InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > 10 tips voor gewichtsverlies
mijn kijk op

10 tips voor gewichtsverlies

10 tips voor gewichtsverlies Diëten betekent anders eten. Natuurlijk zijn er dikmakende medicijnen. Wanneer u medicijnen slikt met als bijwerking vetzucht of obesitas, vraag dan andere medicijnen aan uw huisarts of vraag of het wel nodig is deze medicijnen nog te slikken. Neem zelf het heft in handen en vertrouw niet op de autoriteit. Een huisarts denkt al snel dat u alleen tevreden bent als u een medicijn voorgeschreven krijgt, terwijl u graag de oplossing voor en de oorzaak van een ziekte wilt weten. Verstandige mensen nemen geen genoegen met medicijnen die een negatieve bijwerking hebben op het lichaam. Bijwerkingen als obesitas zijn geen acceptabele feiten.

Inhoud:

Hou het simpel

Hieronder leest u 10 simpele richtlijnen die, als ze dagelijks gehanteerd worden, leiden tot controle over het eigen lichaamsgewicht. Controle betekent dat men zelf gaat inzien dat een bepaalde eetgewoonte leidt tot vetaanmaak. Andere eetgewoonten leiden tot gewichtsverlies. Je hoeft niets te laten staan van wat je normaal eet maar het idee is om extra gezonde voeding toe te voegen aan je dagelijks menu. Zo heb je vanzelf minder trek in ongezonde dingen.

Verras je buik

Het belangrijkste is dat je nieuwe vruchten en groenten gaat eten. Zorg dat je spijsverteringsstelsel verrast wordt en het gaat harder werken. In dit artikel staan eerst 5 tips om te doen. Tips 6 t/m 10 zijn 5 voedselsoorten om te vermijden. Er staan adviezen wat je er voor in de plaats zou kunnen eten.

1. Drink een fruitsmoothie per dag

Een fruitsmoothie is eenvoudig om te maken. Schil een banaan, een groene appel en wat aardbeien, mix het met water door de blender en je hebt een heerlijke fruitdrank. Om het extra fris te maken doe je er citroen door. Als je daar niet van houdt doe je het niet. Je kunt ook 2 bananen, of een peer en een banaan in een blender doen. Wanneer je dit opdrinkt dan leer je de ware smaak van fruit herwaarderen. Je hoeft biologische appels of peren niet te schillen. Gewoon fruit moet je wel schillen omdat er bestrijdingsmiddelen op de schil zitten. Je hoeft niet persé het klokhuis eruit te halen.

Noten en zaden kunnen zorgen voor gewichtsverlies als je om de dag een handvol nootjes eet. Eet een mix van amandelen, walnoten, pinda's en zonnebloempitten. Wanneer je de nootjes niet als snack eet, mix ze dan door een salade of gewoon door de macaroni.

2. Gebruik altijd mosterd bij kaas

Mosterd zorgt ervoor dat het vet sneller wordt verbrand. Het is een beetje scherp maar wel lekker. Je moet niks laten staan maar juist extra ingrediënten aan je eten toevoegen die maken dat je er meer van geniet. Koop daarom verschillende soorten mosterd, grove mosterd smaakt weer heel anders dan fijne mosterd. Mosterd zit in kleine hoeveelheid door mayonaise, maar wanneer je wilt afvallen of op gewicht blijven dan doe je zelf gewoon wat extra mosterd bij de mayonaise.

Eet 2 avocado's in de week om af te vallen. Doe dat verspreid over de week. Een avocado is een ideale dipsaus als je hem fijn prakt. Avocado's staan bekend als vet fruit maar het zijn onverzadigde vetten en het is wetenschappelijk bewezen dat 2 avocado's per week tot gewichtsverlies leiden.

3. Doe rode peper door je eten

Rode peper zorgt ervoor dat je lichaam energie verbrand. Je kunt dagelijks rode peper aan je maaltijd toevoegen. Let erop dat je de zaadjes ook opeet, daar zitten juist de gezonde stoffen in. Als je een peper te heet vindt, ga dan als volgt te werk: verdeel de peper over 3 of 4 porties eten. Stel dat je 's morgens begint met een omelet. Doe dan een kwart deel van de peper erdoor. 's Avonds wil je wellicht rijst eten, doe dan weer een kwart erdoor. En als je een groentesmoothie neemt, doe je daar ook wat peper door! Je kunt ook een kwart rode peper door de fijngehakte avocadodipsaus (guacemole) doen. Zo voorkom je dat elke keer de tranen over je wangen rollen van de scherpe smaak.

4. Maak producten zelf

Maak zelf mayonaise maar dan met olijfolie zodat er onverzadigde vetten in zitten. Verse producten zijn altijd lekkerder. Eten is een feest. Genieten van zelfgemaakt voedsel kan een sensationele ervaring zijn. Om dezelfde reden ga je pindasaus zelf maken. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat 2 keer per week pinda's eten ervoor zorgt dat mensen afvallen! Pinda's zijn supergezond. Ook brood kun je eenvoudig zelf bakken. Verser kan het niet! Verder is het een absolute aanrader om zelf verse ijsthee te maken.

5. Eet elke dag een gekookt ei

Bovenop de omelet die je soms maakt kun je gerust elke dag een gekookt ei nemen. In een ei zitten ontzettend veel aminozuren, mineralen en vitaminen. Jarenlang zijn we verkeerd voorgelicht doordat fabrikanten van voeding en medicijnen ons wijs maakten dat eieren voor slecht cholesterol zorgt. Recent wetenschappelijk onderzoek toont aan dat die zienswijze ten aanzien van cholesterol volledig onjuist is! Cholesterol, ook LDL cholesterol, wat zogenaamd slecht zou zijn, hebben we hard nodig. In al het lichaamsweefsel zit LDL-cholesterol, nog het meest in de hersenen.

Ga niet als een bezetene hardlopen en bewegen zoals veel experts adviseren want daar krijg je honger van. Doe rustig.

6. Eet geen witte suiker!

Suiker heeft dezelfde eigenschappen als drugs. Je hebt er steeds meer van nodig. Het is een vicieuze cirkel waar je alleen uitkomt als je er bewust van bent. Het verlangen naar suiker ontstaat doordat we net een uurtje ervoor suiker hebben gegeten. Elk glaasje frisdrank, koekje, snoepje of taartje dat we eten zorgt ervoor dat we in de nabije toekomst weer naar suiker verlangen. Wat je kunt doen om deze cirkel te doorbreken is overgaan op 5 andere manieren van zoetwaren nuttigen. In plaats van snoep eet je een gedroogde abrikoos, pruim of een andere gedroogde vrucht uit het tuttifrutti assortiment. Gedroogde vruchten zijn zoet en bevatten natuurlijke vruchtensuikers waar je niet van aankomt. Dadels zijn een goed, zoet en natuurlijk snoepje. Thee en koffie kun je zoeten met honing, rietsuiker of siroop van de biologische winkel. Koekjes en taartjes zijn eigenlijk verboden, maar kies als je het toch echt wilt voor biologische varianten. Bak eens een lekkere biologische appeltaart of koop koekjes bij een ecologische winkel. Daar zit geen witte suiker in. In plaats van frisdrank kun je sinaasappels uitpersen. Waar het om draait is dat de grote neiging tot zoete dingen eten moet stoppen. Daarvoor moet je alternatieven op witte suikerproducten leren waarderen. Deze kunnen erg zoet zijn maar voorkomen dat lichaam en geest na een uur weer naar suiker snakken.

7. Eet geen wit brood

Koop alleen biologisch brood. In bruin brood van de supermarkt zit wit meel wat bruin gekleurd is. Wit meel is geraffineerd. Dat houdt in dat alle stoffen die helpen het meel te verteren eruit zijn gehaald zodat er alleen energie overblijft. Het lichaam weet zich geen raad met zoveel energie en slaat het op in de vorm van vetten. Van onverzadigd vet eten wordt niemand dik, wel van het eten van geraffineerde producten zoals witte suiker, witte rijst, wit meel en witte pasta. Zuurdesembrood, roggebrood en biologisch brood in allerlei soorten zijn allemaal wel gezond en eigenlijk veel lekkerder dan het slappe zoetige wit brood.

8. Eet geen witte pasta

Eet alleen volkorenpasta. Volkoren macaroni, volkoren spaghetti, dat zijn de pasta's zoals ze eigenlijk bedoeld waren. Vroeger waren alle pasta's volkoren. Het woord volkoren is nodig geworden omdat fabrikanten de pasta zijn gaan raffineren. Nederlanders eten nog maar kort pastaproducten en kennen de volkoren macaroni niet die de oude generatie Italianen aten. Tegenwoordig hebben gewone supermarkten volkoren macaroni. Proef en ervaar dat het veel lekkerder is.
Eet lekker veel salade en zorg dat je elke dag minstens 500 gram verse groente en 4 a 5 stuks fruit eet. Varieer! Eet bijvoorbeeld cantaloupe meloen, een mandarijn, ananas, grapefruit en en een handje blauwe bessen. De volgende dag kun je heel ander fruit nemen. Het lichaam houdt ervan om elke dag nieuw soort eten te zien, dan gaat het spijsverteringstelsel beter werken.

9. Eet geen witte rijst

Zilvervliesrijst is veel gezonder dan witte rijst. Eigenlijk is het vreemd dat zilvervliesrijst een beetje duurder is, alhoewel het prijsverschil meevalt, want witte rijst is veel bewerkelijker om te maken. Van zilvervliesrijst hoeft het vitaminen- en mineraalrijke schilletje niet te worden ontdaan. Witte rijst eten is vooral in de Aziatische landen oorzaak nummer 1 van diabetes. Het leidt ook tot vetzucht en zelfs kanker. Stap daarom over op de enige echte rijst: zilvervliesrijst.

10. Drink geen frisdrank

Cola, sinas, cassis en 7up zijn funest voor het gewicht omdat er fructose in zit. De lightproducten zijn net zo dikmakend als de gesuikerde producten. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mensen die jarenlang een lightproduct eten helemaal niets afvallen. Als men afvalt dan heeft dat niets met het nuttigen van lightproducten te maken. Hoe komt dat? Zoals iedereen weet speelt de lever een belangrijke rol in het spijsverteringsproces. De lever breekt aspartaam af, de belangrijkste zoetstof in light-producten. Omdat dit een chemische stof is heeft de lever het daar erg moeilijk mee. De lever verbruikt veel energie aan aspartaam afbreken en heeft daardoor niet genoeg energie om de rest van het voedsel goed af te breken! Wat is de reactie van het lichaam? Het gaat schreeuwen om energie! Je krijgt dus honger! Er zijn stapels onderzoeken gedaan naar aspartaam en allemaal wijzen ze op de schadelijke werking van aspartaam voor het metabolisme. Het is heel bijzonder dat deze absolute gifstof aan voeding en drank mag worden toegevoegd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Atkins dieet: voortgezet gewichtsverliesAtkins dieet: voortgezet gewichtsverliesHet voortgezet gewichtsverlies is de tweede fase in het Atkins dieet. In deze fase voeg je elke week vijf gram koolhydra…
Lijnen: wat te doen als je gewichtsverlies stagneertLijnen: wat te doen als je gewichtsverlies stagneertDe meeste mensen die aan het lijnen zijn krijgen er een keer mee te maken: het gewichtsverlies stagneert en je valt niet…
Wil je afvallen? Let dan ook op wat je drinkt!Als je wilt afvallen moet je je calorie-inname verminderen, en/of je calorieverbranding verhogen door meer te bewegen en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Julenka, Pixabay
  • http://www.rense.com/general91/aspp.htm
  • Whfoods.com
  • http://www.fatburningfurnace.com/Downloads/5Foods_That_Kill_Fat.pdf
  • http://www.foodnavigator.com/Science-Nutrition/Red-pepper-for-fat-burning-further-evidence
  • Foto´s Tom008

Reageer op het artikel "10 tips voor gewichtsverlies"

Reacties

Martie, 02-06-2017 14:41 #7
In tegenstelling tot de negatieve reacties wil ik toch reageren dat dit een verhelderend artikel is dat indruist tegen de bestaande voedingsindustrie om vooral geraffineerde en bewerkte producten te nemen. De tips zijn ook interessant.

Greetje B., 06-01-2017 13:04 #6
Vind dit heel erg verhelderend. Neem aan dat sommige mensen hier hun lekker hapje, drankje en toetjes niet op willen geven en daarom zo reageren. Als je een beetje nadenkt dan weet je wel dat alle kant en klare producten haast allemaal namaak is met smaak kleur. Een appel is een appel puur natuur en onlangs de suiker vele malen beter en gezonder is als een mars.

Emma, 29-07-2016 19:05 #5
Goed artikel! Helemaal mee eens! Reactie infoteur, 27-08-2016
Bedankt!

Marian Bakker, 13-10-2015 15:34 #4
Wat een oppervlakkig en slecht onderbouwd verhaal… 10 tips? Twee zijn voldoende want de enige manier om af te vallen is minder calorieën binnenkrijgen dan je verbrandt. Hoe?
1. Beweeg meer
2. Eet minder calorieën

Probleem met heel veel mensen is dat ze geen flauw idee hebben hoeveel calorieën ze nodig hebben en wat er in het voedsel zit wat ze nuttigen. Ga dat maar eens op een appje invoeren en schrik je rot.

Men weet heus wel wat gezond is en wat niet, eet je groente en fruit, maar ga je 10 appels op een dag eten dan maken ze je echt dik. De calorieën in een appel zetten net zo goed aan als die in een donut. Onzin over rietsuiker, honing, dadels, natuurlijke suikers; onzin! Deze koolhydraten (want dat zijn het) hebben net als de koolhydraten in een Mars 4 cal per gram en ze maken je net zo dik als het zorgt voor een overschot op je caloriebehoefte. Reactie infoteur, 16-02-2016
Dat zijn juist erg achterhaalde tips!
Ten eerste: bewegen helpt beslist niet om af te vallen! Er zijn tegenwoordig obese baby´s, vooral in Amerika. Maar hoeveel beweegt een baby nu eenmaal? vrijwel niet, en in ieder gevak niet meer dan baby´s in de afgelopen 50.000 jaar. Dus: bewegen kan nooit een reden zijn dat mensen te dik zijn. Wat jij eigenlijk zegt tegen mensen is: hey, je beweegt te weinig! En dat is zo jammer want je geeft mensen een onterecht schuldgevoel.

Ten tweede: niet elke calorie is hetzelfde! Hoe kom je daar nu weer bij? Heb je met een diëtist gepraat ofzo? Want die weten ook al niks over calorieën. Sommige calorieën, uit natuurlijk fruit en groente, verbranden erg snel. Andere calorieën, zoals uit fructose van fructose-glucosestroop, wordt 100 omgezet in levervet.

Dus de calorieën van een appel zijn totaal anders als die van een dougnut. Jij spreekt grote onzin. Gelukkig heb ik de wetenschappelijke onderbouwing voor mijn verhaal en klets jij maar wat, maar het is wel gevaarlijk wat je doet. Want mensen die de visie verkondigen zoals die van jou, zijn medeverantwoordelijk voor de epidemie aan welvaartsziekten waaraan de westerse wereld lijdt.

Tan, 11-02-2015 11:37 #3
Jammer dat je jezelf tegenspreekt. Ik citeer: "Cola, sinas, cassis en 7up zijn funest voor het gewicht omdat er fructose in zit. " Tegelijkertijd wordt het eten van fruit aangeraden. Hier zit juist fructose in.
Ik neem aan dat je bedoeld dat frisdranken zoals cola, sinas, cassis, 7-up, etc geraffineerde suiker bevatten?
En je raadt ook aan om van bepaalde producten enkel de biologische te eten. Maar ook in biologische producten zit vaak geraffineerde suiker; wellicht kunnen mensen beter naar de etiketten en ingrediëntendeclaratie kijken?

Verder vind ik het een leuk, informatie artikel. Reactie infoteur, 04-05-2015
Nee, ik spreek mezelf niet tegen. Fructose in frisdrank is een totaal andere stof dan fructose in fruit, http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/99084-het-gevaar-van-fructose.html Het is zelfs zo dat frisdrankproducten expres de naam fructose gebruiken voor hun versynthetiseerde glucose-fructosestroop op maisbasis om de illusie te creëren dat het gezond is, aangezien een andere stof met dezelfde naam ook in fruit zit.

Toch ben ik heel blij met je reactie. De verwarring die frisdrankproducenten hebben veroorzaakt, is niet alleen bij jou aanwezig maar bij velen in onze maatschappij. Zo kan het tenminste worden verhelderd. Hier is trouwens nog een reden waarom fructose, toegevoegd als zoetstof in bv jam, sauzen, koekjes e.d. erg ongezond is: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/116865-kwik-in-glucose-fructosestroop.html

Anoniem, 28-11-2013 21:07 #2
Appel een klein beetje water in de blender erdoor is geen appelsap maar ook geen appelmoes. Wat is het dan wel? Het is wel een dunne smurrie. Reactie infoteur, 28-11-2013
Beste anoniem, Geblenderde appel dat noemen we een smoothie. Dapper hoor, anoniem negatief reageren.

Arets R., 04-10-2013 12:15 #1
Zeer nuttige informatie, ook die fabel rond aspartaan zal wel big busnis zijn en dan wordt er gewoon over gezwegen. Reactie infoteur, 04-10-2013
Bedankt in inderdaad is aspartaam een gifstof die juist dikker maakt in plaats van dat het mensen helpt af te vallen. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/99428-het-gevaar-van-aspartaam.html

Infoteur: Tom008
Laatste update: 25-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 7
Mijn kijk op…
Schrijf mee!