InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonde eetgewoonten voor uw kinderen

Gezonde eetgewoonten voor uw kinderen

Gezonde eetgewoonten zijn uiteraard zeer belangrijk in de opvoeding van uw kind. Met name aan het ontbijt wordt in vele gevallen niet veel aandacht besteed.

's Morgens

Wanneer mensen 's morgen opstaan om zich klaar te maken voor het werk of om de kinderen naar school te brengen, is er vaak maar weinig tijd voor het ontbijt. Men neemt er gewoon de tijd niet voor of men heeft 's morgens geen zin in een boterham. Toch zijn onderzoekers het erover eens dat het belang van het ontbijt dient onderstreept te worden. Het moet beschouwd worden als een echte maaltijd die je een deel van de dagelijkse voeding moet verschaffen. Het is ook een oppepper om met de dag te beginnen.

Als u er rustig over nadenkt, beseft u dat het 's morgens al vele uren geleden is dat uw kind zijn avondeten kreeg. 's Nachts verbruikt het wel weinig energie, maar het is belangrijk om zich 's morgens terug te bevoorraden met energie.

Een ideaal ontbijt bestaat uit vier basisdelen.
  • Drinken voor de herhydratatie van het lichaam (water of thee).
  • Een melkproduct voor de nodige eiwitten, vetstoffen en vitaminen, wat goed is voor spieren en beenderen (yoghurt, melk of kaas).
  • Brood of granen voor de koolhydraten, dit voor het verschaffen van energie voor lange duur.
  • Fruit voor de vitamines C, vezels en koolhydraten

Tegenwoordig worden er van elk van deze vormen veel variëteiten aangeboden, dus er zal allicht iets tussen zitten wat uw kind graag lust.

Het is dus belangrijk om voldoende aandacht aan het ontbijt te besteden. Een kwartiertje vroeger opstaan zal niet schaden en een volle maag bevordert de intellectuele prestaties.

Let er wel op dat u uw kinderen voldoende tijd geeft en dat ze niet direct moeten eten na het opstaan, maar zich rustig kunnen aankleden en wassen.

Overdag

Het is mogelijk al naargelang de eetlust van uw kind en zijn schooluren tot 5 maaltijden per dag te maken: ontbijt, tussendoortje in de voormiddag, middagmaal, lichte maaltijd om 4 uur en het avondmaal. Een goede lichte maaltijd om 4 uur zal er voor zorgen dat uw kind 's avonds minder eet en minder geneigd is om te snoepen tussendoor.

Enkele voorbeelden van een lichte maaltijd:
  • Water, brood en chocolade.
  • Melk met granen.
  • chocolademelk, aardbeien en volkorenbrood.
  • reep granen en sinaasappelsap of drinkyoghurt.

Evenwicht in de voeding is belangrijk. De beste methode is goede voedingsgewoonten te combineren met regelmatig fysieke activiteit, met andere woorden het beoefenen van sport. Daardoor zal je kind zich nog beter voelen.

's Avonds

Het avondmaal dient niet in zoveel energiebehoeften te voldoen en dient als dusdanig aangepast te worden als je een lichte namiddagmaaltijd voorziet.
© 2007 - 2019 Kurtad1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Dieet: 10 kilo afvallen in 3 wekenDieet: 10 kilo afvallen in 3 wekenIn drie weken tijd 10 kilo afvallen? Dat is absoluut mogelijk. Een dieet volgen is natuurlijk niet zo leuk en kan ook la…
Waarom je beter geen pasta- en rijstgerechten kan etenWaarom je beter geen pasta- en rijstgerechten kan etenPasta's, rijstgerechten, hartige pannenkoeken en quiches; producten die stilletjes aan ingevoerd zijn in de Nederlandse…
Ontbijt overslaanOntbijt overslaanIndien men 's ochtends niet ontbijt, heeft men alles behalve concentratie. Er zijn verschillende redenen te bedenken waa…
Het belang van het ontbijtHet belang van het ontbijtEen stevig ontbijt (zoals een Engels ontbijt), een normaal ontbijt of juist op de calorieën letten? Of kan ik het ontbij…
Overgewicht door slecht ontbijtOvergewicht door slecht ontbijtWat je overdag eet, geeft jouw lichaam die dag energie en bouwstoffen. Alles wat overblijft, wordt de nacht daarop gebru…

Reageer op het artikel "Gezonde eetgewoonten voor uw kinderen"

Reactie

Anne, 28-10-2007 23:46 #1
Dag proffesional(s).

Ik heb een zeer belangrijke vraag. Ik heb een zoontje van 20 maanden, en leef sinds een jaar gescheiden van zijn papa. Nu heeft de papa van Indigo het idee opgepakt dat ik hem te veel te eten geef, en probeert mij op tal van manieren als onverantwoordelijk te bestempelen, zwart te maken etc. Een vervelende verdrietige situatie. Maar goed… Ik ben benieuwd wat uw eerlijke proffesionele mening is over wat Indigo zoal eet volgens mijn visie en intuitie… Hieronder een schema van hoe het er ongeveer per dag uitziet.

Indigo is een klein en fijn en gespierd ventje, en zit op de -1 lijn bij het consultatiebureau. weegt circa 10,5 kilo. Hij is dus niet dik, integendeel…

Indigo eet biologisch. Dat wil zeggen dat;
- de groentes en fruit welke ik gebruik niet groot van stuk zijn.
- de sappen welke hij drinkt geen suiker bevatten, maar pure groenten of fruit
- de boterhammen die hij eet geen suiker en gist bevatten en klein van stuk zijn.
De porties welke ik omschrijf zijn niet groot, hij heeft zijn eigen kinderbordje, en een klein glaasje wat ik gedeeltelijk vul. Indigo drinkt vrij veel. Naast zijn verse fruithap/sap drinkt ie nog bijna een liter sap en/of water. Nu het kouder wordt drinkt ie iets minder.

's ochtends wordt Indigo rond half 8/half 9 wakker. Ik maak dan een verse fruithapsap van altijd 1 banaan en altijd 2 sinaasappels, met een perzik, pruim, peer of iets, dat is een volle papfles vol met fruitsap, deze leng ik aan met wat water ander is het te dik. Ik geef m meestal een kontje van de banaan die in de sap gaat, dat wil ie soms, soms ook niet. Meestal drinkt hij deze sap gedurende de ochtend leeg, soms heel snel. Aan tafel drinkt ie dan een klein glaasje water, en eet ie meestal een halve, soms een hele boterham, met kaas of cashewpasta, of jam, of een krentenboterham.

Hij wil ook mee-proeven met mij, is zeer geinteresseerd in yoghurt met qruesli, daar eet ie dan een paar kleine hapjes van. Dan wil ie soms een paar stukjes Ekoland qruesli… circa 2 tot 3 stukkies, welke ik in een bordje doe. Op zondag eet ie ipv brood en qruesli een gekookt eitje, dat vind ie heerlijk!

rond 10 uur/half 11 drink ik thee, en krijgt ie een klein beetje thee, of ekoland vruchtensap als ie zijn verse fruitsapsap toevallig al op heeft… dan eet ie ook nog iets met mij samen, een stukje beschuitje met boter, of een halve krentenbol, of een stukje tosti-boter- kaas (van 1 snee)

rond 12 uur/half 1 krijgt ie een bord soep met 1 of 2 sneetjes brood. soms eet ie ipv brood een worstebroodje zonder worst, of heel soms een pannekoek (die maak ik dan van soya-melk). Meestal drinkt ie daarbij een glaasje optimel of tomatensap… ook van ekoland, dat lust ie graag! En dan naar bed, dan slaapt ie zo'n 2 uur gemiddeld.

Dan is het zo ongeveer half 3/3 uur meestal. Dan krijgt ie meestal een stuk fruit, dan mag ie kiezen, dat vind ie leuk… een peer, of een banaan, of een appel of wat dan ook… Soms eet ie een heel stuk fruit, soms niet helemaal. Dat hangt af van het fruit. Een aarbei of pruim eet ie wel helemaal, een appel, peer of banaan deel ik met hem. Rond 3/half 4 drink ik thee, en deelt Indigo met mij nog iets brood-achtigs… een stukje liga, een rijstwafel of een stukje beschuit, of een stukje krentenbol. en een glaasje water of een flesje sap.

Rond 5 uur/half 6 gaan we warm eten. Soepje, dat kan ie al best goed zelf eten. En een bordje met warm eten. Groenten vind ie het lekkerst. Hij eet een klein beetje aardappel of rijst, en best veel groenten. Soms eten we vis, soms vegetarische balletjes, heeeel soms een stukje vlees. Bij het eten drinkt ie meestal een glaasje water, waar een paar slokken in zitten.

Een uurtje later krijgt ie nog een 'toetje'. Meestal soya-vanille vla, maar hij heeft er niet altijd zin in.

Indigo drinkt voor hij naar bed gaat, rond 20.00/20.30 een fles opvolgmelk met bambix.

De helft van de tijd wordt ie s'nachts wakker, en wil ie wat drinken. Ik geef Indigo dan tomatensap, of soms water. Meestal neemt ie 1 of 2 slokken, soms drinkt ie meer.

* Als Indigo bij zijn vader geweest is komt ie uit balans thuis, met 'honger' en wil ie extra eten en drinken en wordt snachts wakker en vraagt om pap… een enkele keer vraagt ie daar meerdere keren om, dat geef ik hem dan. Ik dacht dat ie bij zijn vader dus niet genoeg heeft gegeten of gedronken… Of zou het kunnen dat hij troost zoekt in eten/drinken als ie thuis komt?

Ik heb ook een afspraak bij het consultatiebureau, maar wil graag uw mening hierover.

Hartelijk dank,

Anne Reactie infoteur, 29-10-2007
Ik zou je graag willen helpen, maar ik denk inderdaad dat je hier beter een professioneel consultatibureau over kunt raadplegen. Het artikel dat ik geschreven komt voort uit eigen ervaringen, maar ik heb geen professionele achtergrond.

Infoteur: Kurtad1
Laatste update: 27-09-2007
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!