InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Rawfoodisme, het eten van ongekookt voedsel

Rawfoodisme, het eten van ongekookt voedsel

Rawfoodisme, het eten van ongekookt voedsel Er is sinds enkele jaren een nieuwe trend op het gebied van bewust eten; raw food. Letterlijk vertaald betekent dit rauw eten of rauwkost. Het eten van rauwkost is niet echt nieuw; al sinds de jaren 50 adviseren diverse gezondheidsdeskundigen dat het eten van gemalen groentes meer effectief is voor het lichaam. Door het koken verliest de groente voedingsstoffen.

Inhoudsopgave

Dieet

Raw food is creatief eten wat erg lekker en puur smaakt. Groentesappen, fruitsappen, lekkere zoete hapjes en allerlei gezonde snacks vormen een belangrijk onderdeel van raw food. Overigens kun je het raw fooddieet ook gedeeltelijk opnemen in je dagelijkse voedingspatroon. Het zorgt ervoor dat je niet dik wordt en dat je uit alle voedsel meer enzymen, mineralen en vitaminen opneemt dan met gekookt voedsel.

Vegetarisch

Raw food is vegetarisch eten. Rawfoodisten wijzen erop dat er een link is tussen vlees eten en kanker. Allerlei hartproblemen ontstaan hoogstwaarschijnlijk mede door vlees eten. Er zijn hiervoor duidelijke wetenschappelijke aanwijzingen. Het is geen geheim dat gezond eten goed is voor het lichaam en ziektes tegen gaat. Toch eten vele mensen liever vlees, patat en mayonaise. Daar wordt veel verleidelijke reclame voor gemaakt. De economische belangen van de vleesindustrie zorgen ervoor dat onafhankelijke onderzoeksinstituten geen subsidie krijgen voor onderzoeken die zouden moeten plaats vinden in het belang van de volksgezondheid.

Dierlijke eiwitten oorzaak kanker

Er zijn aanwijzingen vanuit wetenschappelijke onderzoeken dat vooral dierlijke eiwitten bijdragen aan de groei van kankercellen, alsmede aan vele andere veel voorkomende ziektes in de westerse wereld. In gebieden waar meer groenten worden gegeten komt kanker nauwelijks voor; het is een echte welvaartsziekte. De mensen in de derde wereld die kanker krijgen, behoren vrijwel zonder uitzondering tot de rijke klasse die een westerse leefstijl heeft geadopteerd. De China studies zijn beschreven door Thomas Campbell en ze vormen het grootste lifestyle-onderzoek ter wereld. Er kwam een duidelijk en consistent verband naar voren waaruit bleek dat het eten van een plantaardig dieet ervoor zorgt dat er minder kanker voorkomt. In Nederland was Dr Moerman een rawfoodist avant-la-lettre. Hij at alleen plakken appel en sinaasappel op brood. Het Moerman-dieet was een anti-kanker dieet wat inmiddels in de vergetelheid is geraakt omdat de universitaire wetenschappers het verband tussen gezond eten en kankerpreventie categorisch ontkennen.

Natuurlijke zoetmiddelen

Om iets zoeter te maken wordt door rawfoodisten geen geraffineerde suiker gebruikt. Gedroogde dadels zijn van nature zoet; deze kunnen ook worden gebruikt om eten zoeter te maken. Rozijnen zijn zoet, net als allerlei natuurlijke siroop zoals ahornsiroop. Honing is een bekend zoetmiddel maar het is allen niet plantaardig! Er worden immers vele bijen aan het werk gezet om honing te maken. Stevia, agavesiroop, en rijststroop zijn wel plantaardig.

Notenmeel

Voor het maken van raw food taarten of zoete snacks worden noten gemalen tot meel. De noten worden aangevuld met dadelstroop, honing of diksap oftewel geconcentreerde vruchtensiroop. Kokos is ook een bekende zoetmaker. Kokos en noten bevatten veel eiwitten en vetten, maar dan de goede soort vetten waar je niet dik van wordt. Van het eten van noten wordt juist het cholesterol verlaagd. Dat staat in tegenstelling tot het eten van dierlijke vetten of het eten van transvetten die worden gebruikt in de industrie om producten te bereiden, of te frituren; daar word je dik van. Andere gezonde eiwitrijke noten zijn: sesamzaad, zonnebloempitten, pecannoten, walnoten en amandelen.

Medicinaal voedsel

Een salade van geraspte rauwe wortelen is extra goed voor de lever en nieren, veel beter dan gekookte wortels. Omdat de lever en de nieren gestimuleerd worden, verdrijft het lichaam sneller afvalstoffen. Hierdoor wordt de algemene gezondheid verhoogd en komen de afvalstoffen bijvoorbeeld in mindere mate in de huidcellen zodat de kans op eczeem kleiner is. In het lichaam staat alles met elkaar in verbinding.

Niet warmer dan 40 graden

Over het algemeen is het malen van kolen zoals rode kool erg gezond voor het hele lichaam. De mens is tegenwoordig gewend om zijn eten dermate te koken, magnetroniseren, frituren, stomen en bakken dat het eten heel zacht wordt en van vele vitaminen en mineralen wordt ontdaan. Door het verwarmen van het eten verdwijnen de meeste vitaminen. Wanneer eten met meer dan 40 graden verwarmd wordt, verdwijnen er belangrijke enzymen die het voedsel beter doen verteren.

Snijbiet, heel gezond / Bron: Jonathunder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Snijbiet, heel gezond / Bron: Jonathunder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Smoothie

Een voorbeeld van raw food is de smoothie. Er zijn duizenden soorten smoothies met groenten en fruit. De natuurlijke smaak van eten wordt gebruikt om een mooie combinatie aan ingrediënten te maken. Een smoothie is binnen een handomdraai gemaakt. Men doet een aantal vruchten in de blender en combineert dit met bijvoorbeeld rozijnen en een paar soorten noten. Het is ook mogelijk een smoothie te maken met spinaziebladeren, andijvie, broccoli in combinatie met noten en eventueel rozijnen en dadels om het zoeter te maken.

Genezende groentesappen

Het is belangrijk om gevarieerd te eten. Dan wordt het immuunsysteem sterker en word je minder snel ziek. Maar als je een ziekte hebt, dan kun je de nadruk op bepaalde ingrediënten leggen. Wie bijvoorbeeld eczeem heeft kan extra druiven, sesamzaad en wortelen gebruiken in het eten; dat voorkomt eczeem en andere allergieën doordat de lever afvalstoffen efficiënter uit het lichaam verwijdert. Genoemde voedingsstoffen stimuleren de werking van de lever. Leverproblemen kunnen ook worden tegen gegaan door het eten van extra witlof en bietjes. Kanker kan voorkomen worden door het eten van extra peterselie, andijvie, boerenkool en appel. Rauw voedsel is het ultieme preventiemedicijn en als groentesap smaakt het nog lekker ook.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Raw Food dieet: is dit wel zo gezond?mijn kijk opHet Raw Food dieet: is dit wel zo gezond?Bij het Raw food dieet eet je alleen rauw voedsel. In Amerika is het een trend en in Nederland komen er steeds meer aanh…
Wat is het raw food dieet?Heb je al wel eens gehoord van het raw food dieet? Het wint langzaam aan populariteit, niet alleen als een dieet om af t…
Groene spinazie smoothieGroene spinazie smoothieEr zijn talloze recepten voor overheerlijke smoothies, maar heb jij de spinazie smoothie al geprobeerd? Alle ingrediënte…
Eiwitrijke fruit smoothiesVoor het opbouwen van spiermassa is het belangrijk om veel eiwitten binnen te krijgen. Veel sporters doen dit door midde…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Schwarzenarzisse, Pixabay
  • http://www.rawfood-superfoods.nl/voeding-als-medicijn.htm
  • http://www.gezondesnacks.nl/
  • http://www.nvvm.org/Macroartikelen/Macro71/ChinaStudy.htm
  • http://rawfood-nederland.nl/rawfoods.htm
  • Foto snijbiet: wikimedia commons
  • Overige foto´s: Tom008
  • Afbeelding bron 1: Jonathunder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Rawfoodisme, het eten van ongekookt voedsel"

Reacties

Marlee (infoteur), 22-08-2018 21:27 #2
U geeft aan dat de Moermantherapie in de vergetelheid zou zijn geraakt. Het tegendeel is waar: men kent het tegenwoordig onder de naam niet-toxische tumortherapie (NTTT), Diverse NTTT-artsen in nederland hanteren deze therapie(www.mmv.nl/artsen).
De Moermanvereniging (MMV) bestaat ruim 40 jaar en maakt zich nog steeds sterk voor deze therapie en het bijbehorende dieet (www.mmv.nl)

Lisa, 14-10-2014 13:32 #1
Hallo,

Een vraagje;

Welke groente kan ik rauw eten, maar zijn ook lekker als ik ze kook?
zeg maar zoiets als wortel?

bedankt! Reactie infoteur, 18-10-2014
Smaken verschillen maar voorbeelden groenten die je zowel rauw als gekookt kunt eten zijn: Boccoli, zoete aardappel, bietjes, pastinaak, lente-ui, chayote, zuurkool, spinazie, sjalotten, boerenkool, paksoy, Chinese kool en paardenbloemblad.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 06-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Vegetarisch culinair
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!