InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is biologische zuivel gezonder? Onderzoek van het LBI

Is biologische zuivel gezonder? Onderzoek van het LBI

Is biologische zuivel gezonder? Onderzoek van het LBI Gezonde voeding. Nog nooit was de verwarring zo groot. Een van de meest actuele thema's is de vraag, of biologische voeding gezonder is of niet. Maar ook die discussie over de vraag of zuivel gezond is of alleen boeren daar beter van worden, blijft hardnekkig. Het Louis Bolk Instituut deed onderzoek naar een thema dat allebei die vraagstukken raakt: is biologisch(dynamische) zuivel gezonder? Hier de resultaten. Nog nooit is de verwarring rondom gezond voedsel zo groot geweest als nu. Een van de vragen die maar blijven spelen, is: is zuivel gezond, of gaat het om slimme reclamecampagnes van overheden om de spreekwoordelijke boterberg, zuivelplas en kaasmassief te doen slinken? En daarnaast is een andere 'tak van sport' de laatste jaren steeds actueler. Verlost biologisch eten ons nu wel of niet van enge hormonen, toevoegsels en andere dingen die wel in ons eten zitten, maar er niet horen? Nieuw onderzoek grijpt zowel de ene als de andere kwestie bij de kop. Het onafhankelijke Louis Bolk Instituut onderzocht biologische en biologisch-dynamische melk tegenover 'gewone' melk met de vraag: wat is gezonder?

Moedermelk meer gunstige vetzuren

Een van de resultaten van het onderzoek is, dat moeders die tijdens de lactatieperiode biologisch-dynamische zuivel gebruikten, heel wat meer gunstige vetzuren in de moedermelk hadden dan moeders die gewone 'supermarktzuivel' gebruikten. Het gaat dan onder andere om vetzuren zoals rumenzuur en trans-vacceenzuur. Ook bij moeders die biologische zuivel gebruikten - en dus niet biologisch-dynamische - was het resultaat vergelijkbaar.

Wie en wat?

Het onderzoek rondom biologisch-dynamische, biologische en 'gewone' zuivel werd uitgeverd door de Universiteit Maastricht, het Zwitserse Paracelsus Ziekenhuis en het Louis Bolk Instituut.

Minder eczeem bij kinderen

Het onderzoek is deel van een langer lopend onderzoek, namelijk Koala, begonnen in 2000. Onderzoekers volgen daarbij de gezondheid van zowel kinderen als volwassenen op een langere termijn. Het doel is, uit te zoeken in hoeverre leefstijl - eetpatronen en gezonde voeding - ook echt invloed hebben op de gezondheid. Toen in 2008 een onderzoek werd gedaan naar 2-jarige kinderen die ofwel biologische zuivel gebruikten, ofwel gewone zuivel, bleek al dat de 2-jarigen tot 30% minder last hadden van eczeem bij gebruik van biologische zuivel.

'Biologische koeien' eten gezonder

Even de voordelen voor het dierenwelzijn - ook heel belangrijk - daargelaten, eten 'biologische koeien' gezonder. Lucy van de Vijver is onderzoeker bij het Louis Bolk Instituut. Zij zegt: "Een verklaring voor het verschil in vetzuren kunnen we zoeken in de samenstelling van het veevoer. Koeien van biologisch-dynamisch werkende veehouders eten veel vers gras uit een kruidenrijke wei, en bijna geen krachtvoer. Dat heeft gevolgen voor de vetzuursamenstelling." Een punt in het voordeel van biologisch-dynamische melk is dat de melk niet gehomogeniseerd wordt bij het geschikt maken voor consumptie.

Het Louis Bolk Instituut

Het Louis Bolk Instituut is een internationale, onafhankelijke organisatie voor onderzoek en advies. Participatief onderzoek en advies zijn bedoeld om oplossingen aan te dragen voor knelpunten in de biologische en duurzame landbouw, voeding en gezondheidszorg. Opdrachtgevers van het Louis Bolk Instituut zijn onder andere het Ministerie van EL & I (wat voorheen het Ministerie van LNV was), patientenorganisaties en gezondheidsfondsen. Meer over het Louis Bolk Instituut op www.louisbolk.org.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht Louis Bolk Instituut

Reageer op het artikel "Is biologische zuivel gezonder? Onderzoek van het LBI"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 22-09-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!