InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Dieet tijdens de chemokuur

Dieet tijdens de chemokuur

Hieronder staat een opsomming van alle groenten en fruit die kankerwerend werken. Je kunt ze ook preventief eten. Wanneer je kanker hebt is dat verschrikkelijk. Je moet er alles aan doen om weer te genezen. Soms hebben de artsen de hoop al opgegeven. Geef zelf nooit op want er zijn legio genezingen gebeurt waarbij de dokters met hun oren stonden te klapperen van verbazing. Zelfs uit het ergste stadium van kanker waarin volgens medici zelfs geen bestraling of chemotherapie meer mogelijk was, zijn mensen genezen.

Inhoud:

Wetenschappelijk onderzoek wordt genegeerd

Er zijn vele wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de genezende werking van voeding op kanker. Deze onderzoeken worden consequent genegeerd, in ieder geval door de gezamenlijke oncologen in Nederland. Dat is jammer voor de patiënt maar zeer goed voor de lucratieve kankerindustrie die jaarlijks miljarden euros verdient aan medicijnverkoop.

Biologisch, dat is logisch

Daarnaast zijn alle vitaminen, mineralen en sporenelementen extra goed voor mensen met kanker. Deze zitten natuurlijk ook in potjes als supplement maar het is altijd verstandig om ook de natuurlijke vorm te eten in de vorm van verse groente en fruit. Het is vooral belangrijk om biologisch te eten omdat er veel bestrijdingsmiddelen op reguliere groenten en fruit zit. Deze dringen soms door de schil heen en veroorzaken allerlei ziekten in het lichaam. Er zijn meer redenen om biologische te eten. Steeds meer mensen beginnen ecologische voeding te prefereren boven commercieel geproduceerd voedsel.

Kanker is een volksziekte en een belangrijke doodsoorzaak. Kanker doet er jaren over om te ontwikkelen. Daarom is het ook voor iemand die nooit kanker heeft gehad voeding in te nemen die de groei van kankercellen weert.

Lijnzaad

Lijnzaad is in elke biologische winkel te koop en zelfs in sommige supermarkten. In lijnzaad, ook vlaszaad genoemd, zitten lignanen. Deze lignanen hebben volgens meerdere wetenschappelijke onderzoeken een kankerwerende werking. Lijnzaad wordt in de fytotherapie als middel gebruikt ter bevordering van de ontlasting. Door de chemotherapie hebben mensen ook problemen met hun ontlasting. Er bestaat zowel geel als bruin lijnzaad. Je kunt lijnzaad ook gestampt kopen. Daarnaast bestaat er lijnzaadolie. Dat is wel wat duurder als gewone olie maar je kunt er prima mee bakken en het over salades doen. Lijnzaad of gestampte lijnzaad kun je dagelijks eten. Doe een, twee of drie eetlepels door een salade of meng het in een rijst-, aardappel- of pastagerecht. Daarnaast kun je de gestampte versie op brood doen in combinatie met pindakaas of tahin. Lijnzaad is niet zo duur omdat je met een kilo van rond de 4 euro maanden vooruit kunt.

Broccoli

Broccoli vindt niet iedereen lekker maar het is wel supergezond. Groenten beginnen in voedingswaarde af te nemen als je ze langer dan 5 minuten kookt. Broccoli heeft een minder pregnante smaak als het al dente (beetgaar) gegeten wordt. Er zijn artsen die al meer dan 10 jaar onderzoek doen naar kanker en de positieve effecten van broccoli. Er zitten allerlei goede stoffen in broccoli maar die gaan door het koken er weer uit. Daarom is het ook een aanrader om de groente rauw te eten. De roosjes kunnen prima door een salade. Vergeet ook de blaadjes niet; die zijn ongekookt zeer goed eetbaar. Als je broccoli toch wilt koken doe het dan kort en met een scheutje azijn erdoor. Azijn helpt de werking van de minder goede stoffen af te zwakken. Spruitjes, boerenkool en bloemkool bevatten veelal dezelfde stoffen als broccoli en passen dus ook goed in een dieet tijdens de chemokuur. Ze moeten hetzelfde worden gegeten als broccoli. Een paar rauwe spruitjes kun je prima in een gemengde salade verwerken. Van bloemkool kun je de groene bladeren opeten en door een salade mixen. De groene bloemkoolbladeren zijn alternatieve slabladeren.

Kurkuma

Behalve groente zijn er ook kruiden die meehelpen kankervorming tegen te gaan. Kurkuma is zo´n gezond geneeskruid. Uit recent onderzoek blijkt dat het zeer sterk de EGFR onderdrukt. De EFGR is een receptor in de celwand die meewerkt aan de verspreiding van kankercellen. Daarnaast zijn er allerlei werkingen van kurkuma tegen cellen die de ontwikkeling van kanker bevorderen. Kurkuma zit in kerriepoeder maar is ook los te koop. Het is lekker in een rijst, saus of groentegerecht. Het helpt bij diverse soorten kanker, wat allemaal is gebleken na uitgebreid wetenschappelijk onderzoek door meerdere universiteiten. Borstkanker, prostaatkanker, longkanker, darmkanker en alvleesklierkanker zijn ziektevormen die werden tegengegaan met het consumeren van kurkuma of curcuma. Belang te melden is dat ook zwarte peper kanker tegen gaat. Dit kan goed in combinatie met kurkuma worden gegeten. Maar tijdens een chemokuur is dat minder verstandig omdat zwarte peper de opname van medicijnen vermindert. Zwarte peper is juist goed na een chemokuur. Datzelfde geldt ook voor grapefruitsap en groene thee. Zwarte peper, grapefruit en groene thee kun je preventief drinken tegen kanker en ná een chemokuur maar niet tijdens een chemokuur.

Paddenstoelen

Alle paddenstoelen zijn goed tegen kanker. Champignon, Oesterzwam, Cantharel, Gele Trilzwam en Shii-take passen prima in een dieet tijdens de chemokuur. De productie van allerlei stoffen worden door paddenstoelen gestimuleerd waarvan de witte bloedlichaampjes nog het belangrijkst zijn voor de kankerpatiënt. De paddenstoel is een schimmel met diverse micronuticiënten. Ook zit er CLA in de paddenstoel, een natuurlijk CLA linolzuur met een anti-kankerwerking, in tegenstelling tot linolzuur LA wat juist ongezond is. Uit een Fins onderzoek onder 400 vrouwen bleek dat vrouwen met veel CLA in het bloed 2.5 minder kans hadden op kanker. Daarbij wordt de werking van de paddenstoel bijzonder versterkd door de inname van vitamine C. Dat kan in de vorm van supplementen maar ook door groente en fruit te eten met veel vitamine C zoals kiwi, limoen en aardappel. Lees hier over welke voedingstoffen veel vitamine C bevatten.

Olijfolie

Olijfolie, extra vierge is lekker over de sla en in een medische groenteshake met o.a. lijnzaad en broccoli. Wie een chemokuurdieet wilt volgen doet er goed aan om alle andere olies en boter links te laten liggen en alleen olijfolie te gebruiken. Dit kan ook prima op brood, zoals iedereen wel kent uit de Mediterrane landen. Maak zelf knoflookolie door een paar teentjes knoflook uit te persen en toe te voegen aan de olijfolie.

Appels

In appels zitten allerlei antikankerstoffen, vooral in de schil. Aangezien het sterk af te raden is om schillen van supermarktappels te eten moet je dus altijd kiezen voor biologische appels. Dat geldt overigens voor alle groente en fruit: biologisch is altijd het beste. Appelschillen werken vooral goed bij lever-, borst- en darmkanker.

Knoflook

Knoflook is een wondermiddel dat helpt tegen legio ziektes. Het heeft een anti-bacteriële werking en houdt zo ziekte op een afstand. Knoflook bestrijdt de bacterie Helicobacter Pylori die maagkanker veroorzaakt. De universiteit van Leiden deed een groot onderzoek naar de werking van knoflook tegen trombose en tumorvorming. Verder is uit wetenschappelijk onderzoek bekend dat knoflook vooral goed werkt tegen dikke darmkanker en leukemie.

Granaatappel

De granaatappel kent vele stoffen die een antikankerwerking hebben. Dat is vast komen te staan na recent wetenschappelijk onderzoek. Het werkt vooral goed tegen prostaatkanker. Het voorkomt de verspreiding van kankercellen.

Tuinkers

Waterkers en tuinkers zijn zeer gezonde voedingsstoffen. Vroeger gaf je een doosje met zaadjes tuinkers op watten aan kinderen die zo leerden hoe snel een plantje kon groeien. Tuinkers is heerlijk op brood in combinatie met kaas, pindakaas of tahin. Waterkers en tuinkers werken vooral goed bij longkanker, borstkanker en pancreaskanker. Dit scherp smakende, kleine plantje zorgt ervoor dat kankerverwekkende stoffen veroorzaakt door tabaksrook geneutraliseerd worden.

Peterselie

Peterselie is een plant wat in de kruidengeneeskunde of fytotherapie al jarenlang wordt gebruikt tegen kanker. Onder andere Mellie Uyldert maakt er melding van in haar boeken uit de jaren 80 van de vorige eeuw. Deze kennis werd door wetenschappelijk onderzoek geverifieerd in mei 2011. Peterselie kan samen met selderij de ontwikkeling van kanker een halt toeroepen. Daarbij neutraliseert peterselie de geur van knoflook. Wanneer je een knoflookgerecht hebt gegeten kun je om deze nare geur te vermijden een groentesap met peterselie drinken, of een verse peterseliepesto maken. Pureer hiervoor walnoten, olijfolie en peterselie en smeer het op een toastje of geroosterde boterham.

Wat je beslist niet moet eten

Er zijn er producten die je niet moet eten. Voorbeelden zijn bacon, spekjes, ham, worstjes en andere verpakte vleessoorten. producten met een krokant deeg korstje die gebakken zijn in soja- of zonnebloemolie. De combinatie van gefrituurde snackwaren met patat is bijzonder kankerverwekkend dus vermijd snackbars. Nitraat houdend bier is ook een afrader. Dat betekent dat je geen Nederlands fabriekspils moet drinken, alleen bier volgens het Duitse Reinheitsgebot en traditioneel gebrouwen donker bier. Overigens heeft hop goede invloeden te hebben op kanker maar is alcohol sowieso niet bevorderlijk voor het immuunsysteem. Ondanks dat wetenschappelijk onderzoek hop als bron van kankerwerende stoffen aanwijst, zouden vele natuurartsen aanbevelen om alcoholische dranken even links te laten liggen tijdens het ziekteproces vanwege de funeste invloed van alcohol op het lichaam. Ditzelfde geldt voor resveratrol wat in rode wijn zit. Resveratrol heeft een duidelijk antikanker effect maar je kunt het beter eten als voedingssupplement. Een pil resveratrol staat gelijk aan de hoeveelheid resveratrol die in 180 flessen wijn zit.

Soja

Soja is een beetje een verhaal apart. Er zitten veel goede stoffen in maar ook veel stoffen die kankerverwekkend zijn. De wetenschap heeft nog geen duidelijk beeld van soja maar het is verstandig om tot er uitsluitsel is alle soja-producten te laten staan. Helaas zit er soja-lechitine in allerlei koekjes en supermarktproducten. Het beste kunt u daarom al deze producten negeren en zelf verse etenswaar maken. Bak koekjes zelf of koop het bij een biologische winkel. Dat geldt ook voor brood. De geneeskracht van mungbonen of sojabonen als peulvrucht zelf kun je wel gebruiken. Mungbonen zijn bij Aziatische toko´s te koop als peulvrucht. Fabrieksmatige geproduceerde afgeleide producten van de sojaboon zijn echter niet zo gezond als de hele mungboon.

Nitriet

Er zijn allerlei nitriethoudende groente die in principe niet goed zijn om kanker tegen te gaan. Maar in combinatie met vitamine C kan het eigenlijk geen kwaad. Eet dus altijd de vitamine C-rijke aardappel bij de volgende nitriethoudende groenten:
Sluit een maaltijd hiermee af met een frisse fruitsalade van vitamine C houdende vruchten. Echter is het wel aan te raden om tijdens het ziekteverloop van kanker deze groente te beperken tot eens per week.

Abrikozenpitten

Abrikozenpitten lijken erg goed te werken tegen kankervorming. Er zijn mensen na vele behandelingen genezen enkel door het eten van abrikozenpitten. Dit is kennis op basis van ervaring maar niet op basis van wetenschappelijk onderzoek. Dit in tegenstelling met alle andere producten in dit artikel. Alle genoemde plantaardige middelen zijn door wetenschappelijk onderzoek gestaafd behalve de abrikozenpitten. Er is een speciale Nederlandstalige site over abrikozenpitten die vermeldt dat vitamine B17 erg goed is tegen kankervorming. Er is echter een grote controverse over. Deze sleept al 30 jaar voort. Vitamine B17 zou volgens de sitemakers van abrikozenpitten.nl onderdeel uitmaken van Laetrile en amygdalin wat kankerbestrijdende stoffen zouden zijn. Andere groepen zeggen dat er cyanide in zit wat gevaarlijk is voor de mens. Abrikozenpitten.nl meldt dat de kankerindustrie voor miljarden euro´s winst zorgt. Wanneer mensen zouden genezen door zoiets simpels als abrikozenpitten valt deze winst weg. In het kader daarvan worden abrikozenpitten door verschillende organisaties als giftige stof bestempeld, om megawinsten van enkele bedrijven te beschermen. Het is een complottheorie maar wel een zeer aannemelijke. Aan de andere kant verdient er ook iemand geld door abrikozenpitten te verkopen en kan hij best deze site geschreven hebben. Op de site is de prijs van biologische abrikozenpitten 29 euro/kilo. Bij voko Den Haag is de prijs 11 euro/kilo.

Gezonde voeding en supplementen

Mensen genezen van kanker met een simpel en goedkoop medicijn: gezonde voeding. Veel mensen zullen nu denken, ja maar ik eet toch gezond, elke dag 2 stuks fruit en 2 ons groente. Dat is echter te weinig. Een cellulair geneeskundige, de bekende Duitse arts Dr Matthias Rath, zegt dat je veel meer groente en fruit moet eten en voeding moet aanvullen met supplementen. Dr. Rath gaat zover om te melden dat de mensheid zich in deze eeuw gaat bevrijden van alle ziektes, enkel door gezonde voeding. Hij zegt bijvoorbeeld dat lysine een voedingssupplement is dat goed werkt tegen kanker. Andere goede supplement tegen kanker zijn melatonine en resveratrol.

Complottheorie en de farmaceutische industrie

Dr. Matthias Rath heeft een goed onderbouwde complotvisie ten opzichte van het farmakartel. Dr. Rath zegt dat medicijnfabrikanten uit eigenbelang niet mededelen dat simpele voeding en supplementen mensen kunnen genezen van diabetes, kanker en hart- en vaatziekten. Meerdere artsen zien in de farmaceutische industrietak een mechanisme dat bedrijfswinst boven gezondheid van individuen stelt. Je zou kunnen stellen dat je wel erg veel oogkleppen moet hebben om niet in te zien dat het winstmechanisme van het farmakartel ervoor zorgt dat dit kartel er geen belang bij heeft dat mensen genezen. Het farmakartel heeft ook alle universitaire opleidingen bekostigd en geeft geld voor onderzoek waarvan de resultaten het meest in hun straatje passen. Ze organiseren allerlei verenigingen en websites die mensen ervan moeten overtuigen dat geloof in het farmakartel de enige hoop tot genezing biedt, wat bleek uit onderzoekingen van Tros Radar in mei 2009. Aan de andere kant is de mens niet gebouwd om van supplementen te leven. Gezond voedsel zal altijd het beste blijven. Bovendien spelen er andere, psychische factoren wellicht een rol. De oorzaak van kanker is onbekend en kanker bestrijden door voeding is slechts één van de geneesmethodieken. Voorlopig werkt de methode die de ziekenhuizen gebruiken, wegsnijden, bestraling en chemokuur, ook lang niet altijd goed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van kurkumaDe geneeskracht van kurkumaKurkuma is een heerlijk kruid. Het zit als gedroogd kruid in kerriepoeder. Dit geneeskruid is ook bekend onder de naam g…
Afvallen met broccoliAfvallen met broccoliKun je afvallen met broccoli? Broccoli is een hele gezonde groente en afvallen is dan ook niet heel moeilijk wanneer je…
Het kyalin-dieetWie wil afslanken of vermageren kan talrijke diëten volgen, elk met hun specifieke kenmerken en werkwijzen. Een van deze…
Chemokuur als behandelingChemokuur als behandelingChemotherapie is de behandeling van een ziekte met chemische medicijnen. Een chemokuur, spreek uit als gemokuur, is een…
Bronnen en referenties
  • Boek: Dr. Rath, Vragen en antwoorden over cellulaire geneeskunde
  • Boek: Geert Verhelst: Groot handboek van geneeskrachtige planten
  • http://www.chemotherapy-support.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=49&Itemid=56
  • http://www.vetvrij.com/tros-radar-pakt-farmaceutische-industrie-aan.html
  • http://www.vokodenhaag.nl/voorraad/index.php?pg=bestel
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Dieet tijdens de chemokuur"

Reacties

Maarten, 29-05-2017 17:41 #5
Als je kanker hebt, moet je heel erg oppassen van wat je hier eet. Sommige stofjes in groentes kunnen juist een kankerbevorderende werking hebben icm chemo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Het heeft met het type celdefect te maken, de hoeveelheid etc. dus als je aan de chemo bent, en je denkt, ik gebruik de bovengenoemde middelen wel even, dan kan je een behoorlijk verkeerde keuze maken.

Rie, 28-08-2015 15:37 #4
Mijn man gaat maandag beginnen met Xeloda chemokuur. Mag hierbij Kurkuma gebruikt worden. Dan mag er geloof ik geen zwarte peper aan toegevoegd worden. Er zijn uitzaaiingen in de lever en lymfklieren gevonden. Reactie infoteur, 04-09-2015
Beste Rie,
Dit zijn vragen die beter kunnen worden gesteld aan een fytotherapeut of natuurgeneeskundige.

I., 18-06-2014 09:16 #3
Ik heb tijdens de chemo geen groene thee gedronken, gisteren was mijn laatste chemo, wanneer kan ik weer groene thee drinken, omdat de chemo schijnbaar nog een tijdje "doorwerkt". De ene arts zegt dat de chemo na twee dagen uit je lichaam is, ander artsen zeggen een paar maand… Reactie infoteur, 18-06-2014
Het devies is om zo snel mogelijk de chemokuur uit je lichaam te krijgen. Het heeft zijn werk nu gedaan maar hoe langer het in je lichaam blijft, des te meer kans is op bijwerkingen. Groene thee kan je lichaam reinigen, net als chagathee en reishi. Paddenstoelen zoals biologische champignons, shiitake en oesterzwammen zijn eveneens een overweging waard omdat deze het lichaam reinigen(en uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat deze paddenstoelen het risico op kanker verkleint). Ook kun je kiezen voor reinigende kruidentheeën uit een biologische winkel.
Thomas Dijkman

S., 13-11-2013 22:36 #2
Ik hoor en lees zoveel tegengestelde berichten. Kan en moet je tijdens een chemotherapie nou wel of niet broccoli, groene thee en granaatappels nuttigen om kanker tegen te gaan? En hoe weet je zeker dat biowinkels geen gebruik maken van hormonen in groente en fruit? Help me Reactie infoteur, 14-11-2013
Volgens de reguliere artsen maakt wat je eet niet uit, als je maar gevarieerd eet. Veel artsen die na hun medicijnenstudie doorgestudeerd hebben in de fytotherapie vinden dat kortzichtig; van broccoli is wel degelijk komen vast te staan dat het helpt tegen kanker, net zoals van alle koolsoorten. Dat komt overigens voornamelijk omdat er omega 3 en omega 6 in deze planten zit. Ook walnoten en andere noten en zaden zijn daarom goed. In het boek ´Het verzwegen verhaal over kanker´, legt Brian Peskin uit waarom omega 3 en 6 zo goed zijn, als ze in de juiste verhouding worden gebruikt. Hennepolie is één van de meest gezonde olién die er zijn. Daar zit de goede verhouding omega 3 en 6 in. Visoliesupplement moet je weer mijden omdat daar een gedegenereerde vorm van omega 3 en 6 in zit.

Biologisch (eko-keurmerk) betekent vaak dat ze alleen een beetje minder pesticiden gebruiken. Als je helemaal geen pesticiden op je groente en fruit wilt, moet je alleen groenten van het demeter-keurmerk kopen. Dat is echt ecologisch, of eigenlijk heet dat biologisch-dynamisch.

Gerda Maassen, 11-06-2013 10:54 #1
Mijn man heef darmkanker, en eet nu ook bio producten. Daarbij acupunctuur en spelt producten. Heeft ook chemo en gebruikt kruiden van Hilde Gard. Wat vindt U hier van?
Vriendelijke Groeten Mevr G Maassen Reactie infoteur, 11-06-2013
Dat lijken me verstandige maatregelen. Momenteel schrijf ik artikelen over olie en ik een 1 op 1 mix van lijnzaadolie en zonnebloemolie aanbevelen, uiteraard alleen van biologische kwaliteit. In het boek ´Het verzwegen verhaal van kanker´ legt schrijver Brian Peskin aan de hand van talloze wetenschappelijke onderzoeken uit dat essentiële vetzuren in natuurlijke oliën kanker kunnen voorkomen en soms zelfs genezen. Er staat een onderzoek in dat uitwijst dat deze mix van oliën een waardevolle aanvulling is tijdens de chemokuur. In het boek vindt u een stappenplan tegen kanker op basis van voeding en aanvullingen met oliën. Aangeraden wordt dit samen met de arts te bekijken. In het boek staan veel wetenschappelijke bronnen dus dat zou wetenschappers moeten interesseren,

Verder zou u ook via Google naar de essiac-kruiden kunnen kijken (plantaardigheden).

Infoteur: Tom008
Laatste update: 27-10-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!