InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Drinken en Gezondheid

Drinken en Gezondheid

Drinken is een ondergewaardeerd facet wanneer mensen bezig zijn met gezondheid en voeding. En dit terwijl drinken heel veel impact heeft op onze gezondheid. De meeste mensen weten wel dat veel water drinken gezond is, maar wat zit er nog meer vast aan vocht en voeding.

Twee Liter Vocht

Dat veel water drinken gezond is weten we allemaal wel. Er wordt aangeraden zo’n twee liter vocht per dag tot ons te nemen. Maar wat veel mensen zich niet realiseren is dat niet alles wat we drinken per definitie ook gezond is.

Water en Thee

De dingen die altijd gezond en goed zijn zijn thee en water. Vooral water is perfect en ook groene thee of kruidenthee kunnen eigenlijk altijd wel. Bij gewone thee moet rekening gehouden worden met de aanwezige theïne. Thee bevat anti-oxidanten die het lichaam een gezonde boost geven.

Drinken en Sport

Wanneer we sporten is het belangrijk om ons lichaam van genoeg vocht te voorzien. Zeker wanneer het ook nog warm is. Er zijn allerlei sportdranken op de markt, maar die zijn niet allemaal even gezond. Er zijn allerlei suikers aan toegevoegd en dit levert extra calorieën op die niet per se nodig zijn. Zulke sportdranken zijn eigenlijk vooral goed voor mensen die topprestraties leveren en bijvoorbeeld een marathon lopen en geen tijd hebben om hun lichaam tussendoor te voorzien van andere voedingsstoffen. Maar iemand die gewoon een uurtje in de sportschool bezig is of een andere relatief normale sportactiviteit uitvoert heeft niet echt zo’n sportdrank nodig. Drink een paar glazen water voordat je gaat sporten en ook daarna wer. Gewoon water voldoet perfect en eventueel een banaan of iets anders wanneer er flink veel calorieën zijn verbrand.

Drinken en Calorieën

Mensen drinken uiteraard niet alleen water en thee. We drinken ook allerlei andere zaken en sommigen daarvan zijn stiekeme calorieënbommen. Voor wie bezig is met een diëet en zich afvraagt waarom hij of zij niet afvalt is het goed om eens te kijken naar wat er precies gedronken wordt op een dag. Glazen vruchtensap en melk of misschien diverse soorten speciale koffies? Dit zijn allemaal bronnen van flink wat calorieën. Over gewone frisdranken zoals cola praten we maar niet, iedereen weet wel dat die bol staan van suiker, kleurstoffen en andere niet gezonde zaken. Ook vruchtensap uit een pak staat bol van de suikers, zelfgeperst sap is dan een stuk gezonder, maar het is nog veel beter om die sinaasappel te schillen en zo op te eten, omdat je dan ook je voordeel doet met de vezels. Daarbij zorgt kauwen voor het gevoel dat je eet, waardoor je minder snel opnieuw honger hebt. Melk en speciale koffies leveren ook veel calorieën. Verruil de volle melk voor magere melk en laat de speciale koffies voor wat ze zijn, drink ze alleen bij speciale gelegenheden, dan geniet je er ook nog extra van. Zwarte koffie, zonder extra’s is in niet al te grote hoeveelheden geen probleem.
Het probleem is niet zozeer dat we al deze zaken drinken, maar dat we dat drinken doen naast alle dingen die we eten. Wanneer het drinken in plaats van eten zou zijn, zou het geen probleem zijn, maar de calorieën van het drinken komen bovenop de calorieën van het eten.

Soep

Wanneer we het over drinken hebben bedoelen we overigens zeker geen soep. Soep bevredigd wel ons hongergevoel, in tegenstelling tot allerlei drankjes.

Alcohol

Ook alcohol is een flinke bron van calorieën. Wie kent er geen mensen met een bierbuik? Een glas wijn, biertje of wat dan ook kan best lekker zijn op zijn tijd, maar wie op de calorieën wil letten, past op met alcohol. Laat ook de alcohol voor speciale gelegenheden en opnieuw verminder je het aantal calorieën wat je ongemerkt binnenkrijgt flink.

Lees verder

© 2012 - 2019 Sasati, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Drinken en Gezondheid"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 29-02-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!