InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe schil je paprika´s?

Hoe schil je paprika´s?

Paprika´s lijken voor menigeen onschilbaar. Maar wie de truc kent, doet iedereen verbazen met een heerlijk zoetig vlezig gerecht waarvan sommigen niet kunnen raden wat het is. Verras je bezoek door een salade met gegrilde paprika´s of een lauwe gegrilde geschilde. paprikacarpaccio voor te schotelen.

Inhoud:

Wat is de truc?

Er zijn drie manier om een paprika te schillen. Manier 1 werkt als volgt: je zet de paprika zet je rechtop in de oven. De oven zet je op 180 graden. De schil wordt op een gegeven moment zwart. Dat is de tijd om de parika uit de oven te halen. Veeg de zwarte schil weg en gooi dit in de prullenbak. De paprika is nu geschild! Bovendien is hij ook gegrild. Gegrilde groenten zijn erg lekker. Manier 2: Je kunt de paprika op de barbecue leggen. Draai hem een kwartslag als de onderkant zwart is. Dat doe je drie keer totdat de hele paprika zwart is. Een derde manier om een paprika te schillen is om hem boven vuur van het fornuis te houden. Alleen krijgt hij dan geen lekkere gegrilde smaak of barbecuesmaak.

Waarom wil je paprika´s schillen?

Geschilde paprika´s smaken veel lekkerder dan ongeschilde. Het smaakt vleesachtig. Omdat de geschilde paprika geroosterd is, krijgt het een extra smaakdimensie. Geschilde paprika´s kun je prima als groentesnack opeten. Snijd ze in mooie vierkantjes en leg ze op een bordje. Je kunt ook een grote paprika zo recht mogelijk uitklappen, bijsnijden en als ondergrond voor een salade gebruiken. Dat staat gewoon leuk. Het is ook heerlijk als voorgerecht op zich. Je legt de paprika in zo groot mogelijke plakken op het bord en serveert het als vegetarische carpaccio. Geschilde paprika´s kun je bij menig supermarkt in een potje kopen maar dan zitten ze op water en azijn en zijn ze toch niet zo lekker als dat je het zelf maakt. Wanneer je er veel hebt gemaakt kun je ze zelf op azijn zetten en zo een aantal maanden bewaren.

Gegrilde groente in een salade

Geschilde paprika kun je prima in een salade doen. Er zijn meer groentes die je kunt grillen. Gegrilde ui heeft een superlekkere smaak. Wanneer je de oven toch aanhebt om geschilde paprika´s te maken, kun je ook een uitje erbij grillen. Hiervoor schil je de ui helemaal en zet je hem gewoon op het rooster. Eenvoudiger kan het bijna niet! Na het grillen snijd je de ui klein om het in een salade te verwerken.

Gegrilde paprika op brood

Gegrilde paprika is heerlijk op brood in combinatie met kaas. Snijd een gegrilde parika open en snijd er vervolgens een plak uit dat net zo groot is als een boterham. Leg deze op het brood en daar bovenop de kaas. Zowel oude kaas als jonge kaas doen het goed bij gegrilde paprika. Daarnaast kun je ook roomkaas gebruiken. Smeer dan eerst een boterham in met roomkaas en leg daar bovenop de paprikaplak in de vorm van de boterham. Je maakt zo een broodje supergezond!

Gegrilde Paprika´s als snack

Gegrilde paprika´s zijn een uitstekende borrelhap. Je kunt de paprika klein snijden zodat ze dubbel gevouwen kunnen worden. Daarna steek je er een cocktailprikker door. Om het its steviger te maken kun je erom heen een augurk, blokjes Hollandse kaas of zilveruitje doen. Gegrilde paprika is een ideale cocktailverrassing. Je kunt ook plakjes op een bord leggen en mensen ze zelf op laten prikken.

De oven efficiënt gebruiken

Soms maak je een ovengerecht en is er op de gril nog ruimte over. Om energie te sparen kun je de tegelijkertijd paprika grillen. In de tijd dat het gerecht klaar is en even moet uitdampen kun je de paprika schillen en door de salade heen doen, of je serveert als voorafje een lauwe gegrilde geschilde paprikacarpaccio. Het is ook een aanrader om tegelijkertijd een uitje te grillen. Gegrilde ui is heerlijk door een salade of als bijgroente bij de maaltijd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe schil je paprika´s?"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 04-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Nachtschadegroenten
Medische informatie…
Schrijf mee!