InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is aspartaam een veilige zoetstof?

Is aspartaam een veilige zoetstof?

Is aspartaam een veilige zoetstof? De laatste jaren neemt het gebruik van synthetische zoetstoffen alleen maar toe met de voornaamste reden om de dikmakende suiker te vermijden. Maar is dit eigenlijk wel zo slim?

Aspartaam

De drie verschillende bestanddelen van aspartaam, ook wel bekend onder de naam 1-aspartyl 1- phenylalanine methyl ester, zijn phenylalanine (50%), asparaginezuur (40%) en methanol (10%). Vele consumenten kennen aspartaam als Canderel en Natrena. Gebleken is dat zoetjes van Hermesetas geen aspartaam bevatten (het zijn zoetjes op basis van Saccharine).

Zoetstof voorstanders

Wat voorstanders van zoetstof beweren is dat zij onschadelijk is voor het lichaam en een belangrijke rol kunnen spelen in het dieet van mensen. Zij stellen dat aminozuren essentieel zijn en bovendien onschadelijk. Bovendien wordt er van het ingrediënt asparaginezuur in zoetstof gezegd dat zij een natuurlijk molecuul is dat zorgt voor de signaaloverdracht tussen zenuwcellen. Tegenstanders hiervan beweren dat deze moluculen alleen ongevaarlijk zijn wanneer ze normaliter in ons lichaam voorkomen en tegelijkertijd met andere aminozuren wordt gebruikt. Daarbij komt nog dat het veelvoudig gebruik van zoetstoffen leidt tot een hoog "stimulatieniveau" van de neuronen en daarom kunnen leiden tot het afstervan ervan.

Hoofdpijn

Wat wordt genoemd als één van de meestvoorkomende bijverschijnselen is hoofdpijn. Hoofdpijn kan worden veroorzaakt door het veelvuldig nuttigen van producten die aspartaam bevatten maar ook als verergende factoren van onverklaarbare hoofdpijn.

Gewichtstoename

Vele mensen gebruiken producten met aspartaam om af te vallen, maar het tegendeel blijkt waar te zijn. Door het veelvuldig gebruik van zoetstof wordt de afgifte van insuline verhoogd waardoor er verwijdering van suiker in de bloedstroom plaatsvindt en het wordt opgeslagen als vet. Kortom: iets wat voor het grotendeel van de mensen toch echt niet de bedoeling is. Bovendien kan het verlangen naar suiker toenemen en er een niet verzadigend effect optreden wat evenzeer leidt tot gewichtstoename.

Aspartaam ziekte

Ten gevolge van het veelvoudig gebruiken van producten met aspartaam kan de aspartaam ziekte ontstaan. De bijbehorende verschijnselen hiervan zijn duizeligheid, hoofdpijn, oorsuizen en slepend praten. Andere reacties die in artikelen zijn gepubliceerd zijn epileptische aanvallen, onvruchtbaarheid en zelfs de dood. Voor velen is onbekend dat al deze problemen kunnen ontstaan door het gebruik van aspartaam.

Chronische vermoeidheid

Er is in de VS onbedoeld een grote proef met aspartaam onder soldaten gehouden. Hieruit is gebleken dat door het nuttigen van grote hoeveelheden light limonade vele soldaten kampten met het chronische vermoeidheidssyndroom en ten gevolge hiervan zijn overleden.

Verslechterd zicht

In aspartaam zitten vele afbraakproducten en afzonderlijke bestanddelen die als gif voor de oogzenuw en het netvlies kunnen werken. Zo wordt er een correlatie gezien tussen het gebruik van aspartaam met stoornissen in het zicht, pijn in de ogen en onscherp zicht. De stof methanol in aspartaam wordt in verband gebracht met blindheid bij mensen en verslechtering van het zicht.

Bloedsomloop

Er is volgens richtlijnen vastgesteld dat mensen niet meer dan 7,8 milligram van de stof aspartaam mogen binnenkrijgen aangezien er 10 procent methanol in de bloedsomloop terechtkomt wanneer men producten met aspartaam nuttigt. Wanneer je een liter frisdrank nuttigt heeft dit tot gevolg dat je acht maal de geldende limiet van de stof binnenkrijgt.

Verhoging van de bloeddruk

Een probleem die bij vele mensen wordt geconstateerd na het vele gebruik van aspartaam is verhoging van de bloeddruk. Bovendien verliezen mensen de controle over hun bloeddruk wanneer zij teveel van de stof gebruiken.

Diabetes

Het is bewezen dat mensen met diabetes verminderde klachten hebben wanneer zij stoppen met het gebruik van aspartaam. Zo krijgen zij bijvoorbeeld weer meer controle over hun bloedsuikerspiegel en vindt er minder beschadiging van het gezichtsvermogen plaats. In tegenspraak hiermee is dat er toch propaganda plaats blijft vinden voor het gebruik van zoetstofbevattende producten.

Producten die afbreken

Er zijn verschillende stoffen in aspartaam die zorgen voor afbraak. Zo breekt phenylalanine bij blootstelling aan warme temperaturen af in een stof die kankerverwekkend is.

Tumoren

Er is door het kankerinstituut vastgesteld dat er sinds 1985 een toename van 10 procent is in het aantal hersentumoren dat kwaadaardig is.

Functioneren van de hersenen

Er is onderzoek gedaan naar de gevolgen van aspartaam voor de hersenen. Gebleken is dat de stof een remmend effect kan hebben op enzymen in hersenen. Bovendien kan het overtollige gebruik van aspartaam degeneratieprocessen in de hersenen tot gevolg hebben.

Zwangere vrouwen en kinderen

Vastgesteld is dat vooral zwangere vrouwen en kinderen moeten oppassen voor aspartaam omdat nog onduidelijk is vanaf welke hoeveelheid aspartaam schadelijk kan zijn voor hen. Verschillende doktoren zeggen dat de stof door deze twee doelgroepen gemeden moet worden gezien het veelvuldige gebruik van zoetstoffen kan leiden tot een verhoogd niveau van phenylalanine bij de foetus en dit op zichzelf weer een belemmering kan zorgen voor de groei van de foetale hersenen.
© 2009 - 2019 Sanne1985, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De zoetstof Aspartaam (E951)Mensen zijn echte zoetekauwen, maar proberen daarentegen wel steeds minder suiker te consumeren. In plaats van suiker wo…
Aspartaam; gezond of schadelijk?Veel mensen nuttigen tegenwoordig light producten om overtollige kilo's kwijt te raken. Light producten bevatten zoetsto…
Aspartaam: slecht voor je gezondheid?Aspartaam: slecht voor je gezondheid?Het gebruik van de chemische stof Aspartaam als zoetstof in (vooral) ligthproducten, staat al jaren ter discussie. Sommi…
Dieet? Gebruik natuurlijke gezondere zoetstof zoals SteviaDieet? Gebruik natuurlijke gezondere zoetstof zoals SteviaWe letten op de lijn, van onszelf en onze kinderen. Tijdens het boodschappen doen schreeuwen de "light" producten ons to…
Aspartaam: eet jezelf ziek?!Aspartaam: eet jezelf ziek?!Wat was er eerder, de kip of het ei? Een vraag die al eeuwen onbeantwoord is. Een zelfde soort vraag staat ter discussie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/intensieve-zoetstoffen/aspartaam.aspx

Reageer op het artikel "Is aspartaam een veilige zoetstof?"

Reacties

Magdalena, 28-02-2017 12:22 #9
Oei ik gebruik al jaren Natrena zoetjes en nu ben in in korte tijd(van verdriet)14 kg.afgevallen Mijn man is aan het Dementeren
Zijn mijn zoetjes schadelijk voor mij of het verdriet?

Bloempje, 01-08-2016 16:12 #8
Is dit betrouwbaar? Als christen weet ik dat de Nieuwe Wereld ons probeert uit te roeien met e-nummers en dergelijke, maar ik twijfel aan de woorden van deze website. Is dit op christelijke basis of niet?

Natuur Freak, 24-02-2015 19:12 #7
Kokosbloesemsuiker
het beïnvloed de suiker spiegel niet dus diabetici kunnen het gewoon gebruiken.
Ook hier geldt teveel van deze suiker is ook niet goed. Maar wel lekker.

Ada, 15-08-2014 19:57 #6
Zolang als het op de markt is gebruik ik al aspartaam.Ik ben nu 78 jaar, maar ik heb wel slechte ogen!
Zou dat van de Aspartaam komen?
Ik kan het me haast niet voorstellen, je krijgt immers altijd wel een of andere kwaal met het ouder worden!
Maar de twijfel is gezaaid, ik ga nu maar Stevia gebruiken.

Lisette, 28-01-2014 23:15 #5
Wat een bangmakerij… Meer tumoren sinds 1985… en dat wil iets zeggen over zoetstoffen? Waar is het onderzoek waarin dat staat…

Nancy, 08-11-2013 14:12 #4
Wat een hoop broodje aapverhalen bij elkaar. Pure nonsens, totaal niet wetenschappelijk onderbouwd. Paniek zaaien…

J. A. Vermeulen, 07-11-2013 17:38 #3
Zeist 07-11-2013

L.S.
Aangezien ik veel zoetstoffen gebruik t.w. Vloeibaar iedere morgen in yoghurt en Hermesetas in thee en koffie de vraag aan U wat dien ik ( als diabetisII met een voorkeur voor een zoete smaak) te gaan gebruiken om de kwalijke bijwerkingen te voorkomen.
Met vriendelijke groet

Hoogachtend vermeulen

Mitchp, 06-03-2013 21:37 #2
Is er voldoende bewijs dat aspartaam de afgifte van insuline verhoogt?
Graag een verwijzing naar artikelen.

Kaatje, 19-01-2012 12:19 #1
Wat kan men gebruiken als zoetmiddel in plaats van geraffineerde suiker en zoetstoffen?

Infoteur: Sanne1985
Laatste update: 17-06-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!