InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Chia zaad; bron van energie, gezondheid en hulp bij afvallen

Chia zaad; bron van energie, gezondheid en hulp bij afvallen

Chia zaad; bron van energie, gezondheid en hulp bij afvallen Chia zaad, van de Salvia Hispanica, bevat een zeer hoog gehalte aan omega-3 vetzuren, antioxidanten, aminozuren, calcium, ijzer en foliumzuur. Chia zaad is vrij van allergenen, dus door vrijwel iedereen te gebruiken. Onderzoek heeft de positieve uitwerking van Chia zaad olie aangetoond op type 2 diabetes. Het houdt water vast en zorgt daarmee voor een verzadigd gevoel. Het is een waardevolle aanvulling op ons Westerse dieet, voor meer energie, gezondheid en om af te vallen.

De oorsprong van Chia zaad gebruik

Chia zaad komt van oorsprong uit Zuid Mexico. Daar groeit de Salvia Hispanica, de plant behoort tot de lipbloemigen (Lamiaceae) en is een lid van de mint familie. Al 3500 jaar v.C. werd daar het Chia zaad als voedsel geteeld. Azteken jagers konden op een hand vol Chia zaad een hele dag rennen, vandaar de bijnaam "running seed". Vanwege zijn uitzonderlijke eigenschappen was Chia zaad een ruilmiddel, waardevoller dan goud. De Azteken aten de Chia zaden rauw, maar er werd ook een soort cake gebakken van de geroosterde en vervolgens gemalen Chia zaden.

Wat Chia zaad zo gezond maakt

  • Chia zaad bevat 20% meer proteïne dan granen dus een goede energiebron
  • Omega-3 vetzuren, waarvan 60% omega-3 linolzuur, goed voor hart en bloedvaten
  • Antioxidanten (zoals Quercetin die vecht tegen vrije radicalen, veroudering van cellen)
  • Aminozuren in een ideale combinatie zorgen voor behoud van weefsel.
  • Calcium, ijzer en foliumzuur

Chia zaadolie; gebruik als voedingssupplement en medicijn

Chia zaadolie is een alternatief voor visolie vanwege het extreem hoge gehalte aan omega-3 vetzuren, 60% omega-3 linolzuur, één van de hoogste percentages uit het plantenrijk. Het smaakt ook aanzienlijk beter. Het is vrij van allergenen, dus door vrijwel iedereen te gebruiken. Onderzoek heeft de positieve uitwerking van Chia zaadolie aangetoond op type 2 diabetes. Chia zaadolie heeft ontsteking- en allergieremmende eigenschappen. Beschadigde en geïrriteerde huid heeft baat bij insmeren met Chia zaadolie. Het verbetert ook de elasticiteit van de huid. Je kunt het dus gebruiken ter verbetering van rijpere of droge huid,en voor genezing van huidontstekingen, beschadigde en geïrriteerde huid. Natuurlijk wel in overleg met een arts of huid deskundige.

Chia zaad als kiemgroente

Je kunt Chia zaden ook kweken; van de plant kan je de bladeren en stengeltjes toevoegen aan salades, soepen en vleesgerechten. Als kiemgroente is het razend gezond en kan zo door de salade, of op toast met crème fraîche. Vandaag de dag wordt Chia zaad gekweekt in centraal Mexico, Bolivia en Paraguay. Omdat de planten niet interessant zijn voor insecten hoeven geen pesticiden gebruikt te worden. Dat is natuurlijk zeer gunstig voor de menselijke consumptie. Chia zaad is door zijn samenstelling tot 2 jaar houdbaar zonder verlies van kwaliteit.

Hoe gebruik ik Chia zaad?

De meest gangbare manier is het maken van een Chia gel. Je doet twee theelepels Chia zaad in een klein glas koud water. Zet het minimaal 10-15 minuten in de koelkast. De zaadjes nemen veel water op en vormen een gel met zaadjes. Roer goed door.
Deze gel kan je toevoegen aan je yoghurt, al dan niet met muesli, een smoothie of een glas vruchtensap. De snelste bereidingswijze is extra water toevoegen en goed doorroeren, de drank is klaar voor gebruik. Het heeft een lichte fruit/nootachtige smaak, en de zaadjes zitten in een laagje gel. Vergelijkbaar met het drinken van Aloë Vera sap, moet je het drinken van een gelachtige substantie niet vervelend vinden. Je kunt ook bakken met Chia, bijvoorbeeld cupcakes. Zoek gewoon even op internet naar recepten. De Chia zaden hebben geen uitgesproken smaak en je kunt ze dan ook vrijwel overal doorheen mengen om je voeding beter verteerbaar te maken.

Chia zaad als basis voor een verfrissende energiedrank

“Chia Fresca” is een 100% natuurlijke energiedrank. Je doet twee theelepels Chia zaad in een klein glas koud water. Zet het minimaal 10-15 minuten in de koelkast. De zaadjes nemen veel water op en vormen een gel met zaadjes. Roer goed door, en giet over in een groot longdrink glas. Voeg nu vers limoensap toe, of citroen/limoen limonade. Om te zoeten bij voorkeur honing gebruiken.
Tip: hou het helemaal gezond met vloeibare Stevia! De hoeveelheden zijn sterk afhankelijk van je smaak dus even uitproberen. Je hebt nu een ongelofelijk gezonde energiedrank gemaakt. Ook gebruikt door atleten voor het lopen van een marathon, of het leveren van een andere topprestatie. Hardlopers in Amerika ontdekten het door het boek "Born to run" van Christopher McDougall.

Afvallen met Chia zaad

Chia zaad voedt, geeft energie en dat alles zonder dik te maken. Chia zaad houdt opgelost in water, tot 10 x zijn volume in water vast. Het geeft een langdurig verzadigd gevoel. Regelmatig gebruik van Chia zaad houdt je bloedsuikerspiegel constant, en voorkomt insuline pieken. Minder insuline in de bloedstroom betekent dat er minder suikers in vetten worden omgezet. Een glas opgeloste zaadjes stilt lekkere trek. Neem het in de ochtend en in de middag tussendoor om lekkere trek te voorkomen. Neem het bij je maaltijd om omzetting van suikers en koolhydraten naar vetten af te remmen en je spijsvertering te verbeteren. Wil je echt even een balansdag? Gebruik een dag alleen vruchtensap en 5 x op deze dag een glas met 1 eetlepel opgelost Chia zaad. Doe dit op een dag dat je de volgende dag niet veel hoeft te doen, je kunt je wat slap voelen en vaker naar het toilet moeten.

Lees verder

© 2012 - 2018 Enna-online, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Superfoods: chiazaadEen populair voedingsmiddel uit de huidige superfood trend is chiazaad. Dit kleine zaadje uit Midden-Amerika doet naar v…
Hoe gezond is chiazaad?Hoe gezond is chiazaad?Chiazaad is zo’n product dat sinds we de superfoods omarmen er helemaal bij hoort. Daarvoor kende nagenoeg niemand chiaz…
Chiazaad, superfood of onzin?Chiazaad, superfood of onzin?Aan het chiazaad is al veel aandacht aan besteed, vooral op het internet. Het is een hype, net als veel andere superfood…
De gevaarlijke bijwerkingen van ChiazaadDe gevaarlijke bijwerkingen van ChiazaadChiazaden en andere "superfoods" zijn de nieuwste hype op voedingsgebied. Superfood is de marketingterm voor enkele voed…
Chiazaad in opkomst als voedingssupplementChiazaad in opkomst als voedingssupplementVeel voedingsdeskundigen vinden dat mensen die een uitgebalanceerd en gematigd voedingspatroon hebben geen supplementen…
Bronnen en referenties
  • Thechiaseed.com, anthemis.nl, care.diabetesjournals.org, vreeken.nl, http://borntorun.org, http://kahakaikitchen.blogspot.com,

Reageer op het artikel "Chia zaad; bron van energie, gezondheid en hulp bij afvallen"

Reacties

Wessel, 03-10-2016 11:22 #2
Het werkt perfect op de alvleesklier, het reguleert de suikers heel erg goed.

Geejemons, 29-05-2012 08:39 #1
Ik wil afvallen (veel) wat zou ik kunnen doen met chiazaad/dieet?
Ik kan het nergens vinden…

Infoteur: Enna-online
Gepubliceerd: 02-05-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!