InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van Papaya; anti kankermedicijn

De geneeskracht van Papaya; anti kankermedicijn

De geneeskracht van Papaya; anti kankermedicijn Baarmoederhals-, alvleesklier-, borst-, long- en leverkanker kunnen genezen met papaya. Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Florida. Papaya is een lekkere vrucht. Het is ook sinds jaar en dag een medicinale vrucht. In Azië wordt de vrucht al minimaal honderden jaren gebruikt om ziektes te bestrijden. Papaya stopt naast kanker de westerse welvaartsziekte diabetes.

Inhoud:

Papayaplakje / Bron: Flik R, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Papayaplakje / Bron: Flik R, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Papaya, speciaal goed tegen longkanker

Er zijn al in de jaren 70 onderzoekers geweest die berichtten dat mensen door papayabladeren te eten genezen van de meest agressieve vorm van kanker; longkanker. Harold W. Tietze heeft een boek geschreven wat ´Papaya, The Medicine Tree´ heet. Hierin beschrijft hij een genezing van longkanker door het drinken van het gekookte sap van papayabladeren. De bladeren zijn bitter. Veel geneeskruid smaakt een beetje bitter. Het boek van de Australiër Tietze is te lezen op Google books. Helaas is de kennis van de geneeskracht van papaya nog niet doorgedrongen tot de universitair geschoolde oncologen van deze wereld.

Papayavrucht

Een papaya is een heerlijke vrucht zonder een echt uitgesproken smaak te hebben. In het Duits heeft het als bijnaam Melone der Armen; meloen voor arme mensen. Dat klinkt niet erg positief. Voor sommigen is de papaya juist een lievelingsvrucht. Het vruchtvlees is licht bitter. Het is lekker om een schaal met papaya te serveren als snack. Eventueel kun je het met een chilisaus als dipsaus serveren. Je kunt het door salades mengen net als appel. In Thailand wordt er een scherpe papayasalade gegeten met groene sla erdoor. Daarnaast is het mogelijk papaya te mixen met andere vruchten in een fruitsla. Mango, ananas en banaan zijn tropische vruchten die goed combineren met papaya. Sommige mensen prefereren de iets jongere harde papaya.
Binnenkant van een papaya / Bron: Olegivvit, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Binnenkant van een papaya / Bron: Olegivvit, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
De zaden van de papayavrucht kunnen gegeten worden en hebben medinale eigenschappen. De geneeskracht van papayazaad is in tegenstelling tot de bladeren en bloemetjes ook voor handen buiten de tropen.

Papayabloemetjes

Niet overal in de tropen waar papaya wordt verkocht worden de bladeren en bloemetjes gegeten. Dat gebeurt alleen in Zuid- Oost Azië. De bladeren zijn licht bitter en zitten bijvoorbeeld niet zelden door een Gado-Gado die in Indonesië is bereid. De bloemetjes zijn nog bitterder. In sommige landen worden deze gebakken met hete pepers wat een lekkere pittig groentegerecht is. Helaas zijn de bladeren en bloemetjes niet in Nederland te koop. Deze zijn het meest gezond ze voorkomen kanker, diabetes mellitus en malaria, een tropische ziekte.

Papayaboom / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Papayaboom / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Kanker is een welvaartsziekte

Het is niet voor niets dat mensen in derde wereld landen minder kanker en diabetes hebben. Overigens gaan er daar wel meer mensen dood aan de griep en andere eenvoudig bestrijdbare ziektes omdat de medicijnen daartegen voor bewoners van een derde wereldland te duur zijn. De welvaartsziektes komen uiteraard steeds vaker voor in de landen van de derde wereld. Dat heeft ermee te maken dat men steeds vaker de westerse drink- en eetcultuur overneemt.

Papaya als medicijn

Papaya geneest een mens van wormen, enkele virussen, schimmels en de groei van kankercellen. Daarnaast is het een antimalaria profylax. Overigens is het altijd goed met een kruidenarts te overleggen voordat u via internet gedroogde papayablad gaat bestellen. Mensen die last hebben gehad van hun schildklier moeten uitkijken met papayablad voor hen heeft papaya een contra-indicatie. Dat houdt in dat bij schildklieraandoeningen papayablad niet moet worden gebruikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eilanden; Recepten van de CookeilandenIeder land en iedere bevolkingsgroep heeft zijn eigen gerechten. Zo ook de bewoners van de Cook eilanden. Natuurlijk wor…
Papaja, vrucht voor een lang levenPapaja, vrucht voor een lang levenVele vruchten van over de hele wereld zijn niet alleen in de keuken als lekkernij in gebruik, maar hebben terzelfdertijd…
Malaria: hoe voorkom je deze tropische ziekte?Malaria: hoe voorkom je deze tropische ziekte?Malaria is een ernstige ziekte die door muggen wordt overgebracht. De ziekte komt alleen in de tropen voor. Niet elk tro…
Tussendoortjes voor konijnen, hamsters en cavia'sTussendoortjes voor konijnen, hamsters en cavia'sDe volgende recepten zijn geschikt voor alle soorten knaagdieren zoals konijnen, hamsters en cavia’s. Je kan ze als maal…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Efraimstochter, Pixabay
  • http://www.naturalnews.com/026372_cancer_papaya_protein.html
  • http://www.scientias.nl/papaja-extract-kan-kanker-bestrijden/5553#comment-1417
  • http://www.iol.co.za/scitech/technology/can-papaya-fight-cancer-cells-1.475828
  • http://www.huldaclarkzappers.com/?page_id=134
  • Kopfoto van http://herbalistics.com.au
  • Overige foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Flik R, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Olegivvit, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Papaya; anti kankermedicijn"

Reacties

Jan, 05-06-2017 11:01 #7
Ik heb struma, een schildklierziekte. De schildklier werkt wel normaal. Is het veilig om de vrucht papaya te eten, dus niet de bladeren?

Arline, 23-05-2017 23:59 #6
De bladeren worden in Nederland ook verkocht bij de Oriental chinezen winkels. Eind januari kreeg ik plotseling een heftige griep en ik had het weekeind evenementen die ik niet kon missen. Ik liep net een zombie en bad Heer help me a.u.b. van dit af. Believe it or not. Ik kwam in de Oriental bij de Makro vestiging in Amsterdam in de winkel en mijn ogen vielen op de papajabladeren. Ik kocht ze. Thuis aangekomen heb ik ze geblenderd. Heb effe op internet gelezen en het gedronken. De volgende dag wist niemand dat ik er de voorafgaande zo beroerd aan toe was. De vrucht komt je ook in de AH of andere supermarkten tegen. Ik bewaar het zaad altijd en laat het drogen. Ik haal het door een vijzel en gebruik het ipv zwarte peper.

Op de markt zijn ze soms 2 voor 5 euro. Als je de zaden online zou bestellen kom je nog duurder uit. De zaden gebruik ik om te detoxen. Als ik een opgeblazen gevoel heb of te laat heb gegeten, neem ik ongeveer 5-7 zaden en kauw erop. Reactie infoteur, 29-05-2017
Het zou niet de eerste keer zijn dat iets in Nederland wordt verkocht omdat ik erover schrijf. Klinkt misschien eigenwijs, maar mijn artikelen zijn in totaal 23 miljoen keer gelezen zag ik vandaag. Dus dat kan invloed hebben op het aanbod van natuurlijke medicijnen.

Frederic, 29-08-2014 00:44 #5
Woon al jaren in Indonesie. Daarvoor ook heel erg lang in Nederland. Ongeveer 7 jaar geleden kreeg een aanval van Malaria Tropicana. Een van de ergste vormen van malaria. Door het drinken van de sap van de papaya bladeren, die ik een avond van te voren kook en de volgende morgen pas dronk, was ik na 14 dagen later van mijn malaria af. Dus het werkt wel maar heel erg langzaam. Reactie infoteur, 29-08-2014
Dus het werkt net zo snel als de reguliere methode om van malaria af te komen, dat is geweldig!

Simon, 01-08-2014 18:17 #4
Hallo,

Is dit tropisch fruit ook in biologische winkels te koop? ik heb er al zo vaak naar gevraagd hier, maar ze verkopen het niet. En ik heb ook wel eens gelezen op andere sites dat je van tropische vruchten zoals papaya, mango, banaan, guave en granaatappel juist ALTIJD biologische varianten moet kopen omdat ze in de streken waar ze groeien met vliegtuigen hun vruchten en gewassen bespuiten met bestrijdingsmiddelen.
In het stukje over de granaatappel staat ook geschreven dat deze ontzettend gezond is, maar is de niet-biologische variant ook nog wel goed eetbaar, ondanks de pesticiden? Een biologische granaatappel kost ruim 3 a 4 euro, in het seizoen, soms duurder. Ik weet niet of jullie dat normaal geprijsd vinden? Het is gewoon extreem duur om biologisch (tropoisch) fruit te blijven eten. Reactie infoteur, 03-08-2014
Hallo Simon,
Wat de verkoopbaarheid betreft geef je zelf het antwoord. Alle tropische vruchten worden bij mijn weten pas besproeid met gifstoffen als ze al geplukt zijn, om ze langer houdbaar te maken. Verder is biologisch fruit erg duur, soms zelfs onevenredig duur.

Aan de andere kant kan ik nu uit eigen ervaring zeggen, ik werk momenteel tijdelijk op een biologische boerderij om meer te weten te komen over biologische groenten, dat het kweken van biologische producten erg arbeidsintensief is. Daarom is een hogere prijs voor de meeste biologische producten gerechtvaardigd. Om maar iets te noemen: al het onkruid wordt met de hand gewied of geschoffeld, in plaats van het gebruiken van roundup, een synthetrische onkruidverwijderaar. Dat is een zeer arbeidsintensieve handeling.
Thomas Dijkman

Jeroen, 21-01-2014 11:31 #3
Papaya bladeren zijn te kopen bij de Amazing oriental in Rotterdam Chinese boot, in den haag en in rijswijk. Papaya bladeren worden gegeten in indoneschie, gekoken met petis udang en eetlepel pindakaas. Reactie infoteur, 21-01-2014
Bedankt voor de goede aanvullende informatie!

Jennifer, 11-04-2013 18:49 #2
Papayabladeren zijn in Vlissingen te koop bij de Toko in de Hobeinstraat. Ze zullen vast wel via toko's te bestellen zijn. Reactie infoteur, 20-04-2013
Dank je Jennifer. Papayabladeren kunnen inderdaad erg goed bij Surinaamse of Indonesische toko´s te koop zijn, is ook mijn recente ervaring.

Olga, 14-10-2012 16:16 #1
We hebben bovenstaand artikel gelezen en willen graag papaya aanschaffen, maar weten niet welke vorm of merk we nou moeten hebben.
voor een brede en effectieve werking van het middel.
Als u weet waar we het kunnen kopen en in welke vorm dan horen we dat graag van u.

M.V.G, Olga Reactie infoteur, 14-10-2012
Beste Olga,
Het ligt er een beetje aan waar u woont. In de randstad is de papaya het hele jaar door te koop, vooral in de grote steden, op de groentemarkten en in de kleine toko´s. Er zijn Chinese, Indiase, Surinaamse, Indonesische, Turkse en Marokkaanse toko´s die allemaal papaya kunnen verkopen. Maar het hangt er een beetje van af welke winkel het is. De ´gewone´ supermarkten hebben soms papaya´s. Als u afhankelijk bent van een Albert Heyn, C1000, Jumbo of Dirk e.d. dan moet u het bij de winkel zelf vragen. Papayabladeren, die echt heel gezond zijn, zijn bij mijn weten nergens in Nederland te koop. Binnenkort wil ik een artikel publiceren over papayapitten uit de vrucht. Deze kunnen ook gegeten worden en zijn erg gezond.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 19-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!