InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hungry for Change, Geen dieet maar verandering

Hungry for Change, Geen dieet maar verandering

Hungry for Change, Geen dieet maar verandering Overgewicht is hét probleem van de moderne samenleving. De documentaire Hungry for Change legt uit dat de nieuwe stand van wetenschap alle diëten verwerpt. Daarvoor in de plaats komt een leefstijlverandering. Dit is niet alleen beter voor je figuur maar voorkomt ook ziektes zoals kanker en diabetes. Hungry for Change is een documentaire die nieuwe inzichten gebruikt om het grootste probleem van deze tijd tegen te gaan: obesitas, zonder mensen een schuldgevoel te willen meegeven.

Inhoud:

Trek in verandering

Hungry for Change betekent in het Nederlands: Trek in Verandering. We weten dat we van modern, westers eten snel de neiging krijgen aan te komen. Steeds vaker wordt gewezen op het probleem van mensen of zelfs kinderen met overgewicht. Welvaartsziekten zoals obesitas, hart- en vaatziekten, kanker en diabetes mellitus zijn tegen te gaan met eeen simpele methode: gezond eten. Doen we dat dan niet? Nee, is het antwoord van de experts die in deze documentaire aan het woord komen. De cultuur van de mens is in de afgelopen 5000 jaar veel veranderd, maar kwa natuur zijn we nog niet echt geëvolueerd. Doordat de voedselcultuur de nadruk legt op voedingsstoffen met een hoge energiewaarde maar een relatief laag voedingsgehalte, krijgt ons lichaam langzaamaan te maken met allerlei dodelijke ziektes.

Geraffineerde suiker, rijst en meel

Moderne vetten zoals transvetten zijn ontdaan van voedingsstoffen. Ook witte suiker, witte rijst en wit meel zijn voedingsstofloos. Het enige wat je naar binnen krijgt is energie, dat zich op gaat slaan in het lichaam. Het lichaam stelt zich namelijk in op tijden dat er minder energie te eten is. Tegenwoordig komen die tijden niet meer. Dat was vroeger wel zo, toen men nog afhankelijk was van de oogsten en seizoenen. Ons lichaam is daarop nog steeds ingesteld. Vandaar dat we extra energie opslaan. Energie opslaan is dus een logisch handhavingsmechanisme van de mens.

Teveel energie eten is een langzame vergiftiging

We gebruiken energierijke producten dagelijks omdat we het gewend zijn. Het is ons aangeleerd door de op psychologische inzichten gestoelde marketingwetenschap die bedrijven hanteren. 5000 Jaar terug at de mens zeer veel groente en fruit en werd meel, rijst en suiker niet geraffineerd. Door producten te raffineren ontdoe je het van essentiële voedingsstoffen die helpen het voedsel te verteren. Experts zeggen dat we het hele palet aan voedingsstoffen van een plantaardig product nodig hebben. Als we maar een deel van een product opeten dan vergiftigen we onszelf, wat na enkele tientallen jaren tot uiting komt in het ontstaan van ziektes. Dat kunnen zichtbare ziektes als obesitas zijn maat ook minder zichtbare ziektes als kanker, hart- en vaatziekten en diabetes. Deze ziektes doen er jaren over om zich te ontwikkelen. In de documentaire wordt de vergelijking getrokken met cocaïne. Dat is een giftig extract van de cocaplant. Maar de cocaplant zelf is helemaal niet ongezond. Daar kun je niet verslaafd aan raken. Door een product te abstraheren ontstaat er een effectief soort vergif wat we cocaïne noemen. Hetzelfde geldt voor witte suiker en wit meel en witte rijst. Dat is ook een geabstraheerde variant die op den duur slecht is voor het lichaam.

De bevindingen van de vaak universitair geschoolde experts die aan het woord komen in deze documentaire worden niet gedeeld door de farmaceutische industrie en medische instituten zoals ziekenhuizen. Er is een tweedeling in de wetenschap; de ene helft van de artsen zegt dat gezond eten cruciaal is om diabetes, kanker en andere welvaartsziekten te voorkomen, de andere helft zegt dat de invloed van eten niet voldoende bewezen is.

Eet geen geabstraheerde voedingsstoffen

Vrijwel alle producten in de supermarkt worden bereid met wit meel. Alle pasta´s, brood, koekjes, sauzen bevatten wit meel, witte suiker of beide. Zelfs volkorenbrood bevat voor een groot deel wit meel, er is slechts een beetje volkoren meel aan toegevoegd. Volkoren betekent dat de hele graansoort is gebruikt. In de alternatieve voedingswetenschap wordt al decennialang gezegd dat een stof abstraheren uit een plant en in voeding verwerken niet goed is voor het lichaam; je hebt alle andere stoffen in de plant ook nodig. Er zijn vele stoffen die de stoffen zoals vitaminen en mineralen ondersteunen in hun werking.

Geraffineerde suiker is net als meel alleen maar energie. Terwijl er in rietsuiker, suiker uit vruchten en honing diverse voedingsstoffen zitten die suiker beter helpt te verteren.

Ongezond eten; een gevolg van westerse maatschappij

In feite moet je, als je echt gezond wilt leven, alle voorbewerkte producten in potjes laten staan. Je kunt zelf sauzen maken, dat smaakt ook veel lekkerder. Het eten van volkorenpasta, rietsuiker of honing als zoetmiddel en zilvervliesrijst zijn voorbeelden van gezondere alternatieven dan de geraffineerde varianten. Vroeger was elk brood en elke pasta volkoren, nu is volkorenpasta een duur luxe-artikel geworden. Het is een nadeel van de westerse maatschappij; Door winstmaximalisatie als prioriteit te stellen worden productieprocessen dermate ingericht dat het voedsel minder gezond wordt. Ongezonde dingen worden goedkoper en daardoor vaker gebruikt waardoor meer mensen ziek worden. Sommige mensen zullen zeggen dat mensen vroeger minder oud werden; maar dat wordt vooral veroorzaakt door de hoge kindersterfte die vroeger plaats vonden in verband met onhygiénische leefomstandigheden. In de Middeleeuwen werden mensen ook gewoon 80, 90 en 100 jaar.

Wat moet je dan wel eten?

Wanneer je gewoon wilt blijven doorgaan met blikvoer en potjes eten, sauzen maken van poeders, geraffineerde producten gebruiken, snoepen, frisdrank en alcohol drinken, dan kan het al een stuk schelen voor je gezondheid om je eetpatroon aan te vullen met groentesap. Doe bijvoorbeeld een komkommer in een blender, voeg er wat venkel en broccoli aan toe, en wat koriander, paardenbloemblad en basilicum voor de smaak en je hebt een heerlijke, zelfgemaakte rauwe groentesap. Zo kun je zelf nog talloze recepten bedenken.

Rauw eten of kort koken

Elke groente kun je rauw eten, misschien op aardappelen na. Overigens kun je vele soorten zoete aardappel ook rauw opeten. Tijdens het kookproces wordt een groente ontdaan van al zijn vitaminen. Wanneer je een groente kookt, doe het dan zo kort mogelijk. Broccoli is al gaar na 4 minuten. Spruitjes zijn heerlijk als je ze 4 minuten kookt. Na 30 minuten koken ontstaat er een ondragelijke spruitjeslucht en zijn alle voedingsstoffen in het spruitje vernietigd. Volgens dezelfde denkwijze kan elke groente maximaal 5 minuten gekookt worden. Waarom zou je groente die je rauw kan eten heel lang koken? Het is een illusie dat groente slechts gaar gegeten mogen worden. Gare groente zijn juist veel viezer dan rauwe groenten. Dat is ook belangrijk als u kinderen heeft; u kunt hen leren groente lekker te vinden door het nooit door en door gaar te koken. Wanneer u groenten toch wilt koken doe het dan kort, of blancheer groenten.

Eet meer fruit dan de aanbevolen 2 stuks per dag. Dat is overigens een onduidelijk advies. Een cantaloupe meloen is veel groter dan een mandarijntje, terwijl het allebei een stuk fruit is. Drink geen frisdrank is een beter advies, en ook geen nectar-vruchtensappen. Vers fruit lest de dorst ook en is veel gezonder.

De smaak van lekker eten

Door je normale eetpatroon aan te vullen met verse, ongekookte groentesappen of smoothies, krijg je vanzelf minder trek in andere dingen. Als je hier een dagelijkse gewoonte van maakt zal dat zeker helpen om een betere gezondheid te krijgen. Je kunt ook alle fruitsoorten gebruiken voor een fruitsmoothie. Dit is veel gezonder dan een pak jus d´orange. En het smaakt nog veel lekkerder ook. Wie het om de smaak te doen is eet sowieso veel groente en fruit. Er zijn ook allerlei sapkuren. Dat houdt in dat je enkele dagen alleen maar groentesap en fruitsap drinkt. Daar val je snel van af maar dit heeft als nadeel dat je lichaam is geprogrammeerd om het tekort weer aan te vullen. Na de kuur word je dus snel weer dikker. Als je langzaamaan groentesappen en fruitsappen toevoegt aan je dagelijkse eetpatroon dan programmeer je je lichaam om gezond te eten. Dan val je langzaam af zonder dat het lichaam het een tekort ervaart. Je lichaamsreacties heb je in feite zelf in de hand.

Sapcentrifuge of blender

Groente -en fruitsappen maak je met een sapcentrifuge of gewoon een blender. Er zijn legio recepten op internet te vinden. De basis voor een groentesmoothie, zoals het ook wel wordt genoemd, is vaak een komkommer. Als je een tomaat gaat blenderen is het een goed idee om de schil er eerst af te halen door ze 1 minuut te koken. Haal de schil er onder de koude kraan af. Stop ze in de blender en ervaar na een minuut wat voor lekkernij een verse, zelf gemaakte tomatensap kan zijn. Een beetje korianderblad, peterselie en basilicum erbij voor de smaak en je kunt beginnen met jezelf en anderen verrassen met zelf gemaakte sapjes. De basis voor een fruitsmoothie is vaak een banaan. Met fruit is het nog makkelijker om te combineren.

Suikerverslaving

In Nederland geldt op voedingsgebied het devies twee ons groente en twee stuks fruit, dan houd je het veel langer uit. Maar je kan makkelijk een halve kilo groente en vijf stuks fruit op. Dan krijg je ook minder trek in frisdrank, wat een absolute dikmaker is. Fruit lest de dorst, maar zoete dingen lessen de dorst helemaal niet. Daar krijg je alleen maar meer dorst van. Suiker is namelijk verslavend. Je gaat door het drinken van frisdrank elke dag weer de neiging hebben om fris te drinken. Dat heet suikerverslaving. In deze wereld wordt iedereen door frisdrankfabrikanten aangespoord om suikerverslaafd te worden. Dat leidt op den duur tot veel ziektes'de bekende welvaartsziektes zoals diabetes en obesitas. Zelfs tabaksfabrikanten kennen de verslavende werking van suiker. Er wordt namelijk suiker door de tabak gedaan zodat rokers sterker de behoefte krijgen nog een sigaret op te steken.

Waarom eet je teveel?

Als je jezelf te buiten gaat in zoet eten dan mis je zoetheid in je leven. Je probeert jezelf zoet te maken. Er kunnen legio redenen zijn om zoet te eten. Ben je getrouwd met iemand waar je je mee opgescheept voelt? Ben je verdrietig? Boos? Voel je je prettig op je werk? Eten kan gevoelens substitueren. Je kunt door jezelf te buiten aan te gaan in een roes komen waardoor je de stress even vergeet. Stress maakt veel chemische reacties los in je lichaam. Je weet niet wat te doen. Dat heeft te maken met de oorsprong van het menselijk lichaam. Vroeger kregen we stress omdat we te weinig eten hadden. Als protectiemechanisme ging het lichaam signalen afgeven dat er nu echt gegeten moest worden. Om schaarste in voedsel op te vangen gaat het lichaam energie opslaan. Dik worden is dus een protectiemechanisme van het lichaam. Alleen hebben we nu deze stress niet meer nodig want er is voedsel volop. We blijven reageren zoals we dat al duizenden jaren doen en gaan eten. Maar dan met producten die ontdaan zijn van ware voedingsstoffen; we eten niet het hele spectrum aan voedingsstoffen maar vooral de energierijke voeding. Daardoor wordt een mens nog sneller obees.

Geen pak, blik, doos, zak of potje

Het protectiemechanisme is dus de oorzaak van het dik worden. Daar kun je zelf weinig aan doen. Zo ben je geprogrammeerd door marketingtechnieken. Maar je kunt je wel bewust van dit inzicht. Hierdoor is de kans groter dat je er boven staat. Je staat boven je eigen lichaam dat de neiging heeft veel te gaan eten. Je weet dat het slechts een primaire reactie is die overwonnen kan worden door te besluiten dagelijks aanzienlijk meer groente of fruit te eten. Bovendien is het zelf maken van smoothies en groentesappen een culinaire verrijking van je leven. Je zult versteld staan van de lekkere smaak van zelf gemaakt sap. Alles wat in een verpakking zit smaakt minder dan verse producten. Het wordt tijd om pakken, blikken, dozen, zakken of potjes uit te bannen of op zijn minst te verminderen.

In de film worden de volgfende experts geïnterviewd: Dr Alejandro Junger, Dr Christiane Northrup, David Wolfe, Daniel Vitalis, Dr Joseph Mercola, Jason Vale, Jon Gabriel, Kris Carr, Mike Adams, Evita Ramparte, Frank Ferrante en Joe Cross.

Eten als oorzaak van ziektes

De documentaire Hungry for Change is een hulpstuk voor mensen die gezonder willen leven. Allereerst moet je er wel van overtuigd zijn dat allerlei ziektes veroorzaakt worden door voeding. Door het veranderd voedingspatroon van de westerse mens creëert hij zijn eigen ziektes en ongemakken. Dat is een inzicht dat wel wordt gedekt door wetenschappelijke studies, maar omdat de wetenschap zo versnipperd is zijn niet alle disciplines hiervan op de hoogte. Het kan dus heel goed zijn dat een gerenommeerd kankerinstituut geen weet heeft van voeding als oorzaak van kanker omdat ze slechts onderzoek doen naar medicijnen die kanker tegen gaan. Men doet geen of weinig onderzoek naar de oorzaken van kanker. Dat heeft er ook mee te maken dat in die wetenschap allerlei factoren zoals erfelijkheid als veroorzakers van ziekten beschouwt, terwijl dat slechts een onbewezen hypothese is. Zogenaamde erfelijke aanleg voor een ziekte betekent namelijk niet dat iemand die ziekte per sé krijgt. Dat komt doordat een reeks van andere factoren, zoals eten maar ook omgeving en leefgewoonten, wat weer niet of zelden wordt onderzocht.

Gezond eten voor een gezonde wereld

Niet alleen is gezond eten een persoonlijke oplossing van ziekteproblemen maar is het ook een manier om de wereld duurzamer te maken. Het eten van gezond voedsel betekent bijvoorbeeld geen of slechts weinig vlees eten. Ook betekent het minder of geen bestrijdingsmiddelen gebruiken. Er zijn dus ethische argumenten om gezond te eten. Je leeft meer in harmonie met moeder aarde als je gezond eet. De westerse leefstijl is verantwoordelijk voor roofbouw op de aarde. Wanneer genoeg mensen hun eetgewoonten veranderen dan zal onze levenssfeer verbeteren. De voedselindustrie maakt niet alleen voedsel waarvan mensen ziek worden. De aarde zelf lijdt eronder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Obesitas, wat is het en wat zijn de gevolgen?Obesitas, wat is het en wat zijn de gevolgen?Obesitas of zwaarlijvigheid is een groot probleem in onze samenleving, steeds meer mensen krijgen ermee te maken. Wat is…
Cijfers en feiten over welvaartsziektenDe meeste Nederlanders krijgen te maken met een of meer welvaartsziekten. De meest voor de hand liggende welvaartsziekte…
Het DASH dieet tegen hoge bloeddruk, diabetes en obesitasHet DASH dieet tegen hoge bloeddruk, diabetes en obesitasMet één dieet afkomen van hoge bloeddruk en overgewicht? Daarbij de kans op diabetes, nierstenen, kanker en hart- en vaa…
Obesitas bevorderd door nachtelijke verlichtingObesitas bevorderd door nachtelijke verlichtingEen zwakke maar constante verlichting 's nachts kan gewichtstoename versterken, zelfs wanneer er gelet wordt op voeding…
Gevolgen voor de gezondheid door overgewichtGevolgen voor de gezondheid door overgewichtSteeds meer mensen hebben last van overgewicht. Ook een beetje overgewicht kan gevolgen hebben voor de gezondheid. Hoe z…
Bronnen en referenties
  • http://www.hungryforchange.tv/
  • http://www.takepart.com/food
  • http://www.nwei.org/discussion_courses/course-offerings/hungry-for-change-food-ethics-and-sustainability
  • Foto´s: Tom008
  • Kopfoto: publiciteitsfoto Hungry for Change

Reageer op het artikel "Hungry for Change, Geen dieet maar verandering"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 04-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!