InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het gevaar van Energy Drinks

Het gevaar van Energy Drinks

Met pijn in mijn hart kijk ik toe als ik in het zwembad sta en zie hoe mijn teamgenoten vlak voor een wedstrijd waterpolo nog een blikje energy drink achterover slaan. Ik herinner me nog een tijd dat ik dat ook deed, maar als je weet wat de gevaren zijn van dat spul, dan zal je er snel mee ophouden. Deze zijn namelijk niet gering, energy drinks kunnen serieus gevaarlijk zijn. Bedenk ook, voor het sporten hebben we niet voor niets sportdranken. Een energy drink is heel wat anders. Het verschil in sportdranken en energy drinks lees je terug in dit artikel. Kort gezegd, tijdens het sporten wil je energie (en dus bloed) in je spieren hebben. Energy drink valt zwaar in het verteringsstelsel en trekt dus bloed daarheen, weg van je spieren. Een beschrijving van wat wel kan bij het sporten vind je hier. Maar ook als je niet gaat sporten kan energy drink een gevaarlijke zijn. Het is ook niet voor niets dat er meerdere overheden al jaren pleitten om een waarschuwing (als bij sigaretten) verplicht te stellen op de blikjes.

Risicogroepen

Voor de gezonde volwassene is een blikje energy drink niet gevaarlijk. Worden dat echter meerdere blikjes per dag, dan is het een andere zaak. Dit neemt meerdere risico’s met zich mee (zie hier onder) en is gewoon slecht voor je, energy drink zit vol met suiker en dat is nooit goed voor je. In een blikje energy drink (à 0,25 liter) zit evenveel suiker als in ongeveer 9 suikerklontjes! Voor bepaalde groepen mensen is het dan ook sterk afgeraden om energy drinks te nuttigen. Kinderen jonger dan 16 zijn een risicogroep en ook voor zwangere vrouwen is het gebruik niet aan te raden. Mensen met een hoge bloeddruk of diabetes zal zo’n blikje ook niet goed doen.

Gevaarlijke stoffen

Suiker

Suiker of sacharose is een soort koolhydraat en daarmee een belangrijke energie leverancier voor het lichaam. Er bestaan complexe koolhydraten en simpelere koolhydraten. Deze simpele varianten zijn makkelijk af te breken en dus snel in het lichaam op te nemen. Sacharose is een vrij simpele koolhydraat. Daardoor wordt veel sacharose snel opgenomen en zorgt dit voor een snelle piek in de bloedsuikerspiegel. Hierdoor krijg je van een blikje energy drink gelijk energie! Echter, je lichaam gaat dan insuline produceren in de alvleesklier, waardoor je bloedsuiker spiegel daalt. Door de hevige insuline productie kan het zijn dat je daarna juist met minder suiker in je bloed eindigt dan dat je begon. Oftewel: na een korte piek in je bloedsuiker die veel energie geeft eindig je daarna juist met te weinig suiker in je bloed.

En wat gebeurt er dan met de suikers als deze door de insuline het bloed verlaten? Die suiker wordt opgenomen door de cellen of omgezet in vet, om zo te worden opgeslagen. Wat gelijk de reden is dat suiker dikmakend is. Tevens zijn dranken met een dergelijk gehalte aan suikers buitengewoon slecht voor de tanden.

Cafeïne

De cafeïne in de drankjes versterkt het opwekkende effect van de suikers. Cafeïne werkt als een adrenerge stof en pept daarmee het sympathische zenuwstelsel op. Dit betekent dat het lichaam in zijn ‘fight or flight’ mode gaat: de hartfrequentie stijgt en de ademhaling versnelt. Je wordt dus alerter en klaar voor actie. Echter, er treedt hierbij al vrij snel gewenning op. Dit betekent dat zodra je vaker blikjes drinkt, het effect van een blikje minder wordt. Zo gaan mensen steeds meer drinken en heeft de cafeïne een verslavende werking. Stop je met drinken, dan treden er ook echt ontwenningsverschijnselen op. Dit zijn bijvoorbeeld hoofdpijn, gebrek aan concentratie of zelfs depressie.

De LD50 (dosering van een stof die bij 50% van de mensen tot de dood zal leiden) ligt op 150 tot 200mg per kg lichaamsgewicht. Dit staat ongeveer gelijk aan 80 tot 100 koppen koffie en daarmee kan cafeïne een directe doodsoorzaak zijn. Zo erg zal het vaak niet zijn, maar mindere hoeveelheden kunnen wel een cafeïne allergie veroorzaken.

Taurine

Over taurine is eigenlijk erg weinig bekend. Voor het eerst werd het gevonden bij stieren in 1827 en daarom heeft het de naam taurine gekregen (stier in het Latijns is Taurus). Het komt natuurlijk in het lichaam voor en versterkt daar onder andere de hartspier. Het is dus goed mogelijk dat dit voor mensen met een hoge bloeddruk of hartaandoeningen voor problemen kan zorgen. Maar nogmaals, hierover is slechts weinig bekend.

Overige gevaren

Alcohol heeft een versuffende werking op het zenuwstelsel, terwijl cafeïne het zenuwstelsel juist oppept. Het kan dus een deel van de effecten van alcohol tegenwerken en dat kan er voorzorgen dat je even net wat meer alcohol tot je neemt dan goed voor je is. Zo zijn energy drinks dus indirect gevaarlijk. Bovendien werken zowel alcohol als cafeïne uitdrogend. De combinatie van die twee werkt wat dat betreft ook extra sterk.

Waarschijnlijk doordat energy drinks hypertoon (sterkere concentratie stoffen dan in het bloed) zijn hebben ze een verdikkende werking op het bloed. Dit maakt het bloed stroperiger en lastiger door te pompen. Daardoor volgt er een grotere belasting voor het hart. Dit kan gevaarlijk worden als het hart ook op andere manieren wordt uitgedaagd, bijvoorbeeld als het door ziekte al verzwakt is of als je aan het sporten bent.
© 2011 - 2018 Steven2389, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Energiedrank, wat zit er in?Energiedrank, wat zit er in?De energiedrankjes als Red Bull of Bullit doen het goed in Nederland en België. Soms wordt er zelfs misbruik van gemaakt…
Het gevaar van energiedrankHet gevaar van energiedrankHet vliegt in de supermarkten uit de schappen. We hebben het hier over energiedrank. Steeds meer jongeren drinken deze d…
Hoe gezond is energiedrankHoe gezond is energiedrankEnergiedrank is zeer geschikt voor topsporters. Maar hoe zit het met recreatiesporters? Er zijn veel misverstanden over…
Etixx voedingssupplementen: prestatiebevorderingEtixx voedingssupplementen: prestatiebevorderingVoedingssupplementen zijn belangrijke basispunten voor sporters. Elke professionele sporter en recreatiesporter weet dat…
De werkelijke gevaren achter de populaire energiedrankenRed Bull, Monster Energy, Bullit en dan nog de tientallen verschillende huismerken. De energiedranken zijn inmiddels een…

Reageer op het artikel "Het gevaar van Energy Drinks"

Reacties

P. Altenburg, 09-02-2017 10:52 #20
Geen paniek mensen!

"In een blikje energy drink (à 0,25 liter) zit evenveel suiker als in ongeveer 9 suikerklontjes."

In sinaasappelsap is dit namelijk bijna hetzelfde.

Jan Bakker, 08-10-2016 15:18 #19
Mijn vrouw drinkt al 15 jaar 10 per dag nu is ze helemaal in de war in haar hoofd zou dat ook door de energy drinks komen?

Pinkdevilcow, 12-09-2016 17:20 #18
Ik heb schrik, ik doe karate (5 uur per week) en drink gemiddeld 6 blikjes per week, dit al een jaar.

Mariska, 04-03-2016 22:08 #17
Energie drankjes zijn niet slecht vanwege de suiker maar vanwege een stof nitrine die soldaten vroeger kregen om wakker te blijven in de oorlog. Deze stof pepte het lichaam voor een bepaalde tijd op. En dat zit nu verwerkt in Energiedrankjes wat mensen dagelijks tot zich nemen.

Erin, 14-02-2016 18:25 #16
Kan je er wel een per dag drinken?

Rico, 13-02-2016 04:27 #15
Ik kreeg er paniekaanvallen van, kon niets meer tot ik stopte met die troep te drinken. En degene hier boven zegt dat het gezond is moet terug naar school.

Stefan, 27-11-2015 16:16 #14
Ik drink het al een paar dagen niet meer. Ik word vroeger wakker dan normaal ben ook een heel stuk rustiger in mijn hoofd. Ik was behoorlijk druk in mijn hoofd. Dat is nu tot rust gekomen en word uitgeruster wakker dan wanneer ik wel energydrink gedronken heb, ik dronk 2 blikken monster per dag.

Mike, 26-08-2014 23:14 #13
Hoi.

Vandaag 2 blikjes energie gehad, ik drink het anders nooit en ik ben hart patiënt. Is dit voor mij indirect gevaarlijk? Ik heb de hele dag steken gehad rond mijn hart streek.

Agnes, 11-08-2014 09:36 #12
Is energiedrank slecht voor de spieren?

Desiree Hoegee, 08-04-2014 10:37 #11
Hmm ja het is lekker spul erg verslavend voor mijn vriend want die kan gewoon niet meer zonder,
is de engery van lidl casis ook zo slecht? ik drink het af en toe, er was een tijd dat ik er niet van af kon komen maar dat is gelukkig voorbij, ik vind wel dat er voor die blikjes een leeftijd op moet van minmaal 12 jaar

Vince, 08-02-2014 12:02 #10
"De LD50 (dosering van een stof die bij 50% van de mensen tot de dood zal leiden) ligt op 150 tot 200mg per kg lichaamsgewicht. " Dat heb je leuk van wikipedia gekopieerd, maar als je koffie met energie dranken wil vergelijken, dan moet je ook even laten zien hoeveel mg caffeïne er per 100ml van elk inzit.
100ml Energie drank heeft ongeveer 32mg caffeïne
100ml koffie heeft gemiddeld 70mg caffeïne
Dus van energiedrankjes zou je dan 160 - 200 x 100ml moeten drinken (32 tot 40 500ml blikken) om de LD50 zone te halen. De koolzuur en suikers zijn zeker een goeie reden om er van weg te blijven. Maar ja inmiddels zijn er ook de suikervrije varianten (die bevatten 2-6mg suikers) en daarbij is ook het koolzuur vaak verdwenen, omdat ze toch worden verkocht met het doel om in de ochtend weer verfrissend te werken.

In ieder geval ben ik wel benieuwd of je voor het sporten twee bakken koffie neemt, want in dat geval ben je kwa caffeïne niveau niet veel verder weg van dat blikje energy drink :p

Ikke, 15-01-2014 20:11 #9
Ik dronk het ook dagelijks, tot ik er last van mijn middenrif en borstbeen van kreeg. Geen idee of het er iets mee te maken heeft, maar sinds ik het niet meer drink, heb ik daar ook minder last van. Ook ging mijn hart soms in eens even heel snel te keer. Wat mij betreft: eng spul!

Jeroen, 15-12-2013 15:43 #8
Ik word er ziek van als ik energy drink. wat kan ik ertegen doen als ik het heb gedronken?

Atje, 07-12-2013 21:13 #7
Wat een troep had zelf vanmiddag een blik gedronken van 500ml…
daarna moest ik 5 kilometer lopen voordat ik weer rustig werd. gevaarlijk overgedoseerde rommel is het.

Ook versterken de ingredienten elkaar te veel! een goede lijn cocaine maakt je nog minder energiek en nerveus

Ikbenhet, 03-12-2013 22:14 #6
Ik had wel eens pijn in m'n borst toen ik op internet ging zoeken kwam ik op allemaal hartziektes uit, maar toen ik bij een artikel over energy kwam stond dat dit door energy veroorzaakt kan worden. ik had toen een tijdje geen energy meer gedronken en ik had geen klachten meer. sindsdien drink ik geen energydrink meer.

Henk, 28-05-2013 21:45 #5
Ik heb ook zo'n soort probleem. Ik ben 13 jaar oud, mijn vrienden hebben het een keer geprobeert en nu drinken ze het steeds vaker om er bij te horen. Nu ik weet wat er in zit kan ik ze misschien van gedachte laten veranderen.

Echt bedankt!

Kees, 04-02-2013 21:09 #4
Als je dit spul gewoon in normale hoeveelheden drinkt (1-2 blikjes per dag) is er echt geen probleem hoor. Suiker en caffeine zitten in allerlei andere voedingsmiddelen waar je nooit iemand over hoort (bijvoorbeeld Starbucks koffie of gewone filterkoffie thuis). Poison is in the dose.

Steven2389 (infoteur), 02-11-2012 11:25 #3
Bij het schrijven van het artikel heb ik alles uitgezocht, maar (heel amateuristisch.) heb ik toen geen bronnen genoteerd. Onderstaand artikel komt wel goed overeen en kan als bron gebruikt worden. Een goed artikel als je geïnteresseerd bent in dit onderwerp.

Rath, M. (2012), Energy drinks: What is all the hype? The dangers of energy drink consumption. Journal of the American Academy of Nurse Practitioners, 24: 70–76. doi: 10.1111/j.1745-7599.2011.00689.x

Monique, 19-09-2012 16:25 #2
Ik zou graag willen weten, op welke bronnen dit gebaseerd is?
Uit welk onderzoek en door wie etc?

Santjes, 18-01-2012 13:01 #1
Bedankt! Mijn zoontje is al een tenger jongentje en nadat ik een stukje uit Radar had gelezen en daarna dit stuk van jou heb ik de 2 blikkjes die nog in de ijskast stonden gelijk weggegooid!

Infoteur: Steven2389
Gepubliceerd: 24-03-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 20
Medische informatie…
Schrijf mee!