InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Manuka honing voor uw gezondheid

Manuka honing voor uw gezondheid

Manuka honing oftewel honing afkomstig van de Leptospermum scoparium, heeft een unieke eigenschap het is een van de sterkste antibacteriele middelen die er is. Manuka honing komt steeds meer in de belangstelling te staan. Ook worden er wetenschappelijke studies verricht naar de werking van manuka honing.

Wat is manukahoning

Manukahoning is honing afkomstig van de Leptospermum Scoparium. Deze boom wordt manukaboom genoemd door de Maori's. De Manuka boom komt voor op Nieuw Zeelande en in het zuidoosten van Australië.

Honingbijen verzamelen nectar op de bloemen van de manukaboom, waarvan ze een honing maken met een heel bijzondere eigenschap.

De manukahoning is een hele donkere honing. De smaak van de manukahoning valt het beste te omschrijven als pittig met een beetje een houtachtig aroma. Sommige mensen vinden de smaak van manuka honing lijken op die van heidehoning.

De eigenschap van manukahoning

Manukahoning heeft zeer sterke anti-bacteriële eigenschappen. Wetenschappelijke studies naar de werking van manukahoning hebben aangetoond dat manukahoning infecties tegengaat en de genezing bevordert.

UMF

De stof in manukahoning die verantwoordelijk is voor deze bijzondere eigenschap heet methylglyoxal. De concentratie van methylglyoxal in de manukahoning bepaalt uiteindelijk de werkzaamheid van de manukahoning. Hoe meer methylglyoxal in de manuka honing, hoe krachtiger de anti-bacteriële werking. Het gehalte methylglyoxal in de manukahoning wordt UMF genoemd (unique manuka factor). Hoe hoger de UMF, hoe werkzamer de honing.

Gebruik van manukahoning

Manukahoning kan zowel inwendig als ook uitwendig worden gebruikt.
Je kan de manuka honing onder andere gebruiken voor de volgende kwalen:
  • droge huid
  • maagzweren
  • slecht helende wonden herpes
  • brandwonden
  • zweren
  • geinfecteerde wonden
  • klachten met betrekking tot het spijsverteringssysteem

Verkrijgbaarheid van manuka honing

Manukahoning wordt verkocht in de meeste reformzaken en natuurvoedingswinkels. Daarnaast is manukahoning goed te bestellen via internet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Manuka of Leptospermum scopariumManuka, een traditioneel medicijn van de Maori, is ook in Europa, vooral als etherische olie en als honing aan een opmar…
Manuka honing en de helende eigenschappenManuka honing en de helende eigenschappenDe Manuka honing is een donkere bijproduct van de manuka plant. Deze honing heeft een andere smaak dan de traditionele h…
Exotische en tropische schoonheid geheimenNatuurlijke middeltjes worden door exotische vrouwen uit tropische landen eeuwenlang gebruikt als schoonheidsmiddel. Vro…
Verschillende soorten honingWist je dat er wel meer als tien soorten honing bestaan? Ben je ook benieuwd welke jij het lekkerst vindt? Dan wordt het…
Honing voor medicinaal gebruikHoning voor medicinaal gebruikDe medicinale toepassing van honing wordt nog steeds niet door iedereen toegejuicht. Wetenschappelijke onderzoeken probe…

Reageer op het artikel "Manuka honing voor uw gezondheid"

Reactie

Willie de Bres-Buunk, 25-02-2016 20:07 #1
Voor mijn hoestende kleinkind, af en toe een half theelepeltje manuka vindt ze heerlijk!
Ze is vijf jaar, het help haar opknappen.
Kan ze er te veel van krijgen?
Ongeveer 5 x per dag een half theelepeltje.
Groeten willie.

Infoteur: P1234
Laatste update: 30-06-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingssupplementen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!