InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Mythe: linolzuur voorkomt hart- en vaatziekten

Mythe: linolzuur voorkomt hart- en vaatziekten

Linolzuur wordt reeds jarenlang voorgesteld als genezer van de mensheid. Linolzuur werd op een voetstuk gezet als ware het de verlosser die de verstandige mens uit de ziekenhuizen zou weren. Linozuur was de hulp in donkere dagen. Hartaanvallen zouden verleden tijd worden. Alle lichten zouden op groen springen als je linolzuur zou eten. Bloed zou ongehinderd door onze aderen stromen. En cholesterol zou in de kraag worden gegrepen want deze slechterik had alle hart -en vaatziekten op zijn geweten. Helaas bleek linolzuur een wolf in schaapskleren. Linolzuur zorgt juist voor hartaanvallen, zo blijkt uit tig onafhankelijke wetenschappelijke onderzoeken! Maar cholesterol dan? Cholesterol is gewoon een gezond antioxidant dat meehelpt schadelijke vrije radicalen uit te schakelen. Zowel HDL als LDL cholesterol zit zo´n beetje in elke lichaamscel. We kunnen er niet zonder.

Gemanipuleerde onderzoeken

Komt de ontluistering van linolzuur door voortschrijdend inzicht? Eigenlijk niet. Eigenlijk wisten wetenschappers al sinds de jaren 60 dat cholesterol niets te maken heeft met hart- en vaatziekten. De onderzoeken die wel op een klein verband wezen zijn gemanipuleerd. Dat kan op meerdere manieren. Je kunt een onderzoek manipuleren door een controlegroep te kiezen die veel rookt. Je zult dan zien dat deze mensen meer hart- en vaatziekten krijgen. Maar dat heeft dan niets met het feit te maken dat de andere groep een cholesterolverlagend medicijn krijgen.

Bron: Jackmac34, PixabayBron: Jackmac34, Pixabay

Cholesterol leidt niet tot aderverkalking

In de wetenschappelijke wereld worden onderzoeken steeds weer over gedaan om te kijken of de uitkomsten nog geldigheid bevatten. In het geval van cholesterol is nooit bewezen dat dit leidt tot aderverkalking en hartaanvallen. Unilever heeft echter wel jarenlang mensen bang gemaakt hiervoor. Eieren zouden niet goed zijn voor de gezondheid, volgens Unilever. Ook de media en elkaar napratende huisartsen dragen bij aan deze verkeerde voorstelling van zaken. In feite is van cholesterol bekend dat het geen invloed heeft op aderverkalking en het geen invloed heeft op hartaanvallen. Dat terwijl er steeds meer bewijzen komen dat de linolzuur die Unilever toevoegt aan becel hartaanvallen veróórzaakt.

Leugens leveren honderden miljarden per jaar op

De bewering van de medicijnindustrie en voedingsindustrie dat cholesterol voor hart- en vaatziekten zorgt levert hen wereldwijd honderden miljarden euro´s op. Medicijnboeren kunnen hun pillen verkopen en voedingsgiganten als Unilever weten de angst voor hartaanvallen om te zetten in boter met linolzuur. Door flink veel onderzoeken uit te voeren waarin de correlatie enigszins wordt aangetoond, en alle onafhankelijke onderzoeken die geen correlatie tussen cholesterol en aderverkalking of hartaanvallen zien te negeren, kunnen de uit hun krachten gegroeide multinationals vrijwelijk hun gang gaan. Onderzoekers, wetenschappers, artsen en publicisten die de waarheid rond cholesterol vertellen worden ontslagen of zwartgemaakt en vaak allebei.

Voedselrichtlijnen opgesteld door fabrikanten

Bedrijven gebruiken onafhankelijk lijkende stichtingen om hun visies omtrent voedsel naar buiten te brengen. Angst verkoopt. Als je de bevolking bang kan maken, kun je daar flinke munt uit slaan. Het zijn dezelfde psychologische methoden die dicators gebruiken alleen dan wat subtieler uitgevoerd. Als je mensen een angst aanpraat voor hun persoonlijke gezondheid dan gaan ze zelf de beslissing nemen die het bedrijf voor hen op een presenteerblaadje voorschotelt. In dit geval creëerde men de angst voor aderverkalking en hartaanvallen en is de schijnoplossing margarine met linolzuur.

Voedingcentrum, een propaganda-instrument van Unilever

Een belangrijke zogenaamd onafhankelijke stichting die heult met ´s Neerlands grootste levensmiddelenfabriek is het door Unilever gesponsorde Voedingscentrum. Van dit Voedingscentrum wordt door menigeen onterecht gedacht dat het een onafhankelijk overheidsinstituut is. Dit instituut verspreidt net als de Hartstichting de mythe dat cholesterol tot hart-en vaatziekten leidt. Deze heeft richtlijnen opgesteld voor gezond eten die vaak niet zijn tot stand gekomen door onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek maar door of geen onderzoek of bedrijfsonderzoek. HBO-opleidingen diëtetiek houden zich aan de opgelegde regels door het Voedingscentrum! Hiermee diskwalificeert deze HBO-opleiding tot een verlengstuk van bedrijfsmarketing van voedselfabrikanten.

Unilever verantwoordelijk voor obesitas

De Unilevers van deze wereld zijn juist verantwoordelijk voor de obesitas epidemie in deze wereld omdat men wit meel, producten met geraffineerde suiker, boter met transvetten en verzadigde olie op de markt brengt. Er is nu een gelijke situatie ontstaan als ten aanzien van het roken in de jaren 60. Iedereen was toen wijs gemaakt dat roken helemaal niet ongezond was. Hetzelfee gebeurt nu met producten als becel van Unilever. Deze krijgen ewen gezondheidstintje mee, opgelegd door het bedrijf zelf. Mensen zijn zo naïef om het te geloven. Ook de door Unilever gesponsorde Hartstichting gaat in deze niet vrijuit. Deze organisatie maakt al jarenlang reclame voor Becel, samen met het Voedingscentrum.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Linolzuur. Gezond of ongezond?Linolzuur. Gezond of ongezond?We horen het al jaren en jaren aan. Linolzuur helpt een te hoog cholesterol-gehalte te verlagen, en Becel helpt ons daar…
Vetten en oliën. Het juiste gebruikVetten en oliën. Het juiste gebruikLoop jij ook wel eens over de markt? En ruik je dan ook die heerlijke geur van gebakken vis? Het is zo verleidelijk en w…
Wat is gezonder, margarine of roomboter?Wat is gezonder, margarine of roomboter?Dank zij de agressieve reclamecampagnes van de voedingsindustrie zijn wij allemaal geneigd om margarine als gezondste pr…
De juiste verhouding tussen de vetzuren omega-3 en omega-6De juiste verhouding tussen de vetzuren omega-3 en omega-6Omega-3 (alfa-linoleenzuur) en omega-6 (linolzuur) zijn allebei essentiële vetzuren. Het is belangrijk dat het evenwicht…
De geneeskracht van hazelnootDe geneeskracht van hazelnootIn de herfst kun je in het bos hazelnoten van de grond oprapen zodat je voor de hele winter, lente en zomer een voorraad…
Bronnen en referenties
  • http://www.wanttoknow.nl/gezondheid/cholesterol-hoe-een-mythe-wel-diabetes-kan-veroorzaken/
  • http://www.fonteine.com/hart_bloedvaten.html
  • http://www.foodlog.nl/artikel/verraadt_unilever_met_blue_band_de_benefits_van_linolzuur/
  • http://www.leefbewust.com/themas/hartstichting.html
  • http://www.hartziekte.be/Goed_voor_hart_en_bloedvaten.html
  • Afbeelding bron 1: Jackmac34, Pixabay

Reageer op het artikel "Mythe: linolzuur voorkomt hart- en vaatziekten"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 06-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!