InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Waarom zijn courgettes zulke gezonde groenten?

Waarom zijn courgettes zulke gezonde groenten?

Waarom zijn courgettes zulke gezonde groenten? Courgettes zijn gezonde groenten (ook wel vruchten genoemd) omdat ze in eerste instantie licht verteerbaar zijn, terwijl ze vol vezels zitten. Courgettes bevatten tevens ook vitamines A, B en C, alsook mineralen. Het belangrijkste van alles is, dat ze caloriearm zijn, slechts maar 27 calorieën per 100 gr bevatten. Omdat courgettes rauw kunnen worden gegeten, lenen zij zich ook uitstekend voor tal van warme bereidingen... Ze zijn ook lekker in soepen en sausen, kunnen zelfs dienen voor de slanke lijn!

Vanwaar is de courgette afkomstig?

Daar courgettes tot de familie van komkommers, augurken en pompoenen behoren, is er geen twijfel dat ze oorspronkelijk afkomstig zijn van India. Momenteel worden ze gekweekt in Nederland. De courgettes die ook wel de -zuchine of merg pompoen wordt genoemd- maakt nu meer dan ooit zijn intreden in de moestuinen Wanneer men lang wacht met oogsten heeft men grote melige vruchten, waar nauwelijks nog smaak in zit.

Wanneer kunnen courgettes worden geoogst?

Courgettes kunnen worden geoogst vanaf begin juli tot in de late herfst! Daar de teelt heel vlot verloopt, biedt ze in de zomer een vrij overvloed van vruchten Wanneer bij vochtige periodes te veel water aan de plant blijft staan, treden er ziektes en schimmels op die dan de overhand krijgen, zoals meeldauw en botrytis. Deze vruchten moeten worden geplukt wanneer ze ongeveer zo'n 20 à 25 cm groot zijn en bovendien mals en jong kunnen worden verwerkt Ze groeien ongeveer tot 1 cm per dag.

Hoe kunnen courgettes worden bewaard?

Courgettes kunnen worden bewaard, het best op een koele plek van 10 à 15°C. Liefst niet in de koelkast Ook invriezen wordt toegepast bij overvloedige oogst. Snijdt hiervoor alle vruchten in schijfjes, en stopt ze in zakjes, zodat ze maanden lang kunnen bewaren. Verwerkt deze regelmatig in soepen, sausen en warme gerechten om deze voedingswaarden op pijl te houden. Zij bevatten geen vet, kunnen in alle gerechten of diëten worden toegepast. De courgette is een veelvuldige groente die op vele manieren kan worden klaargemaakt. Ze is caloriearm dat wellicht samenhangt met het feit dat ze zo'n 90% uit water bestaat.

Ze zijn tevens ook rijk aan mineralen

Zoals:
  • kalium
  • calcium
  • magnesium
  • ijzer
  • fosfor

Hoeveel soorten courgettes bestaan er zoal?

Er bestaan verschillende soorten courgettes
Zoals:
  • De langwerpige, die in verschillende kleuren bestaan: van geel, licht groen tot donkergroen.
  • Met gestreepte schil: deze varieert van egaal naar gemarmerd.
  • Er bestaan ook ronde courgettes, die ook wel 'Rondes de Nice' worden genoemd, omdat ze meestal aan de Cote d'Azur worden gekweekt.

Eindconclusie

Ze kunnen rauw worden gegeten, in een slaschotel, ook als beleg tussen broodje gezond Ook vers of in een schotel, overgoten met tomatensaus is dit een echte lekkernij. Of eventueel als warme bereiding
Zoals:
  • stoven
  • stomen
  • bakken
  • braden
  • grillen

En als smaak verfijning lenen ze zich bijzonder goed

Zoals:
Provençaalse kruiden en marjolein.
Omdat courgettes zo weinig calorieën bevatten, passen ze goed in elk dieet en zijn ze ongetwijfeld goed voor de slanke lijn Dus, zijn ze een uitstekend middel voor mensen met een paar kilootjes te veel... Waarschijnlijk zijn courgettes in de meeste keukens aanwezig door hun minder calorieën die ze bevatten, dat zeker niet is te verwaarlozen tijdens een vermageringsdieet. Omdat hier zogezegd meer mag van gegeten worden zonder aan de lijn te moeten denken. Smakelijk eten!
© 2011 - 2019 Enza_9o-, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het oogsten van pompoenenHet oogsten van pompoenenPompoen is een groente die in veel gerechten gebruikt kan worden. De pompoensoep kent bijna iedereen wel, maar gegrilde…
Groenten invriezen niet net zo gezond als diepvriesgroentenGroenten invriezen niet net zo gezond als diepvriesgroentenDiepvries groente zijn net zo gezond als verse groenten. Maar dat geldt niet als mensen hun eigen groenten invriezen. Di…
Traktaties met groentenGroenten zijn doorgaans nou niet echt het lievelingseten van de meest kinderen. Door de groenten op een andere manier aa…
Groente uit diepvries en blik: even goed als vers?Groente uit diepvries en blik: even goed als vers?Is verse groente altijd beter dan groente uit blik of diepvries? En hoe vers is de groente die je uit de supermarkt haal…
Vitaminen, mineralen en spoorelementenVitaminen, mineralen en spoorelementenVitamines en mineralen zijn essentieel voor het lichaam, en dat betekent dat ze onmisbaar zijn voor een goede gezondheid…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Auntmasako, Pixabay
  • Info: Goed Gevoel.

Reageer op het artikel "Waarom zijn courgettes zulke gezonde groenten?"

Infoteur: Enza_9o-
Laatste update: 05-09-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!