InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond zijn amandelnoten?

Hoe gezond zijn amandelnoten?

Hoe gezond zijn amandelnoten? Amandelnoten zijn zeer gezonde en zelfs geneeskrachtige voedingsmiddelen. Net zoals andere soorten noten bevatten amandelnoten een aantal eiwitten, die in combinatie met granen, de opname van aminozuren kunnen versterken. Amandelnoten kunnen ook geroosterd of gekookt worden, dan worden deze lichter verteerbaar. Met het hoge gehalte aan eiwitten dat amandelnoten bezitten, vormen ze ook een waardevol voedingsmiddel voor vegetariërs. Doordat zij geen vlees eten kunnen ze hun eiwitten halen uit amandelen.

Hoe gezond zijn amandelen?

Amandelen zijn zo gezond omdat ze geneeskrachtige voedingsstoffen bevatten, zoals:
  • Calcium
  • Kalium
  • Fosfor

Amandelen zijn bovendien gezond omdat ze een hoog gehalte aan vitaminen aanvoeren. Amandelnoten versterken de zenuwen en bevorderen de functie van de geslachtsorganen. Ze zijn tegelijkertijd ook een natuurlijk ontsmettingsmiddel. Wanneer men drie amandelen per dag eet, helpt dit maagzweren voorkomen, evenals ontstekingen van de ademhalingswegen.

Personen met overgewicht moeten het eten van amandelen beperken tot drie per dag, omdat deze te veel calorieën bevatten. Ook bij gastritis of ontsteking van het maagslijmvlies met verhoogde maagzuurproductie moeten amandelen vermeden worden, alsook bij leverkwalen.

Welke goede eigenschappen bevatten amandelnoten?

Van amandelnoten wordt tevens amandelmelk en amandelolie vervaardigd. Deze producten hebben net als amandelen zelf verschillende goede eigenschappen, zoals:
  • ze leveren energie,
  • ze zijn zeer voedzaam,
  • ze ondersteunen de zenuwcellen,
  • ze desinfecteren (ontsmetten) de darmen,
  • ze bevatten albumine (in water oplosbare eiwitten), die moeten wel met mate genuttigd worden,
  • ze werken krampstillend,
  • ze zijn goed voor maagontsteking en de urinewegen.

Amandelen die licht geroosterd zijn worden gemakkelijker verteerd

Volgens voedingsexperts, kookten onze verre voorouders amandelnoten mee met graanproducten zoals rijst e.d. die daardoor anders van smaak en rijker aan vetstoffen werden. Door deze combinatie werden de noten gemakkelijker opneembaar en beter verteerbaar. Hierdoor werd ook de efficiëntie ervan vergroot.

Hebben amandelnoten een hoge voedingswaarde?

De amandelnoten bevatten een voedingswaarde van 87 calorieën op 15 gram. Daar deze een hoog gehalte aan eiwitten bevatten dat bijna overeen komt met vlees of yoghurt vormen ze voor vegetariërs een waardevol voedingsmiddel.

Amandelnoten kunnen ook worden gebruikt in de keuken. Deze noten zijn zeer voedzaam en lekker. Men kan ze puur eten, maar ook verwerken in gerechten of gebak, zoals in marsepein of franzipanetaart. Men kan amandelnoten geplet, gepeld of geroosterd gebruiken om schotels te versieren en op smaak te brengen.

Slot

Amandelnoten zijn zeer gezond, want zij werken onder andere ontstekingsremmend. Ook amandelmelk werkt genezend bij krampen en ontstekingen van de maag, de darmen en urinewegen.

De olie van zoete amandelen kan een mild laxeermiddel zijn voor kinderen. Uitwendig aangebracht kan het verlichting brengen bij eczeem. Om zijn weldadige werking bij een droge huid werd amandelolie al eeuwenlang gewaardeerd als verzorgingsmiddel voor het gezicht en de handen.

Daarom is het vooral geschikt voor mensen die wegens hun beroep of huishoudelijk werk vaak hun handen moeten wassen. Hierdoor zullen deze personen minder last krijgen van ruwe handen.
© 2011 - 2019 Enza_9o-, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is eiwitpoeder?Wat is eiwitpoeder?De laatste jaren wordt gezond eten steeds populairder. Er is zelfs een speciale term voor, als je gezond en lekker eet b…
Wat zijn eiwitten?Wat zijn eiwitten?Eiwitten zijn belangrijke stoffen die in het dagelijks leven van veel belang zijn. Zo zorgen eiwitten voor een gezond li…
Biologische waarde van eiwittenBiologische waarde van eiwittenEen gezonde voeding bestaat uit de juiste verhouding aan goede koolhydraten, vetten en eiwitten. Maar wat zijn nu goede…
Het belang van eiwittenHet belang van eiwittenEiwitten vormen een belangrijke bouwstof en brandstof voor ons. Zo is ons lichaam voor 17% opgebouwd uit eiwitten. Het b…
Wat is de rol van aminozuren in het lichaam?Wat is de rol van aminozuren in het lichaam?We kennen het woord aminozuren wel, want het heeft iets met het lichaam te maken. Echter, veel mensen weten niet precies…
Bronnen en referenties
  • Info: Bodywell.

Reageer op het artikel "Hoe gezond zijn amandelnoten?"

Reacties

Maria, 25-02-2017 22:39 #2
Sommige studies geven aan dat het eten van ongezouten amandelen prima is met hoge bloeddruk of macadamia's zonder zout.
Op internet te vinden.
Ik zou denken: hangt er vanaf wat de werkelijke oorzaak is ervan.
Advies vragen aan huisarts is altijd wijs.

J., 12-07-2012 14:46 #1
Ben sinds gisteren 11 juli 2012 begonnen met amandelen te eten, dacht dat het ook goed voor hoge bloeddruk was. Mijn vraag is of dat ook wel waar is?
Graag een reactie Reactie infoteur, 13-07-2012
Dag Heidie,

Ondanks amandelnoten goed zijn voor vele kwalen, zijn ze waarschijnlijk niet geschikt voor hoge bloeddruk. Deze kwaal kan verholpen worden door het eten van vitamine C. Ook de 3-6-9 formules bevat gamma-linoleenzuur. Ook knoflook en magnesium is goed voor de bloedvaten. Ook groenten en fruit die kalium bevatten zoals: bananen, appelsienen, kiwi's, rozijnen, bonen, tomaten, aardappelen, vijgen, dadels, abrikozen, enz.
U kunt desnoods ook een arts raadplegen, zeker bij erge gevallen!

Groetjes,
Enza_9o-.

Infoteur: Enza_9o-
Laatste update: 19-01-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!