InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Eet jij te veel zout? Test jezelf!

Eet jij te veel zout? Test jezelf!

Eet jij te veel zout? Test jezelf! Zelfs als je je niet dagelijks vol stopt met chips, oude kaas, zoutjes en zoute drop, ligt je zoutgebruik al snel te hoog. Dit komt omdat praktisch alle producten in de winkel zout bevatten. Zelfs brood of zuivel. Hoe test je je zoutgebruik? En als je te veel zout eet, wat doe je er dan aan? De feiten, tips en trucs. Chips, zoute sausjes, zoute drop, augurken. Het lijkt het meest logisch dat dat de dingen zijn die ervoor zorgen dat je te veel zout naar binnen krijgt. Dat valt helaas een beetje tegen. Te veel zout eten doe je al snel. De maatstaf voor te zout eten ligt tussen de 5 en 6 gram per dag. Er zijn diverse tests die je antwoord geven op de vraag of je te zout eet. Bijvoorbeeld de zouttest van de Nierstichting.

Misvattingen over zout

Als het niet zout smaakt, is het toch niet zout? Dat denken we al snel. Maar zout is een verborgen smaak in bepaalde voedingsmiddelen. Ook zoete drop of zoete augurken bevatten (te) veel zout voor regelmatig gebruik. Brood wordt door de gemiddelde bakker opgeleukt met zout. En wist je dat zelfs zuivel een forse leverancier van zout kan zijn? Het tikt snel aan. De kans is groot dat jij ook tot de ontdekking komt dat je te zout eet.

Te zout gegeten! Wat nu?

Als blijkt dat je te veel zout eet, is er gelukkig wel heel wat dat je eraan kunt doen. Ten eerste is zout een smaakmaker, je smaakpapillen krijgen een welkom opdondertje van zout. Dat kun je compenseren met een andere stevige smaak. Citroensap is een van de mogelijke vervangers. Zo ook kruiden, maar dan net weer niet die handige kruidenmix uit een potje, want daar zit (check de verpakking maar) vaak toegevoegd zout in.

Mineraalzout is minder zout

Er zijn mensen die helemaal geen zout meer mogen eten. Zij kunnen getuigen van een fijn feit: minder of geen zout eten went. Onze smaak is gewend aan zout in van alles en nog wat. Een alternatief als je wilt minderen met zout, is mineraalzout. Een mineraalzout als LoSalt is precies hetzelfde te gebruiken als keukenzout, maar het bevat een minimum aan natrium en een hogere hoeveelheid kalium. Dit laatste mineraal mag je lichaam in meerdere mate hebben dan zout, zo weet Lo Salt ons te vertellen.

Natuur is puur

Wil je met zout minderen? Dan kan een test zoals de bovenvermelde, je laten zien waar je hoogste zoutgebruik in zit. Zout aan eten toevoegen is al een gewoonte waarmee je kunt minderen. Maar minder zout eten gaat ook hand in hand met natuurlijker eten. Denk aan groente en fruit. Eens geen kaas op brood maar een banaan, bijvoorbeeld. Of smaakmakers als paprika, ui, knoflook of selderij aan eten toevoegen voor een pikante smaak. Er zijn ook mensen die zelf hun brood gaan bakken. Maar dat is misschien meer iets voor de fanatiekelingen onder ons. Voor de gewone zielen die wat willen minderen met zout: bedenk dat elke stap er één is. Leg jezelf niets onhaalbaars op. Begin met deze tips en word creatief in het minderen met zout. Elk beetje minder komt je gezondheid ten goede!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Milner
  • Unilever
  • Lo Salt

Reageer op het artikel "Eet jij te veel zout? Test jezelf!"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 25-01-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!