InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Natuurlijk Afvallen

Natuurlijk Afvallen

Veel mensen die besluiten af te vallen gaan in de weer met allerlei diëten. Atkins, Sonja Bakker, je kunt het zo gek niet bedenken of mensen gaan het proberen. Met als gevolg dat ze snel afvallen en net zo snel weer aankomen en vaak nog meer dan ze aanvankelijk wogen.

Nieuwe Levenswijze

Natuurlijk afvallen klinkt ideaal. En heel eenvoudig. En eigenlijk is dat ook zo. Er zijn een aantal eenvoudige manieren van omgaan met eten die er voor zorgen dat je afvalt. Misschien gaat dat niet zo snel als bij een crash-diëet, maar wanneer je je deze regels eigen maakt en er aan vast houdt, zul je langzaam maar zeker gewicht verliezen. En dat gewicht komt niet meer terug. Omdat je namelijk niet bezig bent met een diëet, maar omdat je de manier van omgaan met eten hebt veranderd. Dit is een nieuwe levenswijze. Misschien kost het wat tijd om er aan te wennen, maar op de langere termijn is het de enige manier die echt werkt.

Eetmomenten

Veel mensen beginnen de dag al verkeerd. Ze slaan hun ontbijt over in de hoop zo wat calorieën minder te eten. En eindigen er vaak mee door later op de dag te veel te eten. In de morgen heeft je lichaam al diverse uren zonder voedsel en dus zonder energie gezeten. Een ontbijt geeft je lichaam energie om de dag te beginnen. En door gedurende de hele dag vijf of zes eetmomenten in te bouwen, heeft je lichaam de hele dag genoeg energie en doe je je metabolisme een groot plezier.

Fruit

Neem wanneer je naar je werk, school of wat ook gaat iets van fruit mee. Een banaan, appel of wat dan ook. Mocht je trek krijgen wanneer je niet thuis bent dan ben je niet afhankelijk van de ongezonde snacks die op de meeste plekken worden aangeboden en kun je je honger stillen met iets gezonds, wat bovendien langer bevredigd.

Voldoende Vocht

Zorg voor genoeg vocht, minimaal twee liter per dag. Veel mensen denken honger te hebben en grijpen naar iets te eten, terwijl ze eigenlijk dorst hebben. Wanneer het warm is of je actief sport is het aan te raden om nog meer te drinken. Pas op met drankjes die veel suikers bevatten, zoals verpakte vruchtensappen. Ook in diverse koffiespecialiteiten zitten veel calorieën. Probeer je calorieën vooral in de vorm van eten te pakken, dat bevredigd je lichaam namelijk beter.

Hoeveelheden

Let goed op de hoeveelheden die je eet. Je kunt nog zo gezond eten, wanneer het te veel is val je niet af. Zorg desnoods voor kleinere borden om van te eten, schep een keer je bord vol en neem vooral groente, een klein stukje vlees of kip en slechts weinig pasta, rijst of brood. Hiermee vul je lichaam vooral met groente, wat veel energie geeft en tegelijkertijd weinig calorieën bevat. Let daarbij ook goed op de signalen van je lichaam. Probeer langzaam te eten, je lichaam heeft tijd nodig om te voelen dat het vol is, vaak wel zo’n twintig minuten. Mocht je na die twintig minuten nog steeds honger hebben dan kun je eventueel nog wat eten.

Snoepen

Eet af en toe ook iets wat je echt heel lekker vindt en wat misschien minder gezond is. Of dat chips, koek of chocolade is maakt niet uit. Doe het niet te vaak en neem niet te veel, maar af en toe kan echt geen kwaad. Je loopt de kans als je een lange periode afziet van wat je erg lekker vindt, dat je daarna er enorme hoeveelheden van gaat eten. Waarmee je al je harde werk van de periode ervoor te niet doet.

Lees verder

© 2012 - 2019 Sasati, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Natuurlijk Afvallen"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 29-02-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!