InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Overgewicht door hormonen in vlees

Overgewicht door hormonen in vlees

Overgewicht door hormonen in vlees Overgewicht behoort tot de hardnekkigste problemen in de gezondheidszorg. Door overbelasting van hart en bloedvaten zijn die organen bij veel sterfgevallen als oorzakelijke factor betrokken. Dat ligt niet alleen aan verkeerde voeding maar ook aan de toename van hormonen in vlees. Minder vlees eten is de boodschap.

Hormonen en overgewicht

De onrustbarende toename van overgewicht wordt door wetenschappers steeds nadrukkelijker in verband gebracht met hormonen in onze voeding. Onderzoeken in laboratoria hebben aangetoond dat oestrogeen onder natuurlijke omstandigheden tot de moeilijkst afbreekbare stoffen behoort. Daarentegen wordt eventueel aanwezig testosteron onder natuurlijke omstandigheden juist snel afgebroken. Deze onevenwichtigheid in het aanbod van vrouwelijke en mannelijke hormonen, leidt tot onvoorspelbare effecten bij de mens. En bij vissen in het water zijn al ernstige misvormingen geconstateerd die veroorzaakt zijn door oestrogeen. De laatste jaren rapporteren onderzoekers een toenemend aantal misvormingen in de voortplantingsorganen van waterorganismen zoals vissen. De oorzaak wordt gezocht in hormonen die via mest, gier en zuiveringsslib op akkers belanden en van daaruit hun weg naar het grondwater vinden. Daarbij is vastgesteld dat met name oestrogenen hardnekkig zijn en praktisch niet worden afgebroken.

Hormonen belanden via de mest op de velden

De hoge concentratie van hormonaal actieve stoffen in het milieu kunnen er verantwoordelijk voor zijn dat bij vissen en andere waterdieren misvormingen aan de voortplantingsorganen kunnen voorkomen die tot afnemende vruchtbaarheid leiden. Zaken als de toename, de concentratie, de samenstelling en het gedrag van hormonen in het milieu trekken daarom in toenemende mate de aandacht. Er zijn vele manieren waardoor hormonen als gevolg van menselijk gedrag in de natuurlijke kringloop belanden. In de veeteelt worden oestrogenen zoals bekend is toegevoegd aan de voeding om een hogere vet- en vochtretentie bij de fokdieren te bereiken. In de landbouw gebruikte meststoffen zijn een andere bron van oestrogeen en zorgen ervoor dat oestrogeen via de akkers in de bodem en het grondwater kan doorsijpelen.

Meer medicijnresten uit water halen

Bij de zuivering van rioolwater loopt in Limburg (in 2019) een veelbelovende proef om meer medicijnresten uit het water te halen. Door het water op een andere wijze te zuiveren, wil het Waterschap Limburg 80 procent van de medicijnresten eruit halen. Daarbij voegt men ‘poederkool’ (gemalen steenkool) aan het water toe. De medicijnresten binden zich aan die poederdeeltjes. Op die manier kan men ze naderhand gemakkelijker eruit filteren. Het zou helpen als apothekers en fabrikanten van geneesmiddelen op zoek zouden gaan naar medicijnen die biologisch afbreekbaar zijn.

Oestrogeen en testosteron

Experimenten in het laboratorium hebben aangetoond dat het mannelijke geslachtshormoon testosteron onderhevig is aan snelle afbraakprocessen in de bodem, terwijl daarentegen het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen als stabiele verbinding in de bodem is vertegenwoordigd. En met name het synthetische oestrogeen ethinylestradiol, hoofdbestanddeel van de anticonceptiepil, heeft zich daarbij als uitermate resistent gemanifesteerd tegen afbraakprocessen. Bovendien hebben laboratoriumproeven uitgewezen dat oestrogenen het vermogen hebben om diep in de bodem en dus tot in het grondwater door te dringen.

Minder vlees eten tegen overgewicht

Zonder twijfel kan minder vlees eten het probleem van oestrogeenopname via de voeding aanzienlijk reduceren. De overmatige inname van oestrogenen afkomstig uit dierlijke producten stelt het menselijk lichaam immers voor grote problemen. Men gaat ervan uit dat de dagelijkse consumptie van twee hamburgers verantwoordelijk kan zijn voor een verhoging van het oestrogeengehalte met maximaal tien procent. Wetenschappers komen daarom steeds meer tot het inzicht dat minder vlees eten staat voor gezond eten.

Bijzonder molecuul kan werking oestrogeen teniet doen
Andere studies hebben aangetoond dat bij het afzien van vleesconsumptie een groter aantal van een bepaald molecuul wordt gevormd. Dat bijzondere molecuul heeft de mogelijkheid om zich te binden aan oestrogenen en zo de via de voeding opgenomen oestrogeen onwerkzaam te maken. En belangrijk: de lichaamseigen oestrogeenhuishouding wordt daardoor niet verstoord.

Plantaardige voedsel kan overschot aan oestrogenen verminderen

Een andere mogelijkheid om vermindering van oestrogeen in het lichaam te realiseren, is de inname van plantaardige voedingsvezels. Wetenschappers aan de universiteit van Vermont hebben in hun studies ontdekt dat de vezels in plantaardige voeding het effect kunnen hebben om het overschot aan oestrogeen in het lichaam te verminderen. Daarmee wordt het belang van een verminderde vleesconsumptie in relatie tot de opneming van minder oestrogenen nog eens duidelijk bevestigd.
Gerelateerde artikelen
Wordt vegetarisme in de Jodendom aangemoedigd of ontmoedigd?Vegetarisme is geen gebod in het Jodendom. Toch mocht Adam alleen vruchten en groente eten. Er staat nergens dat hij vle…
Voedingsadvies: rood vlees goed of slechtVoedingsadvies: rood vlees goed of slechtVeel mensen zijn dol op dagelijks een stuk vlees bij het avondeten te nemen. Rood vlees bevat gezonde stoffen zoals ijze…
Mager en gezond vlees die helpen bij het dieet!Mager en gezond vlees die helpen bij het dieet!Gezond koken en eten om te diëten is niet altijd even gemakkelijk. Een foute concludering van vele mensen is dat vlees a…
Wagyu: Wat is er zo bijzonder aan Wagyu rundvlees?Wagyu: Wat is er zo bijzonder aan Wagyu rundvlees?Wagyuvlees is het vlees van het Wagyurund dat oorspronkelijk uit Japan komt. Wagyu staat bekend als een delicatesse were…
Wild vlees verwijderen, fibroomWild vlees verwijderen, fibroomWild vlees wordt ook wel een fibroom genoemd. Wild vlees kan bij iedereen voorkomen en ontstaat na een verwonding of spo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Overgewicht door hormonen in vlees"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 19-12-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!