InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Waarom wordt serotonine het gelukshormoon genoemd?

Waarom wordt serotonine het gelukshormoon genoemd?

Waarom wordt serotonine het gelukshormoon genoemd? Omdat serotonine een stof is die depressies tegengaat, en alzo voorkomt dat een mens zwaarmoedig wordt, is deze zeer belangrijk in onze voeding. Serotonine is een neurotransmitter die kalmerend inwerkt op onze stemmingen en emoties, en zelfs slapeloosheid kan voorkomen. Dit wondermiddel is eventueel ook een pijn bestrijder, want een gelukkig mens heeft immers geen pijn. Hierdoor kan een mens geluk uitstralen. Daarom wordt serotonine het gelukshormoon genoemd!

Wat zijn de functies van serotonine?

Serotonine regelt ons gedrag en stemmingen en regelt tevens ook de activiteiten van vele andere trans mi ter,

waaronder

  • nor adrenaline,
  • dopamine,
  • endorfine.

Doordat serotonine zorgt voor een verhoogde afgifte van endorfines

kunnen diverse pijnen verminderende en stemming verbeterende affecten teweeg brengen.

Wanneer werd serotonine ontdekt?

Serotonine werd onderzocht in de vorige eeuw door Italiaanse Wetenschappers. Zij ontdekten dat deze stof ook in het maag darm stelsel van dieren werd gevonden, die van invloed was op de bloeddruk. Uit het bloedserum geïsoleerd kreeg dit de naam serotonine (serum=vloeistof, en tonus=druk). Eind jaren 40 werd de chemische structuur geanalyseerd, en vijf jaar later ontdekte men dat deze vloeistof ook in de hersenen voorkwam. Serotonine bevindt zich voor 80% in het maag darm kanaal, en voor 10% in het bloed. Slechts 2% bevindt zich in de hersenen.

Dit was toen der tijd een prachtige en waardevolle ontdekking

Hoe kunnen onze hersenen serotonine produceren?

Om serotonine te produceren hebben onze hersenen immers het aminozuur tryptofaan nodig, dat later dan weer wordt omgezet in serotonine, met medewerking van deze bepaalde middelen in onze voeding
Zoals:
  • magnesium,
  • chroom,
  • vitamine B 3,
  • vitamine B 6.

Tryptofaan is te vinden in voedingsmiddelen

Zoals:
  • melk,
  • eieren,
  • chocolade,
  • bananen,
  • aardappelen,
  • bonen,
  • zonnebloempitten,
  • sesamzaad,
  • okkernoten,
  • kaas,
  • vette vis,
  • vlees, varkens, rund, gevogelte,
  • gekookte granen,
  • graankiemen,
  • tarwekiemen,
  • raapzaad,
  • lijnzaadolie.

Zo wordt serotonine gevonden in bloedplaatjes

Bij een bloeding wordt er door de bloedplaatjes serotonine afgegeven ter ondersteuning van het samentrekken van de bloedvaten. Zo wordt bloedverlies geminimaliseerd.

Andere aandoeningen en serotonine

Zoals:

Pijn

Als serotonine niveaus in de hersenen laag zijn, is de pijngrens ook laag, waardoor eerder pijn wordt gevoeld. Een van de redenen hiervoor is, dat het tekort aan serotonine leidt tot verminderde afgifte van endorfine.

Migraine

Door sommige wetenschappers wordt migraine ook wel het 'laag serotonine syndroom' genoemd, omdat mensen met migraine en spanningshoofdpijn lage niveaus van serotonine in hun weefsels hebben. Verhoging van het serotonine niveau is dan zinvol. Dit heeft weer invloed op het endorfine systeem, (5 H T P), de directe voorloper van serotonine. 5 H T P wordt in de lever en hersenen zeer gemakkelijk omgezet in serotonine. Serotonine zelf kan de bloed-hersenbarrière niet passeren.

Belangrijke kruiden ter vervanging van serotonine

Griffonia extract wordt verkregen uit de Afrikaanse plant Griffonia Simplicifolia, de plantenfamilie waartoe de eik carob behoort. Staat bekend als hoge (5 H T P), de directe voorloper van serotonine.

Eindconclusie

Daar serotonine een Geluk hormoon wordt genoemd, is deze in eerste instantie iets heel bijzonders voor neerslachtige, depressieve, en zelfs zwaar gestresseerde personen. Zo kunnen deze weer gauw het licht zien aan het uiteinde van de tunnel. Serotonine is werkelijk een wondermiddel, en vooral bij het streven naar het menselijk geluk, dat soms toch zo moeilijk is te vinden. En dat waarschijnlijk aan de basis ligt van een lang en gelukkig leven?! Met deze aanwinst kan immers iedereen voor zichzelf uitzoeken wat er nodig is om gezond en gelukkig te zijn. Want, het geluk vliegt, die het snapt die heeft het! Hierin zou wel eens een kern van waarheid kunnen zitten.
© 2012 - 2019 Enza_9o-, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is serotonine?Wat is serotonine?Serotonine is een neurotransmitter. Deze stof heeft verschillende belangrijke functies bij de spijsvertering. Onder ande…
Wat is 5-HTP en wat doet het?De gezondheidsfreaks onder ons hebben er vast al vaker van gehoord of het zelfs al gebruikt: 5-HTP. Maar wat is 5-HTP, w…
Tryptofaan: eet je depressie weg!Tryptofaan: eet je depressie weg!Tryptofaan is een van de aminozuren in ons lichaam. Tryptofaan, ook wel l-tryptofaan genoemd, wordt geroemd om de positi…
Depressie: definitie, werking en behandelingMen spreekt van een depressie als de stemming abnormaal verlaagd is. Bij een depressie zien we dat er geen verbetering v…
Tryptofaan, effectief bij depressie?Tryptofaan, effectief bij depressie?Tryptofaan is één van de essentiële aminozuren, die ons lichaam niet zelf aan kan maken en die we uit ons voedsel moeten…

Reageer op het artikel "Waarom wordt serotonine het gelukshormoon genoemd?"

Reacties

Van Nimwegen, 03-04-2014 20:38 #2
Ik gebruik elke dag op voorschrift van een arts 150 mg venlafaxine, is het nu juist goed om voeding te nemen zoals walnoten die extra serotonine afgeven of juist minder walnoten te eten of geen. mijn ervaring is dat wanneer ik dat niet eet ik me beter voel. hoe kan dit? Reactie infoteur, 06-04-2014
Hallo Van Nimwegen,

Zo te zien neemt u elke dag 150 mg venlafaxine. Dit kan wel zo'n twee tot zes weken duren voor alleer deze medicijn werkt. Zodra uw lichaam daaraan gewoon is geworden zal dat wel beter gaan, dat moet zijn tijd hebben. Dit regelt de serotonine, misschien hoeft u dan geen noten meer te eten, hiervan ben ik ook niet op de hoogte. Dit kunt u bespreken met uw Arts of Psychloog. Denkelijk kan dat toch geen kwaad, maar als je u daar niet goed bij voelt moet u voorlopig zeker geen noten meer eten. Veel succes!

Groetjes,
Enza_9o-.

Raymond, 13-01-2013 23:15 #1
Dagelijks meditatieoefeningen doen dit geeft je de boost en een positieve stemming. Reactie infoteur, 14-01-2013
Beste Raymond,

Het is fijn te vernemen dat U mijn artikel heeft gelezen, en terzelfdertijd zelfs nog mooie aanvullende meditatieoefeningen wil aanraden om in positieve stemming te geraken!
Hiervoor, mijn hartelijke dank!

De vriendelijke groeten,
Enza_9o-.

Infoteur: Enza_9o-
Laatste update: 20-09-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!