InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het mineraal Fluor

Het mineraal Fluor

Het mineraal Fluor Fluor is een mineraal dat we nodig hebben voor een goede gezondheid. Maar, fluor is ook een mineraal waar je bij moet opletten dat je er niet teveel van binnen krijgt want dan is het ineens een stuk minder gezond en daar wordt eigenlijk te weinig informatie over verspreid. In plaats daarvan krijgen baby’s al direct extra fluor toegediend in hun nieuwe leventje en zijn tandpasta’s bijna allemaal voorzien van extra fluor. Al dat extra fluor is onnodig en ook niet gezond. Nog een manier om fluor binnen te krijgen is in het leidingwater. Gelukkig is dat in Nederland niet het geval en daar mogen we echt heel blij om zijn.

Het voedingscentrum

De welbekende internetpagina www.voedingscentrum.nl laat ons lezen dat de hoeveelheid fluor ,die van nature in eten en drinken zit, te weinig is om ons gebit gezond en sterk te houden. Er wordt dan ook inname van extra fluoride aanbevolen in de vorm tabletten en tandpasta met daarin extra fluoride.

Ik raak dan in verwarring want op de volgende alinea staat te lezen dat: Wie lange tijd fluoride tabletten gebruikt last kan krijgen van vlekken en strepen op de tanden en dat fluor de nieren, botten, spieren en zenuwen kan aantasten!

Hoe zit het nu? En wat is goed of slecht?

Moeten we nu wel of juist niet blij zijn met het mineraal fluor? Als ik zo eens rond ga snuffelen op het internet dan lees je op heel veel plaatsen: ‘Fluor is gif’. Dat is voor mij al voldoende om voorzichtig te worden en mezelf eens te gaan informeren.
Lange tijd was men er van overtuigd dat fluor het gebit versterkt en daarom ook wordt er extra fluor toegevoegd aan tandpasta, zelfs aan het kraanwater. Gelukkig is dit laatste in Nederland niet zo. Want, aan alle kanten word gewaarschuwd door artsen en medische wetenschappers dat fluor heel veel gevaarlijke nadelen heeft. Extra fluor nemen dus? Ik dacht het niet!

De gevaren van fluor

Teveel is dus gevaarlijk en als je dan weet dat fluor zich kan opstapelen in het lichaam dan besef je gelijk dat, wanneer je extra fluor neemt bovenop de al van nature bevattende middelen met fluor, er al snel een teveel gaat ontstaan met alle gevolgen van dien. Maar wat zijn dan die gevolgen?

Wat word er gezegd over fluor?

‘Fluor is een sluipend gif’ meent de Belgische minister Aelvoet. Zij streeft dan ook naar een verbod. 'Professor David Kennedy van de universiteit van Kansas en gewezen voorzitter van The International Academy of Oral Medicine and Toxicology: 'De fluoridering is het grootste bedrog en de best geslaagde cover-up van de eeuw''. Een onderzoek van Dr. J.Luke: ‘The effect of fluoride on the physiology of the pineal gland’ gehouden in 1997 liet zien dat de pijnappelklier bijzonder gevoelig is voor fluor en ook het hoogste level van fluor in zich kan opstapelen waardoor de klier minder melatonine gaat aanmaken en beschadigt word.

Kinderen en fluor

Fluor is ook extra belastend voor kinderen. Juist omdat ze kleiner zijn dan volwassenen zijn ze gevoeliger voor fluoride vergiftiging. In landen waar fluor aan het drinkwater wordt toegevoegd komen dan ook veel meer gevallen van fluorose voor wat zich uit in: gevlekte tanden, putjes en kuiltjes in het gebit. En wanneer de kinderen dan ook nog als toevoeging fluortabletjes krijgen toebedeeld dan is het volledige kwaad geschied.

Fluortabletten

Die tabletjes zijn ook nog niet eens echt een natuurproduct want de fluor die hierin zit is afkomstig uit de aluminium en kunstmestindustrie wat in het verleden ook vaak gebruikt werd als ratten en kakkerlakkenverdelgingsmiddel. Dezelfde arts als boven al eerder vermeldt: dr. Moolenburgh zegt daarover: ‘Het is giftiger dan lood en van dezelfde orde als arsenicum. Wij weten dat fluor niet helpt tegen tandbederf. Alleen het glazuur wordt wat harder; de tand zelf wordt brozer en breekt makkelijker af. Fluor is een kankerverwekkende stof met bijkomend risico voor botontkalking en hersenletsel. De hele fluorhandel, van pillen tot en met tandpasta, moet bij wet worden verboden, en als daarbij reputaties moeten sneuvelen, ja, dan moet dat maar'.

Dr. Moolenburgh werd wereldwijd bekend toen hij in 1976 de Nederlandse overheid wist te overtuigen om vooral geen fluor aan het leidingwater toe te gaan voegen.

Tandpasta

Sowieso kun je het beste tandpasta kopen waar geen fluoride aan is toegevoegd. Deze zijn ook wel te koop in de supermarkt maar dan moet je wel heel erg goed opletten want waarschijnlijk vindt je dan maar één soort en dat is Parodontax zonder fluor. De rest bevat allemaal fluor. Etiketten lezen is dus ook hier weer heel belangrijk en aan te bevelen. Wil je meer keus? Kijk dan op het internet bij een webshop van natuurlijke van verzorgingsproducten of ga naar een natuur of biowinkel. Daar kunnen ze je zeker helpen.

Conclusie

Ik denk niet dat we er over in hoeven te zitten dat we een tekort aan fluoride zullen krijgen. We moeten dus eerder voorzichtig zijn dat we er geen teveel van binnen krijgen. Mineralen zijn gezond maar laten we het mineraal Fluor maar een beetje ‘links’ laten liggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fluoride in tandpasta: bescherming tegen gaatjes (caries)Fluoride in tandpasta: bescherming tegen gaatjes (caries)In de negentiende eeuw werd door artsen en tandartsen fluoride aanbevolen tegen gaatjes (cariës), zij zagen namelijk ste…
Fijne tandpasta's zonder fluorFijne tandpasta's zonder fluorVeel tandpasta's bevatten fluoride, dat zou gaatjes in het gebit kunnen voorkomen. Maar wist je dat fluoride helemaal ni…
Fluor (fluoride) tekort: symptomen, oorzaak en behandelingFluor (fluoride) tekort: symptomen, oorzaak en behandelingFluor of fluoride is een sporenelement, die vooral aanwezig is in de botten en tanden. Teveel fluor kan lijden tot tandv…
Homeopathische middelen tegen cariës (tandbederf)Homeopathische middelen tegen cariës (tandbederf)Cariës dentium is de medische benaming voor tandbederf, de meest voorkomende ‘ziekte’ bij de mens. De bacteriën in de mo…
Fluoridevrij levenFluoridevrij levenFluoride zit in tandpasta, iets waar de meeste mensen niet bij stil staan. Al als kind happen we fluor bij de tandarts.…
Bronnen en referenties
  • http://www.daanspeak.com/LijfEnLeden04Fluoride.html
  • http://home.planet.nl/~holtj019/NL/Art_fluoride.html
  • http://www.lenntech.nl/periodiek/elementen/f.htm
  • http://www.fonteine.com/fluor.html
  • http://www.vkblog.nl/bericht/204578

Reageer op het artikel "Het mineraal Fluor"

Reacties

Katja, 09-04-2016 01:23 #3
Over het algemeen ben ik erg goed te spreken over wat ik op deze site lees. Dit artikel echter valt mij enorm tegen door het feit dat de eigen mening van de auteur zo nadrukkelijk wordt gegeven. Verder gebruik gemaakt van vage bronnen en lijkt mij de informatie op Wikipedia informatiever en vooral objectiever.

Erik, 14-07-2015 23:21 #2
Fluoride is wel degelijk effectief tegen tandbederf. Maar alleen in tandpasta of spoelmiddel of kauwtablet. Beter niet inslikken.

Eva, 05-06-2013 08:14 #1
Doet fluor nu iets goeds of niet goeds met het tandglazuur?
"Wij weten dat fluor niet helpt tegen tandbederf. Alleen het glazuur wordt wat harder;"
vs. "Fluoride helpt mee in versneld tempo je tandglazuur af te breken." (van het artikel "Waarom zit fluor in tandpasta"). Reactie infoteur, 05-06-2013
Ten eerste moet iedereen natuurlijk zijn eigen mening opmaken uit informatie die te vinden is. Maar na alles wat ik over fluor gelezen heb inmiddels hoef ik echt geen extra fluor meer.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 13-08-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!