InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De abrikoos als superfruit

De abrikoos als superfruit

De abrikoos als superfruit Abrikozenbomen groeien in Nederland maar krijgen door de kou niet elk jaar vruchten. In het Mediterrane gebied kan de abrikoos uitstekend groeien en bloeien. De abrikoos is een lekkere vrucht met een fluweelzacht aanvoelende schil. Daarnaast heeft de abrikoos medicinale aspecten. Sommige mensen zeggen dat het tegen kanker helpt. Hetstimuleert in ieder geval de hemoglobineaanmaak in het bloed. Daardoor kan de abrikoos worden ingezet bij mensen met anemie of bloedarmoede.

Inhoud:

Genieten van abrikoos

De abrikoos kun je ook gedroogd eten. Dan is het heel zoet; het is als een natuurlijk snoepgoed. Gedroogde abrikoos is een onderdeel van tutti-frutti. Bereiders van raw food gebruiken de abrikozen om hun eten te zoeten zonder suiker. Het wordt vermalen en verwerkt in andere producten. Verse abrikozen doen het goed in een salade van groene bladgroenten. ´s Morgens kun je gedroogde abrikoos in kleine stukjes snijden en door een zelfgemaakte muesli doen.

Voedingswaarde van abrikoos

Er zitten gezonde mineralen en vitaminen in de abrikoos. In dit zachte oranje fruit zitten vitamines A en C, riboflavine (B2) en niacine (B3). Het is ook een uitstekende bron van calcium, fosfor en ijzer. In iets mindere mate zit er mangaan, kobalt en broom in. Beta-caroteen als antoxidant in abrikoos helpt te voorkomen dat LDL-cholestorol wordt geoxideerd in het lichaam. Hiermee helpt het de doorstroming van het bloed en helpt het hartinfarct te voorkomen.

Abrikozen tegen anemie

Abrikozen gaan anemie (bloedarmoede) tegen doordat er koper in de abrikoos zit. Dat helpt in het lichaam mee om ijzer om te zetten en hemoglobine aan te maken. Wanneer iemand anemie heeft dan zit er te weinig van het zuurstoftransporterende hemoglobine in het bloed.

Abrikozen tegen staar

Abrikozen horen tot de fruitsoorten die veel antioxidanten bevatten. Abrikozen bevatten vitamine C en ze bevatten de fytonutriënten uit de categorie carotenoïden. Zowel vitamine C als carotenoïden werken als antioxidant. Ze zijn goed tegen een veelheid aan ziektes. Veel carotenoïden worden omgezet in vitamine A wat goed is voor de ogen. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat abrikozen daadwerkelijk goed is tegen grauwe staar (cataract) en het helpt ter voorkoming van andere oogziektes.

Abrikozenpitten

Er is vooral in de VS een alternatieve kankertherapie met B17 of laetrile. Deze zou kanker effectiever tegen gaan dan chemotherapie. Omdat we de laatste jaren vaak zijn verwend met fantastische claims ten aanzien van het genezen van kanker is voorzichtigheid geboden. Er is gericht wetenschappelijk onderzoek nodig. Abrikozenpitten worden sinds de oude Romeinen gebruikt tegen kanker. Er zijn meldingen dat tumors zijn bestreden met abrikozenpitten uit het jaar 502 NC. Op dit moment vindt er wetenschappelijk onderzoek plaats dat moet uitwijzen of het een echt werkend anti-kankermedicijn is. Sommige mensen zeggen dat ze genezen zijn door middel van het eten van abrikozenpitten. Deze pitten zitten in een harde schil met een zachte kern; het lijkt op amandelen. Een Koreaanse universiteit ontdekte dat amygdaline, een stof die voorkomt in de abrikozenpit, meehelpt om kanker te bestrijden. Om te concluderen dat amygdaline geneeskracht heeft, is er meer onderzoek nodig. In het algemeen zijn artsen en voedingsdeskundigen huiverig met abrikozenpitten omdat er veel van het giftige cyanide in zit. Deze cyanide zou volgens anderen weer alleen de kankercel aantasten en niet de gezonde cellen.

Genezen van kanker

Er zijn nog veel vragen over de ziekte kanker, ook bij de behandelende artsen. In het licht van het voorafgaande is het goed om te melden dat sommige mensen zeggen dat een totale innerlijke omkering en start met zelfstudie een middel is om van kanker te genezen. Vele mensen die genezen zijn, hebben eerst goed onderzocht op zichzelf wat de werking van de ziekte kanker inhoudt. Dat geldt ook voor de makers van de site abrikozenpitten.nl. Een natuurgeneeskundige als Mellie Uyldert heeft gezegd dat juist dit zelfinzicht genezend werkt. De passieve patiënt spelen die van de medische autoriteit verlangt te horen welke stappen er moeten worden ondernomen is geen goede manier om te genezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van abrikozenpitolieVet is gezond. Dat klinkt raar omdat de meesten van ons zijn opgevoed met dat vet slecht is. Margarine is inderdaad slec…
Fruit, wat is gezonder?Fruit, wat is gezonder?Fruit verzorgt het lichaam optimaal met belangrijke vitaminen en mineralen. Echter, sommige fruitsoorten zijn nog gezond…
Gezonde eetgewoonten en fruit: welk fruit is het gezondst?Gezonde eetgewoonten en fruit: welk fruit is het gezondst?In het algemeen bezitten ongeveer alle fruitsoorten wel positieve eigenschappen voor je lichaam. De meeste fruitsoorten…
Superfood abrikoosSuperfood abrikoosSuperfoods worden met de dag populairder. Er zijn tegenwoordig zelfs hele diëten op gebaseerd. Ook de abrikoos is één va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PIRO4D, Pixabay
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=3
  • www.abrikozenpitten.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "De abrikoos als superfruit"

Reacties

Thea, 23-08-2015 11:14 #3
De abrikoos is inderdaad een heerlijke vrucht en super gezond, ook de nectarine en de perzik, ze zijn hier, in Griekenland waar ik woon nog steeds vers te verkrijgen. En natuurlijk ook ander vers fruit en groente, maar alleen wat er op dit moment verbouwd wordt.

Rijnbeek, 11-07-2015 17:55 #2
Kan zure gedroogde abrikoos ook verstopping geven? Reactie infoteur, 12-07-2015
Dat is onwaarschijnlijk wegens het hoge vezelgehalte. Vezels stimuleren juist de spijsvertering. Hier staan wat oorzaken van constipatie, misschien kom je daar iets verder mee: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/124011-constipatie-voorkomen-en-genezen-met-voeding.html

J. Mulder, 28-07-2012 17:04 #1
Kan de abrikoos met schil en al gegeten worden? Het afschillen vind ik een hels karwei. Reactie infoteur, 29-07-2012
Beste,
Ja de abrikoos kan inclusief schil worden gegeten. Het beste is het om biologische abrikozen te kopen aangezien er veel residuen van pesticiden op de schil zitten. De abrikoos is overigens wel makkelijk te schillen als je de truc kent. Je kookt een pannetje met water en je zet een pannetje met ijsblokjes en ijswater klaar. Als het water kookt dan doe je de te schillen abrikozen 20 seconden in het water. Vervolgens haal je met een lepel de abrikoos uit het kookwater en stop je het in het ijswater. Het schilletje kan er dan zo afgewreven worden.
Eet smakelijk,
Tom008

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!