InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Eet jezelf mooi, slank & gelukkig, Amber Albarda
recensie

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig, Amber Albarda

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig, Amber Albarda Slim eten, volop genieten, nooit meer diëten. Het boek Eet jezelf mooi, slank & gelukkig van Amber Albarda wijst je de weg. De bedoeling is dat je met de inhoud van dit boek je FOOD-IQ opvijzelt. Veel verkeerde eetgewoontes zijn gebaseerd op onwetendheid. Eet jezelf mooi, slank & gelukkig is geen dieetboek, maar een eetboek. Weten wat je wel en wat je niet moet eten is de sleutel voor schoonheid, een slank postuur en een gezonde geest.

Amber Albarda

Amber Albarda is een internationaal getrainde en gediplomeerde voedingscoach. Zij woont afwisselend in Den Haag en Londen, waar zij cliënten begeleidt bij het afvallen en gezond leven. Amber Albarda was werkneemster en organisator van de Belgische Miljonair Fair. Toen zij zichzelf op een sabbatical tracteerde en op wereldreis ging, strandde zij al snel in Argentinië. Ze kreeg te kampen met een auto-immuunziekte, de ziekte van Hashimoto; dit is een auto-immuunreactie tegen de schildklier. Het resultaat van jarenlang slecht voor jezelf zorgen. Slecht eten, stress, piekeren, laat naar bed etc. Voor Amber een reden om het roer drastisch om te gooien. Ze zei haar baan op, de wereldreis kwam aan een abrupt einde en ze ging Diet & Nutrition studeren in Londen. Deze kennis brengt zij nu in de praktijk. Ze schreef ook een boek "Eet jezelf mooi, slank & gelukkig", waarvan nu al weer in 2012 de achtste druk verscheen bij uitgeverij Unieboek/Het Spectrum B.V.

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

We vergaren in ons leven heel wat hapsnap kennis over gezond eten en leven, goede en verkeerde producten, diëten etc. Maar tot een overzichtelijk geheel komt het vaak niet. Als je net van Dr. Oz geleerd hebt dat er in zuurkool het zo broodnodige ingrediënt zink zit, lees je ergens anders weer dat bewerkte voedingsmiddelen zuurvormend werken in je lichaam en dat je dat beter kunt vermijden. Zo staat het op de achterflap van het boek: je kunt maar beter alles vergeten wat je geleerd hebt over eten en dit boek gaan lezen, een systeem waardoor je slimmer leert eten, slanker en energieker wordt en je eetlust leert te beheersen. Bovendien kom je van je suikerverslaving af, voel je je gelukkiger en word je minder snel oud. En dat zonder calorieën te tellen!

Je bent wat je eet

Onze voeding heeft een directe invloed op hoe we ons voelen. Goede voeding is natuurlijke voeding, "echt" voedsel; geen voedselachtige fabrikaten, maar alles wat de natuur levert, puur en onbewerkt. Eigenlijk is dit ook de eetfilosofie die Michael Pollan propageert (zie mijn artikel "Een pleidooi voor echt eten, Michael Pollan"). Lightproducten zijn onnatuurlijk en suiker en frisdranken zijn uit den boze.

FOOD-IQ

De meeste klachten ontstaan door een verkeerd voedingspatroon. En vaak hanteren we een verkeerd voedingspatroon, omdat we niet beter weten. Het is dus zaak om je FOOD-IQ op een hoger level te brengen. In het boek is een FOOD-IQ test opgenomen om te kijken wat je zoal weet over voeding. In het hetzelfde hoofdstuk leer je de regels van de maag kennen. Dat we goed moeten kauwen, wisten we natuurlijk al, maar misschien niet dat dat moet om de enzymen in ons speeksel aan het werk te zetten om het voedsel al in de mond af te gaan breken. Tijdens het eten moet je matig drinken, anders spoel je je voedsel te snel in te grote brokken door naar de dunne darm. Die is daar niet op berekend, waardoor kostbare voedingsstoffen ongebruikt het lichaam verlaten. Verkeerde eetgewoonten hebben er ook voor gezorgd dat er heel wat mensen rond lopen met een veel te grote maag. Daardoor kun je steeds meer eten zonder verzadigd te raken. Dit zijn slechts een paar voorbeelden. Hippocrates wist al dat ziekte ontstaat door hetgeen men eet en door verstoringen in de vertering van het voedsel. En kun je nagaan, sindsdien is het er bepaald niet beter op geworden.
Kortom je moet dus weten wat je eet - met het lezen van etiketten op voedingsmiddelen maak je al een goede start - en als je dan eindelijk een verantwoord stukje eten bemachtigd hebt, moet je het met grote zorg gaan verteren.

Welke bouwstenen heeft een gezond lichaam nodig

Voedingsstoffen worden geleverd in de vorm van vitaminen, mineralen, enzymen, aminozuren, water, koolhydraten en vetten. Deze stoffen worden onderverdeeld in vier voedselgroepen, die samen de kern van gezonde voeding vormen:
  • water
  • koolhydraten
  • eiwitten
  • vetten
In het boek wordt uitgebreid ingegaan op deze voedingsstoffen in hun goede en slechte varianten.

Het geheim van succesvol afvallen

Amber Albarda draagt drie factoren van belang aan voor een blijvend gewichtsverlies:
  • houd je bloedsuikerspiegel in balans; negatieve factoren zijn bijvoorbeeld suiker, geraffineerde koolhydraten, stress, cafeïne en nicotine.
  • volg een gevarieerd voedingspatroon met voldoende vezels en voedingsstoffen uit groenten en fruit
  • bewegen, bij voorkeur in de buitenlucht

De tien geboden van verstandige voeding

  • eet de helft
  • eet echt en onbewerkt
  • vermijd suiker en geraffineerde koolhydraten
  • eet je vetten om niet vet te worden
  • eet geen brood
  • geen zetmeelhoudende koolhydraten na zes uur 's avonds
  • zorg dat iedere maaltijd eiwitten bevat, maar geen melk en melkproducten
  • vermijd alcohol en koffie en drink meer water
  • eet meer biologisch
  • ga op tijd naar bed

In het boek lees je er alles over waarom deze geboden zo belangrijk zijn.

Mooi, minder oud en energieker

Inmiddels ben je dan half volleerd aangekomen bij de volgende vijf hoofdstukken van het boek, waarin je o.m. de voedingswaarde van onze voeding nader leert kennen, hoe je jezelf energiek eet, wat je moet doen voor een mooie huid en voor mooi haar. Hoe je jezelf mooi eet en je het verouderingsproces van je huid kunt vertragen. Voor dat laatste moet je meer laten dan doen. Door veel te zonnen kan je huid er zo maar 20 jaar ouder uitzien dan hij is. Voor roken en alcohol is dat 15 jaar en met jojo-diëten scoor je + 10 jaar! Om te huilen gewoon. Maar huilen is nou juist weer goed, want tranen bedwingen leidt tot meer stress.

Over alcohol gesproken: als de lever de toevoer aan giftige stoffen niet aankan, blijven er steeds meer giftige stoffen achter in je lichaam, waardoor je allerlei kwaaltjes kunt ontwikkelen. Zelfs cellulitis is daar een teken van. Maar een mens blijft een mens en de schrijfster van het boek geeft dan ook gul wat tips om een kater te voorkomen of te helen.

In de praktijk

Al de opgedane kennis leidt tot niets, als je die vervolgens niet de praktijk brengt. In eerste instantie lijkt het leven er niet gemakkelijker op te zijn geworden. Maar alles went en voor vrouwen is er geen krachtiger lokmiddel dan het behouden of verbeteren van de schoonheid. Hoe je het geleerde in de praktijk kunt brengen kun je lezen in het laatste hoofdstuk van het boek, waarin tips, trucs en wat voorbeeld recepten zijn opgenomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen? Slanker? Mooier? Gelukkiger? Eet vers voedsel!Afvallen? Slanker? Mooier? Gelukkiger? Eet vers voedsel!Afvallen? Eet zo vers en gebalanceerd mogelijk is het advies van voedingsdeskundige Amber Albarda. Zij schreef een boek…
Dun haar: Wat moet je ermee, wat doe je eraan?Dun haar: Wat moet je ermee, wat doe je eraan?Haar wordt ook wel eens als sieraad van de mens aangeduid en eerlijk is eerlijk een volle bos veerkrachtig en glanzend h…
Wat is een food court?Een Food Court is binnen Nederland nog een vrij onbekend concept. Voor de reizigers onder ons echter niet. Food courts n…
De schoonheid van amberDe schoonheid van amberIn de oertijd en in de vroege oudheid was amber een van de meest geliefde edelstenen. De prehistorische mens hield van a…
Slank worden? Een andere manier van leven!Slank worden? Een andere manier van leven!Overgewicht is ronduit heel gevaarlijk. Diabetes, gewrichtsklachten, hart- en vaatziekten liggen op de loer. Natuurlijk…
Bronnen en referenties
  • Eet jezelf mooi, slank & gelukkig, Amber Albarda, Uitgeverij Unieboek/Het Spectrum, 8e druk 2012

Reageer op het artikel "Eet jezelf mooi, slank & gelukkig, Amber Albarda"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 10-01-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Diëten
Recensies…
Schrijf mee!