InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is een te hoge cholesterol slecht voor onze gezondheid?

Is een te hoge cholesterol slecht voor onze gezondheid?

Is een te hoge cholesterol slecht voor onze gezondheid? Cholesterol heeft iedereen. Dit is een witte vettige substantie die het lichaam nodig heeft om de celwanden te maken. Cholesterol dient tezelfdertijd als bouwstof voor bepaalde hormonen en vitamines. Maar wanneer er een teveel aan LDL-cholesterol in het bloed is, kan zich dat afzetten in de wanden van de aders, waardoor deze slechte cholesterol eveneens niet goed is voor de gezondheid van hart en bloedvaten. Dit kan de bloeddoorstroming belemmeren.

Hoe kan men dit voorkomen?

Om dit te voorkomen moet men in eerste instantie een gezonde levensstijl naleven. Door gezond te eten, en een evenwichtige en gezonde voeding na te streven.
Zoals o.a.:
  • minder vetten,
  • minder zout,
  • meer groenten,
  • meer fruit,
  • meer vis,
  • alsook volkorenproducten,

Men kan dit alles versterken door het gebruik van plantensterolen.

Op welke leeftijd kan dat beginnen?

Normaliter staat hier geen bepaalde leeftijd op. Onderzoek heeft uitgewezen dat 1 op de 2 vrouwen boven de 50 jaar een hoge cholesterol heeft. Deze dames zijn er zich niet van bewust, omdat zij hier niets van gewaarworden.

Door zich regelmatig te laten testen, wordt men door de arts op de hoogte gebracht. Deze zal hen er even op wijzen, niet meer dan 25 gram verzadigde vetten per dag op te nemen. Want door verzadigde vetten stijgt het cholesterolgehalte in het bloed, waardoor de kans op hart- en vaatziekten kan toenemen.

Verzadigde vetten zijn slechte vetten, maar transvetten zijn nog slechter voor de gezondheid, hiervan mag men zeker niet meer da 2 à 3 g per dag van nemen, want deze verhogen het slechte cholesterol LDL en verlagen het goede cholesterol HDL.

Deze slechte vetten kunnen zich vastzetten aan de aderwanden, waardoor de bloedcirculatie wordt belemmerd waarvan bloedproppen kunnen voorkomen die zeker en vast dienen behandeld te worden door de arts.

Wat kan men doen om deze cholesterol te verlagen?

Om een te hoge cholesterol te verlagen is het aanbevolen om maximum 30% van onze dagelijkse voeding uit vetten op te nemen. De gemiddelde Belg neemt zo'n 42% energie uit vetten per dag.

Volgens Voedingsdeskundigen mag de norm van 77 à 100 gram niet worden overschreden. Er wordt tevens ook aangeraden om voor goede vetten te kiezen, dit zijn de onverzadigde vetten, die meestal van plantaardige oorsprong zijn (behalve vis).

Deze hebben een gunstige invloed op het cholesterolgehalte. Sommige mensen hebben het hier moeilijk mee, omdat zij het verschil niet kennen tussen goed vetten en slechte vetten.

Het is dan aangeraden voor deze mensen om bij aankoop van alle producten, de etiketten duidelijk te lezen om te weten hoeveel verzadigde vetten en transvetten deze bevatten. Zo kan men zichzelf helpen om minder slechte vetten tot zich te nemen.

Het is eventueel ook aan te raden om dagelijks plantensterolen te gebruiken

Deze worden via het darmstelsel opgenomen in de bloedbaan. Zo wordt een teveel aan cholesterol uit het lichaam verwijderd. Het is wetenschappelijk bewezen dat plantensterolen helpen om cholesterol actief te verlagen. Deze zijn tevens te vinden in Becel pro- actief, die in 3 weken tijd het cholesterolgehalte tot 15% kan verlagen.

Eindresultaat

Door deze uitgeteste plantensterolen, samen met een gezonde voeding en levensstijl kunnen onze bloedbanen worden zuiver gehouden, die tezelfdertijd het hart ontlasten. Door deze combinatie kan het slechte cholesterol (LDL) met 15% worden verlaagd. Véél succes!

Lees verder

© 2010 - 2019 Enza_9o-, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Een hoog cholesterolgehalteRuim 65% van de Nederlanders heeft een verhoogd cholesterolgehalte, hetgeen verschillende gezondheidsrisico's met zich m…
De BMI-index en de buikomtrekDe BMI-index en de buikomtrekMet behulp van de BMI-index kun je gemakkelijk berekenen of je te zwaar bent of niet. Een extra controlemiddel vormt de…
Zijn vetten slecht?Zijn vetten slecht?Bijna iedereen is bang van vet voedsel want vet is slecht voor hart en bloedvaten en je word er dik van. Maar is dat wel…
Je cholesterol verlagen zonder medicijnenVeel mensen hebben een te hoog cholesterolgehalte. Wat houdt dit in en hun kun je het zonder pillen verlagen?
Bronnen en referenties
  • Info: Goed Gevoel.

Reageer op het artikel "Is een te hoge cholesterol slecht voor onze gezondheid?"

Infoteur: Enza_9o-
Laatste update: 09-11-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!