InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Mangaan tekort symptomen en mangaan in voeding

Mangaan tekort symptomen en mangaan in voeding

Mangaan tekort symptomen en mangaan in voeding Mangaan is een mineraal en is essentieel voor allerlei biochemische reacties in het menselijk lichaam. Tevens is het onontbeerlijk voor de opbouw van botten, kraakbeen en bindweefsel. De grootste hoeveelheden mangaan worden aangetroffen in avocado's, noten en zaden, zeewier, volkorenbrood en volkoren graanproducten. Een mangaanoverschot (toxiciteit) kan resulteren in allerlei neurologische problemen. Dat iemand via de voeding een overschot aan mangaan binnenkrijgt, is een zeldzaamheid.

Mangaan

Functie van mangaan

Mangaan is een mineraal dat van essentieel belang is voor allerlei biochemische reacties in het menselijk lichaam. Daarnaast is mangaan nodig voor de opbouw van botten, kraakbeen en bindweefsel.

Noten en zaden / Bron: Istock.com/johnandersonphotoNoten en zaden / Bron: Istock.com/johnandersonphoto

Rijke voedingsbronnen van mangaan

De grootste hoeveelheden mangaan worden aangetroffen in avocado's, noten en zaden, zeewier, volkorenbrood en volkoren graanproducten. Dit mineraal kan ook worden gevonden in thee, bosbessen, eigeel, peulvruchten, gedroogde erwten, ananas en groene bladgroenten.

Mangaantekort symptomen en klachten

Mangaan-deficiëntie is waargenomen bij een aantal diersoorten in proefdieropstellingen, die op een mangaandeficiënt dieet waren gezet. Symptomen van mangaan-deficiëntie zijn verminderde groei, verminderde voortplantingsfunctie, skeletafwijkingen, verminderde glucosetolerantie, en veranderde koolhydratenmetabolisme en vetmetabolisme. Het is niet bekend wat een algemeen mangaantekort bij de mens voor gevolgen heeft. Een algemeen mangaantekort is niet gebruikelijk. Overmatig gebruik van ijzer, fosfor of calcium kunnen de opname van mangaan nadelig beïnvloeden.

In ananas zit relatief veel mangaan / Bron: MSPT/Shutterstock.comIn ananas zit relatief veel mangaan / Bron: MSPT/Shutterstock.com

Te veel mangaan, een mangaanoverschot

Een mangaanoverschot (toxiciteit) kan resulteren in meerdere neurologische problemen. Dat iemand via de voeding een overschot aan mangaan binnenkrijgt, is een zeldzaamheid. Het zijn vooral mensen die beroepsmatig blootstaan aan mangaanstof en dampen, zoals lassers en smelters, die een hoger dan normaal gemiddelde van mangaanblootstelling vertonen. Ingeademd mangaan wordt in tegenstelling tot mangaan dat via de voeding wordt ingenomen, direct vervoerd naar de hersenen zonder dat deze kan worden gemetaboliseerd in de lever. Indien iemand gedurende langere tijd blootstaat aan hoge concentraties van mangaan, kan dit leiden tot een ziekte die bekend staat als manganisme.

Overdosis mangaan

De symptomen van mangaantoxiciteit verschijnen over het algemeen langzaam over een periode van maanden tot jaren. In zijn ergste vorm kan mangaantoxiciteit resulteren in een permanente neurologische stoornis met symptomen die lijken op die van de ziekte van Parkinson, waaronder tremoren, moeite met lopen en spierspasmen in het gezicht. Dit syndroom, ook manganisme genoemd, wordt soms voorafgegaan door psychiatrische symptomen, zoals prikkelbaarheid, agressiviteit, en zelfs hallucinaties. Bovendien kan beroepsmatige inademing van mangaan een ontstekingsreactie in de longen veroorzaken.

Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden (ADH)

In Nederland is door de Voedingsraad geen Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid voor mangaan vastgesteld. Een gevarieerde voeding levert voldoende mangaan. Tekorten hebben zich tot dusverre niet voorgedaan in Nederland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het mineraal mangaan in voedingHet mineraal mangaan in voedingMangaan is een mineraal met vele belangrijke functies. Het helpt voornamelijk om andere voedingscomponenten effectiever…
Mangaan: Het elementMangaan: Het elementHet element mangaan is een hard en bros metaal. Het oxideert gemakkelijk en heeft ferromagnetische eigenschappen. De oxi…
Allemaal aan de snackgroentenAllemaal aan de snackgroentenOorspronkelijk bedacht om kinderen aan de groenten te krijgen, wordt het inmiddels ook gebruikt om de gezondheid in zijn…
Lichtgevende mineralenLichtgevende mineralenMineralen zijn natuurlijke vaste stoffen die in de aardkorst voorkomen en meestal een kristalstructuur hebben. Anno 2015…
Het belang van mineralen voor de caviaHet belang van mineralen voor de caviaElke cavia zal voldoende mineralen binnen moeten krijgen om goed te kunnen functioneren. De behoefte aan verschillende m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/Anna Kucherova
  • Nielsen FH. Ultratrace minerals. In: Shils M, Olson JA, Shike M, Ross AC, eds. Modern Nutrition in Health and Disease. 9th ed. Baltimore: Williams & Wilkins; 1999:283-303.
  • Keen CL, Zidenberg-Cherr S. Manganese. In: Ziegler EE, Filer LJ, eds. Present Knowledge in Nutrition. 7th ed. Washington D.C.: ILSI Press; 1996:334-343.
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/johnandersonphoto
  • Afbeelding bron 2: MSPT/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Mangaan tekort symptomen en mangaan in voeding"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-05-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Mineralen
Medische informatie…
Schrijf mee!