InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zomervakantie: waarom is water drinken zo belangrijk?

Zomervakantie: waarom is water drinken zo belangrijk?

Zomervakantie: waarom is water drinken zo belangrijk? In de zomervakantie is het heerlijk om tijd te spenderen in het zonnetje en te genieten van zon, zee en strand. Maar terwijl we ons amuseren durven we wel eens vergeten om voldoende water te drinken. Water drinken is belangrijk voor de zuurstoftoevoer in ons lichaam en voor het vlot wegwerken van afvalstoffen. Bovendien zorgt het drinken van water voor een mooie, frisse huid en vermijdt het krampen. Vooral kinderen, zwangere vrouwen en senioren moeten extra opletten voor uitdroging. Het plaatsen van een waterkoeler in huis kan nuttig zijn om je er "onbewust" aan te herinneren dat water drinken gezond is. Om welke redenen is het nog zoal gezond om voldoende water te drinken wanneer het heet is?

Drinken bij hitte

Vanaf de maand mei wordt het weer mooier en mooier en worden we al eens verwend met temperaturen over de 25 graden. Precies omdat we nog niet aan die warmte gewoon zijn, bestaat het gevaar dat we te weinig drinken. Zon en hitte zorgen ervoor dat we veel gaan zweten en dus vocht verliezen. Vaak hebben we er niet eens erg in dat we te weinig drinken omdat we ons amuseren in het zonnetje en niet denken aan drinken vóórdat we dorst krijgen.

Waarom is water drinken belangrijk?

Zuurstof

Water zorgt ervoor dat het lichaam voorzien wordt van zuurstof, die zelf belangrijk is voor het functioneren van het lichaam. Als er te weinig zuurstof in het lichaam is, zullen de organen moeilijker kunnen functioneren. Hoofdpijn kan betekenen dat je hersenen te weinig vocht hebben omdat je te weinig water hebt gedronken (hetzelfde effect heb je bij een kater door alcohol, wanneer je hersenen een dringende nood hebben aan vocht).

Tegen krampen

Spieren die bij hitte gebruikt worden hebben veel vocht nodig. Als er tijdens of na de inspanning te weinig vocht wordt opgenomen, kunnen er krampen ontstaan. Voel je krampen in je benen, dan weet je dat je te weinig water hebt gedronken en vooral moet rusten en je vochtreserves aanvullen. Normaal gezien gaan krampen daarna weer snel voorbij.

Frissere huid

Als je veel zweet, dan gaat er veel vocht verloren via je huid. Je huid droogt dan ook snel uit als je je vochtreserves niet snel aanvult. Te weinig drinken en veel zweten leidt tot een gerimpelde huid die snel zal verouderen. Door extra water te drinken verklein je de kans hierop.

Afvalstoffen wegwerken

Afvalstoffen worden vooral uit het lichaam gewerkt via de lever en de nieren. Hoe meer water je drinkt, hoe kleiner de kans op nierstenen en leverproblemen. Mensen die medicijnen nemen wordt aangeraden om meer water te drinken dan gewoonlijk, omdat de lever en de nieren dan extra moeten werken. Veel water drinken vermindert ook de kans op constipatie.

Drinken vóór de dorst

Een algemene tip die altijd geldt, is vrij eenvoudig: drink vóórdat het dorstgevoel de overhand krijgt. Als je echt het gevoel krijgt van hevige dorst, dan ben je eigenlijk al een beetje te laat. Dat is een alarmsignaal van je lichaam dat je dringend vocht nodig hebt om uitdroging te voorkomen. Daarom is het belangrijk om op dat gevoel te anticiperen en bij regelmaat water te drinken. Vooral voor senioren, zwangere vrouwen en kinderen is dit van levensbelang: zij zijn zwakker en meer vatbaar voor uitdroging.

Tip: waterkoeler

Maar in feite heeft iederéén er baat bij om net dat glaasje water meer te drinken. Om je hieraan te herinneren kan het nuttig zijn om een waterkoeler in huis te plaatsen waar je heel makkelijk en praktisch even een glas water kan bijtanken. Als er een waterkoeler in het zicht staat word je als vanzelf gestimuleerd om meer water te drinken, waardoor je fitter en gezonder blijft. Uitdroging wordt op die manier voorkomen. Ook een handige waterfles waarin het water koel blijft is nuttig om in de zomer bij de hand te hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sporten tijdens de hitteDe warmte van de laatste weken is genadeloos. Vooral voor hen die graag naar buiten gaan om te sporten. Of je nu gaat fi…
Een waterkoeler bij u thuisEen waterkoeler bij u thuisAls er wordt gesproken over een waterkoeler is de eerste reflex deze altijd te plaatsen in de werkomgeving of een plaats…
Water drinken is noodzakelijkWater drinken is noodzakelijkBestaat er een functie voor het drinken van water? Wat is de reden waarom wij, de mens, voldoende water moeten drinken?…
De hitte index: hoe ervaren wij warmte?Hetzelfde aantal graden Celsius kan op de ene dag voor een veel hogere gevoelstemperatuur zorgen dan de andere dag. Dit…
Wat te doen bij een zonnesteek of zonneslag?Wat te doen bij een zonnesteek of zonneslag?Warme zomerse dagen waar de temperaturen stijgen en de zon krachtig aan een onbewolkte hemel schijnt kan iedereen die on…

Reageer op het artikel "Zomervakantie: waarom is water drinken zo belangrijk?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-04-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Zomertips
Medische informatie…
Schrijf mee!