InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Wei als supplement tegen kanker

Wei als supplement tegen kanker

Wei is een bijproduct van kaas. In wei zitten antioxidanten. Deze bestrijden de kankerverwekkende vrije radicalen in het lichaam. Daarnaast zitten er in wei ook stoffen die de kankercel zelf bestrijden. Wei is supergezond voedsel. Als verse wei in Nederland te koop is dan heeft het een te hoog gehalte aan kankerverwekkende gifstoffen. Iemand die al kanker heeft is daarbij zeker niet gebaat. Wei wordt ook verkocht in droge vorm als supplement. Dan zit het in kleine, dure potjes. Wei wordt veel gebruikt door sporters, met name zij die aan krachttraining doen.

Inhoud:

Gifstoffen in Nederlandse wei

De wei die wordt gebruikt als supplement om kanker te bestrijden komt van rauwe melk. In feite zou ook rauwe melk gedronken kunnen worden tegen kanker maar dit is niet op de Nederlandse rauwe melk van toepassing. Deze bevat teveel kankerverwekkende gifstoffen zoals PCB´s, lood, dioxine en zware metalen. Daar bestaan weliswaar wettelijk maximaal toegestane hoeveelheden voor maar die liggen voor een kankerpatiënt veel te hoog. Vandaar dat de patiënt is aangewezen op weipoeder, een voedingssupplement uit de sportwereld.

Drink biologische melk

Er zijn allerlei voedingstoffen die een kankerpatiënt beter kan eten en er zijn voedinsstoffen die hij of zij beter kan laten staan. Lees er hier meer over. In dit verband is het ook nuttig om te wijzen op het feit dat biologische melk gedronken moet worden. Niet alleen wei is vervuild met gifstoffen maar ook de gewone supermarktmelk, met name in Zuid Holland levert geproduceerde melk een gevaar op. Deze melk wordt aangelengd met water zodat de dioxinewaarden onder de wettelijke norm komen. Het wordt dan verkocht als magere melk. Sommige melkdrinkers valt het op dat dit goedje waterig smaakt. Daarnaast zijn er meer redenen gevaren van melk. In gewone melk zit veel van het groeimiddel IGF-1. Dat is een stof die tumorgroei bevordert. Dit wordt aan koeien gegeven als groeihormoon maar komt ook in de melk terecht.

Werkzame stoffen tegen kanker

In wei en weipoeder zitten vijf werkzame stoffen:
  • Cystine,
  • WAP of whey acidic protein,
  • Immunoglobuline
  • Lactoferrine,
  • Het essentiële aminozuur tryptofaan.

Cystine

Cystine dringt door tot in de lichaamscellen. Wanneer het de celwand binnen komt, ontstaat het aminozuur cysteïne uit cystine. Kankercellen en gewone cellen kennen een hoge concentratie glutathione wat een cel sterk maakt. Cysteïne heeft de bijzondere eigenschap dat het gezonde lichaamscellen verder aansterkt maar het gehalte aan glutathione in kankercellen doet afnemen. Hierdoor wordt de kankercel zwakker en zal deze na verloop van tijd afsterven.

WAP

Kanker vernietigt het menselijk DNA. In het menselijk DNA zit ook het WAP-genoom. Onderzoekers hebben dit genoom gecategoriseerd als een pseudogen. Pseudogenen zijn genen die volgens de huidige stand van zaken niet-functioneel zijn. Het is zeer aannemelijk dat na verloop van tijd en voortschrijding der wetenschap deze pseudogenen wél een functionaliteit kan worden toegeschreven. Tot die tijd worden pseudogenen junk-DNA genoemd, wat vrij kan worden vertaald naar afval-DNA, niet echt een complimenteuze term. Waarschijnlijk wordt door inname van het WAP-genoom het menselijk DNA weer hersteld en wordt de schade die kanker aanbracht in het DNA teniet gedaan.

Immunoglobuline

Immunoglobuline is een antilichaam. Dit heeft de functie van bestrijder van bacteriën en virussen in het lichaam. Omdat kankercellen zich soms gedragen als een bacterie, helpt Immunoglobuline om kankercellen te bestrijden.

Lactoferrine

Lactoferrine werkt antibacterieel, antiviraal en als anti-schimmel. Het is een belangrijke component van het immuunsysteem. De kankercel gedraagt zich soms ook als een schimmel of als bacterie en kan daardoor vernietigd worden door lactoferrine.

Tryptofaan

Tryptofaan behoort tot de essentiële aminozuren in het menselijk lichaam. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat dit aminozuur de werking van medicijnen tegen kanker versterkt. Omdat tryptofaan vrij goedkoop is zegt de Georgia Health Science University dat het eigenlijk een leidend medicijn moet worden in de behandelmethode voor kanker. De huidige chemotherapie en bestraling werken of niet, of hebben teveel invloed op het gezonde deel van het lichaam waardoor de algehele gezondheidstoestand achteruit gaat, meldt deze Amerikaanse universiteit op hun site. De bijwerkingen van chemotherapie en bestraling zijn inderdaad vrij rigoureus. De bekende oncoloog en internist Wim Huppes, die zichzelf via een alternatieve methode heeft genezen van kanker, zegt dat chemo en bestraling het leven hooguit met enkele weken verlengt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Whey shakes, spieropbouw en spierherstelWhey shakes, spieropbouw en spierherstelWhey (in het nederlands wei) eiwit wordt verkocht als een voedingssupplement en is populair onder krachtsporters en body…
Het voedingssupplement tryptofaanHet voedingssupplement tryptofaanTryptofaan is een voedingssupplement dat inzetbaar is bij vermindering van stress omdat het een rol speelt bij de stemmi…
Waarom moet rauwe melk worden gekookt voor gebruik?Waarom moet rauwe melk worden gekookt voor gebruik?Omdat rauwe melk bacteriologisch een delicaat product is dat erg snel verzuurt, is het zeker aanbevolen om rauwe melk ee…
Tryptofaan supplement: depressie natuurlijk behandelenDepressieve klachten komen vaak voor en worden vaak behandeld met antidepressiva. Sommige mensen vinden het prettiger om…
5 voedingssupplementen voor angstige en nerveuze paarden5 voedingssupplementen voor angstige en nerveuze paardenVeel paarden hebben last van nervositeit en stress. Dit uit zich vaak in rennerig worden, te explosief zijn en snel schr…
Bronnen en referenties
  • http://ghsuotted.technologypublisher.com/technology/7668
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19199463
  • http://www.nutritionexpress.com/showarticle.aspx?articleid=307
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17215074
  • http://nos.nl/audio/9405-internist-huppes-gezondheidszorg-faalt.html

Reageer op het artikel "Wei als supplement tegen kanker"

Reacties

Badr, 25-05-2014 00:08 #2
Beste Sascha. Wanneer vrije radicalen in je lichaam je cellen irriteren, kan er een mutatie komen in een cel waardoor het door en door blijft groeien dit noemen we dan tumor 9 van de 10 kankers zijn tumor je hebt vele soorten een zelfs waarbij je eigen immuunsysteem alles erkent als vrije radicalen waardoor hij letterlijk je lichaam aan het aanvallen is. Maar oké, om zegmaar te voorkomen dat vrije radicalen je cellen aan het irriteren zijn waardoor je kanker zou van kunnen krijgen want dat is niet altijd zo. Heb je een sterk immuunsysteem nodig om die vrije radicalen te verwijderen!

Alstublieft

By the Way het is bewezen dat nitrosaminen (een vrije radicaal) geneutraliseerd kunnen worden door een bekende antioxidant vitamine c. Dus een kanker voorkomer!

Sacha, 19-06-2012 17:06 #1
Er is (nog) geen middel om kanker te voorkomen, al die stoffen behoren al tot je immuunsysteem. Bij kanker is er een mutatie in je DNA van de cel wat ongeremde celgroei tot gevolg heeft. Leuk dat je je immuunsysteem aansterkt, maar niet effectief om kanker te voorkomen, laat staan te bestrijden. Wat een autoritaire uitspraken weer. Reactie infoteur, 20-06-2012
Beste Sacha,
-Weer? Ken ik je dan?
-Waar staat in het artikel dat kanker met wei voorkomen kan worden?
-Enfin. De oorzaak van kanker is bij de medische wetenschappers onbekend. Chemokuur en bestraling kunnen als bijwerking de dood hebben. Wie houdt een kankerpatiënt tegen om alles te proberen om de kanker uit zijn lijf te weren?
-Er zijn legio wetenschappelijke onderzoeken gedaan die de antikankerwerking van wei bevestigen.
-Je immuunsysteem heeft alles te maken met het voorkomen van kanker. Hoe kom je er bij om te beweren dat dit niet zo is?
Groet tom008

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!