InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Voedsel en Stress

Voedsel en Stress

In onze moderne samenleving is stress iets waar bijna iedereen wel eens last van heeft. En bij stress grijpen veel mensen naar eten. Meestal is dat een soort van comfort food, wat wel lekker is, maar wat uiteindelijk nog meer stress oplevert. Op langere termijn levert ander voedsel echter wel een goed gevoel en vermindert stress.

Eten als Troost

Wanneer we ons niet prettig voelen hebben we de neiging om naar eten te grijpen dat we lekker vinden en dat ons troost. Vaak zijn dit de minder gezonde zaken; snacks in allerlei soorten en maten: chocolade, chips, koekjes, patat, het is voor iedereen iets anders, maar heel veel mensen grijpen naar ongezonde lekkernijen wanneer ze niet lekker in hun vel zitten. Het ironische van de situatie is dat de geraffineerde suikers, conserveringsmiddelen en andere chemische troep stress extra triggeren. Het is dus belangrijk om dit te bedenken voordat je naar de koekjestrommel grijpt om je problemen weg te eten.

Eten als Oorzaak van Stress

Gezond eten kan stress verminderen en is dus extra belangrijk in moeilijke tijden. Het is goed om voldoende eetmomenten in te bouwen, zo’n vijf of zes per dag. Dit houd je bloedsuikerspiegel op peil waardoor je minder snel naar foute tussendoortjes grijpt. Sommige producten, zoals citrusvruchten, tonijn, noten, avocado’s en kalkoen verlagen de bloeddruk en geven daardoor een rustiger gevoel. Een ander goed tussendoortje wat helpt om stresshormonen tegen te gaan is een bessen-of aardbeiensmoothie. Diverse soorten bessen en aardbeien hebben veel antioxidanten en vitaminen die stress tegengaan. Doe wat bessen, magere yoghurt en melk in de blender en produceer je eigen stressbevrijdende smoothie.

Eten als Oorzaak van een Goed Gevoel

Daarna zijn er nog andere soorten voedsel die ons een goed gevoel geven. Thee, en vooral groene thee, bezit veel antioxidanten die ziektes tegengaan. Daarnaast bevat thee theïne, wat ons extra actief maakt. Vervang je frisdrank voor thee en je hebt een gezond en stimulerend tussendoortje.

Een ander product dat voor een goed gevoel zorgt is chocolade. Hierbij is het wel belangrijk om een zo donker mogelijke soort te nemen, die 60% of meer cacao bevat. De cacao zorgt ervoor dat de serotonine stijgen en daardoor voelt iemand zich prettiger. Een klein stukje donkere chocolade is dus een zeer goede manier om je wat prettiger te voelen.

Noten zijn ook een goede stimulant. Vooral walnoten, omdat die de veel bezongen Omega-3 vetzuren bevat. Ook een goede en gezonde bron van Omega-3 vetzuren is zalm. Zalm bevat daarnaast veel vitamine D, wat vooral in de winter, wanneer er nauwelijks zon is, zeer gezond is. Daarnaast bevat ook zalm een stof die er voor zorgt dat de serotonine stijgt en je dus een goed gevoel krijgt. Al deze voedingsmiddelen zijn bekend als Superfoods en zijn meer dan alleen maar gezond. Op langere termijn leveren al deze voedingsmiddelen veel extra’s op: een betere gezondheid, een slankere lijn, een beter gevoel. Het is dus de moeite waard om even goed na te denken voordat we naar een zak chips grijpen om ons korte termijn verlangen te bevredigen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Sasati, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Voedsel en Stress"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 29-02-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!