Stuifmeel voor uw gezondheid

Stuifmeel voor uw gezondheid Stuifmeel oftewel pollen wint steeds meer aan populariteit door de gunstige effecten van stuifmeel op de gezondheid. Stuifmeel wordt door bijen verzameld op bloeiende planten. Het stuifmeel dat voor consumptie wordt verkocht zijn de stuifmeelklompjes die de honingbijen verzamelen. Stuifmeel kan worden gebruikt tegen verschillende kwalen. Het bekendst is het gebruik van stuifmeel uit de regio bij de behandeling van hooikoorts.

Stuifmeel

Stuifmeel wordt ook vaak pollen genoemd. Stuifmeel wordt geproduceerd in de helmknoppen van de mannelijke bloemen van een plant. Stuifmeel kan naar gelang de soort bloem worden overgebracht door insecten, wind of een speciaal mechanisme dat door de plant zelf is ontwikkeld. Het stuifmeel dat aangeboden wordt voor consumptie is afkomstig van de honingbij.

Stuifmeel oogsten

Bijen verzamelen stuifmeel op de voor honingbijen geschikte bloemen om er hun broednest mee te voeden. Bijen verzamelen het stuifmeel met behulp van korfjes aan de achterpoten. De bijen kunnen met hun harige pootjes het stuifmeel in de korfjes aan de achterpootjes strijken. De imker kan dit stuifmeel oogsten met een zogenaamde pollenval. De bij moet voordat hij de kast in kan door een soort van kam kruipen, hierbij vallen de stuifmeel klompjes van de achterpootjes in een bakje wat eronder zit gemonteerd.

Samenstelling van stuifmeel

De samenstelling van stuifmeel varieert naar gelang de soort bloem waar het stuifmeel op is verzameld. En de streek en grondsoort waar deze plant bloeit. Maar ongeacht bovengenoemde factoren, bevat stuifmeel te allen tijde een unieke concentratie waardevolle voedingsstoffen, die het stuifmeel zo gezond maken. Ongeveer 30% van de samenstelling van pollen bestaat uit aminozuren. 50% van de samenstelling van pollen bestaat uit koolhydraten en 14% van het stuifmeel bestaat uit meervoudig onverzadigde vetten. Tevens bevat pollen een hoog gehalte aan mineralen en spoorelementen. Ook de bekende vitamine A, C, D, E en het vitamine B-complex is rijk vertegenwoordigd in stuifmeel. Ook bevat stuifmeel een hoog gehalte aan bio-flavonoïden, deze stoffen behoren tot de zogenaamde bio-actieve stoffen.

Stuifmeel ideaal voor vegetariërs

Het eiwit in pollen is compleet en als je het omrekent naar gewicht, dan bevat pollen een rijkere hoeveelheid essentiële aminozuren dan bijvoorbeeld een karbonade of eieren en kaas. Tevens is stuifmeel het enige plantaardige voedsel dat een grote hoeveelheid vitamine B12 bevat. Hierom is pollen ook een ideale aanvulling op de voeding van vegetariërs. Onderzoeken in het verleden hebben aangetoond dat de samenstelling en voedingswaarde van stuifmeel in principe alle bestanddelen bevat om een mens er volledig van te laten leven.

De effecten van pollen op uw gezondheid

De laatste decennia staat stuifmeel volop in de belangstelling van wetenschappers. Onderzoeken naar de werking van pollen op onze gezondheid hebben verbazingwekkende resultaten. Een bekend verhaal over de gezonde werking van pollen, is het verhaal over een dorp in Georgië waar een groot aantal honderdjarigen woont. De bewoners van dit dorp aten honing uit de bijenkorven met stuifmeel en al. Tegenwoordig is de honing die wordt aangeboden helemaal schoon gefilterd waardoor het nog maar heel weinig stuifmeel bevat. Wanneer je de honing rechtstreeks met stuifmeelraat en al eet dan krijg je behoorlijk wat pollen binnen. De Georgiërs wijten hun hoge ouderdom aan de consumptie van het stuifmeel in hun honing. In Rusland wordt stuifmeel veel gebruikt als suppletie voor topsporters. De Russische atleten vergroten door het gebruik van pollen hun energie en uithoudingsvermogen.

Stuifmeel voor de weerstand

Stuifmeel is ook een goed preventief middel tegen verkoudheid en griep. Ook is er aangetoond dat pollen de weerstand van het lichaam tegen virusinfecties vergroot. Daarnaast bestrijdt stuifmeel vermoeidheid en vergroot het de eetlust. Met het gebruik van pollen verbeterd het concentratievermogen. Tevens staat stuifmeel erom bekend dat deze het libido en de vruchtbaarheid vergroot. Ook gaat pollen pijnlijke menstruatiekramp tegen en voorkomt het de opvliegers in de menopauze.

Stuifmeel in de prostaat

Voor mannen met prostaatklachten kan pollen ook een probaat middel zijn. In een Duits onderzoek, waarbij 172 mannen met prostaatklachten werden behandeld met uitsluitend stuifmeel, trad bij 44% van hen verbetering van de klachten op.

Stuifmeel gebruik in cosmetica

Op cosmetisch vlak is stuifmeel ook populair geworden. Volgens dr. Louis Mucelli, een arts verbonden aan het Bellevue Hospital te New York, heeft het smeren van een zalf van stuifmeel op je huid een buitengewoon positief effect. Door de uitgebalanceerde samenstelling van voedingsstoffen en vitamines stimuleert het het leven in de cellen, en het resultaat is een zichtbare verbetering van de textuur en het jeugdige uiterlijk van de huid.

Stuifmeel en hooikoorts

Wat de laatste tijd buitengewoon in de belangstelling staat is de behandeling van allergieën en hooikoorts met stuifmeel.
Hooikoorts wordt veroorzaakt door in de lucht zwevend stuifmeel. Door regelmatig stuifmeel te consumeren raakt het lichaam gewend aan de verschillende soorten pollen, en zal er op een gegeven moment geen allergische reactie meer ontstaan en is het vrij van hooikoorts. Het is hierbij wel belangrijk dat je stuifmeel, of ongefilterde honing koopt bij een imker in die in je eigen regio bijen houdt. De allergische reactie wordt immers ook veroorzaakt door het stuifmeel wat in jouw buurt zweeft.

Gebruik van stuifmeel

Om van de vele gunstige effecten van pollen op de gezondheid te profiteren zou je het ten minste een maand moeten consumeren. Wanneer je dagelijks tot 20 gram stuifmeel neemt is dit een normale dosering. Neem je 40 gram pollen of meer per dag dan vormt dit een therapeutische dosering. Stuifmeel is verkrijgbaar in de vorm zoals het wordt geoogst van de bijen maar dan wel gedroogd. Of in de vorm van poeder of tabletten. De smaak van de pollen wordt bepaalt door de bloemsoort waar deze door de bijen op is verzameld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hooikoorts; van oorzaak tot behandelingHooikoorts; van oorzaak tot behandelingDe lente komt er weer aan. Voor velen zal dit weer fijn zijn, eindelijk wat warmer en beter weer, maar voor heel wat Ned…
Hooikoorts; wat is het en wat kun je eraan doen?Hooikoorts, een vervelend verschijnsel wat bij veel mensen weer op komt zetten zodra de eerste zonnestralen gevallen zij…

Kiemgroenten, gezond en makkelijk zelf te kwekenKiemgroenten, gezond en makkelijk zelf te kwekenKiemgroente zit boordevol gezonde voedingstoffen, en zijn daarnaast ook nog een keer zeer smakelijk. Kiemen zijn gemakke…
De aarbei is een ware vitamine C bomDe aarbei is een ware vitamine C bomWist je niet dat de aardbei eigenlijk uit het geslacht van een rozenfamilie komt? Toch is het zo. Deze rozenfamilie (Ros…

Reageer op het artikel "Stuifmeel voor uw gezondheid"

Reacties

Gradie, 23-11-2018 08:04 #2
Elke ochtend 2 theelepels pollen op nuchtere maag. Geeft mij een enorme energieboost.

Ivona S., 06-01-2015 22:45 #1
Bedankt voor een fijne en uitgebreide informatie over stuifmeel. Het heeft mij zeker wijzer gemaakt en aangemoedigd om eindelijk mijn pot (die ik gekregen heb) open te doen en te consumeren :-)

Infoteur: P1234
Laatste update: 20-02-2020
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingssupplementen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!