dieetAfvallen: reken het zelf uit en maak je eigen dieetOf je nou die extra kilo's van de feestdagen wilt afvallen of die strakke buik voor de zomer wilt bereiken: om af te val…
Overgewicht en mogelijke oorzakenOvergewicht en mogelijke oorzakenGezondheid wordt steeds belangrijker voor mensen en een gezond gewicht is daar een groot onderdeel van. Maar wanneer is…
Informatie over overgewichtTegenwoordig is overgewicht een veelvoorkomend probleem. Veel mensen hebben er last van. Wat kun je er tegen doen?
Bronnen en referenties
  • Website Beraadsgroep Voeding van de gezondheidsraad website Convenant Overgewicht website Kenniscentrum overgewicht

Reageer op het artikel "Betrouwbare informatie over gezonde voeding en afslanken"

Reactie

Ynoj (infoteur), 02-10-2009 10:06 #1
Wat mensen vaak vergeten is dat overgewicht op den duur ook kan leiden tot Diabetes type 2. Bewegen helpt dit te voorkomen. Hierbij hoef je niet direct te denken aan meerdere dagen per week sporten, maar gewoon bewegen in het dagelijks leven is al een stap in de goede richting. Wil je betrouwbare informatie over overgewicht en Diabetes, kijk op http://www.diabetesfonds.nl/bewegen-tegen-diabetes?_s_icmp=2Bmyj11B

Infoteur: Chezue
Gepubliceerd: 25-09-2009
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezond afvallen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!