InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het gevaar van aspartaam

Het gevaar van aspartaam

Het gevaar van aspartaam Ken je iemand die is afgevallen van light-producten? Die kans is klein. Van aspartaam krijg je namelijk honger! Het is slechts een van de vele bijwerkingen. Aspartaam, een stof die 200 keer zoeter is dan suiker, zit in vele supermarktproducten. Niet alleen in light-producten. Het zit in koekjes, snoep, jam, toetjes en taart. Het staat op het etiket als aspartaam of E951.

Inhoud

Goedgekeurd betekent niet automatisch veilig

Aspartaam is een goedgekeurde zoetstof, anders had het niet in productem mogen zitten. Het is niet altijd zo dat overheidsgelieerde instanties gevaren onderkennen. Neem bijvoorbeeld asbest. In de jaren 50, 60 en 70 werden er volop daken van gemaakt en in de jaren 80 was het opeens een gifstof. Een ander voorbeeld is kerncentrales. In de jaren 50 tot 2010 kon het niet op, kernenergie was de toekomst maar nu willen belangrijke industriéle economieën als Japan en Duitsland van hun kerncentrales af.

Meest controversiële zoetstof

Aspartaam is een stof waar al jaren een grote controverse over is. Er zijn vele onafhankelijke wetenschapplijke onderzoeken gedaan die wijzen op tientallen ernstige bijwerkingen van aspartaam. Helaas is het zo dat als een product een commercieel belang dient deze wetenschap genegeerd kan worden in plaats ervan dat ze vervolgonderzoek krijgen. Bedrijven gaan zelf onderzoeken, of financieren onderzoek waaruit blijkt dat de stof ongevaarlijk is.

Aura van gezondheid

Er ontstaan in onze wereld allerlei wetenschappelijke mythes rond producten zodat bedrijven een product een aura van gezondheid kunnen meegeven. Ondanks dat we in Nederland keer op keer te horen krijgen dat cholesterol tot aderverkalking en hartaanvallen leidt, is daar geen wetenschappelijk uitsluitsel over. Met aspartaam is het net zo. De vraag die je kunt stellen is waarom werd aspartaam goed gekeurd?

Kankeronderzoekers zijn ongerust

Aspartaam is voor het eerst goed gekeurd in de Verenigde Staten, nadat het jarenlang was afgekeurd. Een product wordt eerst uitgebreid getest voordat het op de markt komt. Het wordt op consumenten getest. Consumenten in de VS noteerden maar liefst 7000 bijwerkingen na inname van aspartaam. Toch is aspartaam goed gekeurd. Kankeronderzoekers in de VS zien een toename in hersentumors sinds aspartaam op de markt is. Wetenschappers zeggen dat er een vermoeden is dat aspartaam hersentumors veroorzaakt. Ondanks hun ongerustheid is aspartaam niet aan allerlei grootschalige heronderzoeken onderworpen.

Positieve uitkomsten, gesponsord door farmaceutische industrie

In 1996 waren er 184 medische studies gedaan naar de bijwerkingen van aspartaam. 74 Onderzoeken waren gefinancierd door de voedingsindustrie. Deze onderzoeken concludeerden dat aspartaam ongevaarlijk was. De overige 90 onderzoeken waren door onafhankelijke wetenschappelijke onderzoekscentra gedaan. 83 Onderzoeken zagen dat er gezondheidsproblemen aan aspartaam kleven. Waar het op neer komt is dat bedrijven zoveel geld hebben dat er voor elk onderzoek met een voor hen negatieve uitkomst een ander onderzoek wordt gedaan met positieve uitkomst. Ook hebben bedrijven de mogelijkheid veel publiciteit te genereren wat gewone onderzoekscentra niet kunnen doen. Daardoor wordt er weinig ophef gemaakt over onderzoeken die concluderen dat aspartaam slecht is.

Monsanto zegt dat het veilig is

Aspartaam wordt onder andere gemaakt door Monsanto. Deze voedingsgigant heeft meerdere bedrijven en één daarvan produceert enkel aspartaam. Zij zeggen dat aspartaam ongevaarlijk is. Wetenschappers spreken dat tegen. In 1975 is er al kankervorming ontdekt bij laboratoriumdieren. Maar in die tijd zijn deze zieke dieren buiten het onderzoeksrapport gehouden. Aspartaam heeft er zoals al gezegd zeer lang over gedaan om goedgekeurd te worden. Daarom kunnen bedrijven en mensen die bij een voedselautoriteit werken zeggen dat het de meest gekeurde stof ter wereld is.

Donald Rumsfeld

Op het moment dat aspartaam goed gekeurd was, was Donald Rumsfeld, minister van Defensie onder George W. Bush was de baas van GD Searle&Company, die later aspartaam op de markt bracht. Hij was geen onbekende in de politiek in de jaren 70 en 80. Hij moest bijvoorbeeld namens Reagan onderhandelingen voeren met Saddam Hussein. Hij is lid geworden van een overgangsteam, toen Reagan president werd. De eerste dag dat hij voor President Reagan werkte heeft hij een ander hoofd van de FDA, de voedselautoriteit in de VS, aangesteld. De FDA had destijds al 16 jaar lang geweigerd om aspartaam goed te keuren. De nieuwe baas heette Arthur Hayes. Hij overrulede alle wetenschappers met hun op wetenschappelijk onderzoek gestoelde bezwaren tegen aspartaam. Vanaf die dag is aspartaam op de markt gekomen in de VS. Dezelfde soort onderzoeken hebben er ook voor gezorgd dat het niet snel erna wereldwijd werd ingevoerd. Arthur Hayes kreeg snel weer een nieuwe baan, hij mocht voor het PR-bureau van Searle gaan werken! Deze laatste gegevens over de bewezen corrupte Rumsfeld staan niet in zijn biografie op Wikipedia.
Onder de minder ernstige bijwerkingen vallen: duizeligheid, misselijkheid, hoofdpijn, kouderillingen, tinnitus(oorsuizen) en geheugenverlies.

Methanol, puur vergif

Asapartaam wordt in het lichaam afgebroken. Een van de stoffen die ontstaan is methanol. Dat is een uiterst giftige stof die slecht afgebroken wordt. Het kan blindheid veroorzaken. Bovendien geeft het een verslavend effect, Er zijn gevallen bekend van mensen die zoveel diet-cola dronken dat ze plotseling dood neervielen. Methanol zorgt ervoor dat je steeds weer diet-cola wil. Op een gegeven moment zit je lichaam vol methanol. De dodelijke dosis is 25 gram.

Formaldehyde

Asapartaam zorgt ervoor dat je lichaam formaldehyde aanmaakt. Dat is een kankerverwekkende stof. Er zit meer formaldehyde in het lichaam dan de maximale grenswaarden. Het is dus een toxische stof die je teveel binnenkrijgt. Giftiige niveaus worden bereikt na het drinken van één glas cola light. Probleem in dit geval is dat veel mensen het niet merken. Door de overvloed aan impulsen van buitenaf zijn we vergeten hoe we naar signalen van ons eigen lichaam moeten luisteren. Formaldehyde vormt zich uit methanol wat in aspartaam zit.

Hoe breekt aspartaam af in het lichaam?

Eerst breekt het lichaam de aspartaamverbinding af in fenylalanine, methanol en asparaginezuur. Van elke van deze stoffen ontstaan één molecuul. De laatste is een lichaamseigen aminozuur. Het verschil zit hem erin dat de asparaginezuur uit aspartaam synthetisch is. Maar omdat wetenschappers ervan uit gaan dat synthetische stoffen hetzelfde werken als lichaamseigenstoffen, vermoeden ze geen gevaar bij asparaginezuur. Asparaginezuur werkt echter als neurotransmitter. Als je veel aspartaam tot je neemt, en dat zou zomaar kunnen als je weet dat het in 5000 producten zit, dan doorbreekt het de bloed-hersenbarrière waardoor het rechtstreeks in contact komt met het Centrale zenuwstelsel. Waarschijnlijk is dit de oorzaak ervan dat epilepsie een bijwerking is van aspartaam. Maar ook hiernaar is weer nauwelijks wetenschappelijk onderzoek gedaan omdat de overvloed aan positieve onderzoeken en de niet-bereidheid dergelijke onderzoeken te financieren elke wetenschappelijke handeling doen doodbloeden.
Doe uw eigen onderzoek naar aspartaam op internet.

De 92 bijwerkingen van aspartaam

Onderzoeken van de FDA, de Amerikaanse voedselautoriteit, wezen erop dat aspartaam 92 bijwerkingen heeft die gemeld zijn door 7000 mensen. Dat is normaliter genoeg om een stof te verbieden. Dat is ook 16 jaar lang gebeurd, totdat de FDA een corrupte baas kreeg. Onder de bijwerkingen waren: hersenkanker, melkklierkanker, eierstokkanker, baarmoederhalskanker, teelbalkanker, schilklierkanker en alvleesklierkanker.

Geestelijke achteruitgang door aspartaam

Op internet staan vele websites met een ´onderzoek´ van Jeanne Wahlen met als basis enkele door de industrie gesponsorde onderzoeken. In dit onderzoek staat een conclusie over de drie stoffen waaruit aspartaam bestaat methanol, asparaginezuur en fenylalanine. (vrij vertaald) ¨Alhoewel methonol en asparaginezuur giftig is voor het lichaam...zullen de giftige waarden voor het lichaam nooit overschreden worden...maar een klein beetje fenylalanine kan ernstige hersenschade veroorzaken voor mensen die lijden aan fenylketonurie. Zij moeten dit product mijden.¨ Dat is op zich ook een zeer ernstige bijwerking. In Nederland zijn er zo´n 1000 mensen met deze ziekte die allemaal de kans lopen op ernstige hersenbeschadiging door het drinken van lightproducten. Het zou best kunnen zijn dat mensen die deze ziekte niet hebben een zeer lichte vorm van hersenbeschadiging krijgen die op de langere duur ernstig wordt. Helaas is ook op dit terrein geen langdurig wetenschappelijk onderzoek gedaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aspartaam: slecht voor je gezondheid?Aspartaam: slecht voor je gezondheid?Het gebruik van de chemische stof Aspartaam als zoetstof in (vooral) ligthproducten, staat al jaren ter discussie. Sommi…
Aspartaam: eet jezelf ziek?!Aspartaam: eet jezelf ziek?!Wat was er eerder, de kip of het ei? Een vraag die al eeuwen onbeantwoord is. Een zelfde soort vraag staat ter discussie…
Aspartaam; gezond of schadelijk?Veel mensen nuttigen tegenwoordig light producten om overtollige kilo's kwijt te raken. Light producten bevatten zoetsto…
De zoetstof Aspartaam (E951)Mensen zijn echte zoetekauwen, maar proberen daarentegen wel steeds minder suiker te consumeren. In plaats van suiker wo…
Suikerhoudende dranken gekoppeld aan hart- en vaatziektenMannen die elke dag een blikje suikerhoudend drinken nuttigen, vergroten hiermee de risico’s op hart- en vaatziekten for…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding en info:http://www.nutrition-health-supplements.com/aspartame.html
  • Afbeelding: http://www.frescohealth.com/archives/212
  • Afbeelding: http://galleryqui.wordpress.com/tag/do-not-consume-aspartame
  • Aspartame / NutraSweet - "60 Minutes" News Segment - December 29, 1996 http://video.google.com/videoplay?docid=5805190307148690830
  • http://www.globalhealingcenter.com/natural-health/health-dangers-of-aspartame/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Methanol
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Donald_Rumsfeld
  • http://suite101.com/article/diet-sodas-and-cancer-a33215

Reageer op het artikel "Het gevaar van aspartaam"

Reacties

Henk, 13-12-2014 14:56 #2
Volgens een Frans onderzoek is bewezen dat bedrijven als CSM en Suikerunie via een bedrijf in Estland onderzoeken hebben gefinancierd die duiden op bijwerkingen van Aspartaam zoals diarree, nervositeit en chronische ontstekingen in de dikke darm.
Geruchten over kanker worden vaak verspreid via websites door mensen met een ip-adres in Brazilië, toevallig een grote producent van rietsuiker. Reactie infoteur, 18-01-2015
Beste Henk, suiker veroorzaakt kanker, zoals je misschien weet. Daarom is het logisch dat suikerproducenten alles zullen bewerkstelligen om suikeralternatieven in kwaad daglicht te stellen. Het gaat erom dat er juist allerlei onafhankelijke bronnen de gevaren van aspartaam aan het licht hebben gebracht, bijvoorbeeld de duizenden meldingen van bijwerkingen die bij de Amerikaanse Voedsel- en Warenautoriteit binnen kwamen.
Hartelijke groet Thomas Dijkman

Herman, 16-08-2014 18:16 #1
Aspartaam is één van de meest onderzochte voedingsstoffen.[3] In 2002, 2009 en 2013 evalueerde de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) alle tot op dat moment verrichte wetenschappelijke onderzoeken.Zij zag daarbij geen reden om haar aanbeveling van een toelaatbare dagelijkse inname van maximaal 40 mg per kilogram lichaamsgewicht te wijzigen. Aspartaam is gewoon veilig. Reactie infoteur, 17-08-2014
Het is overduidelijk dat aspartaam onveilig is en dat de wetenschappelijke onderzoeken de feiten negeren. De grote grap is dat wetenschappelijk onderzoek naar aspartaam wordt gedaan door belanghebbende instituten. Het is eigenlijk net als met de cholesterolmythe; in dat geval hebben voedselmultinationals en farmaceutische bedrijven met oogkleppen naar cholesterol gekeken en het als kwaadaardig aangemerkt terwijl ons lichaam zelf cholesterol aanmaakt en bovendien er een zeer laag percentage hartpatiënten een hoog cholesterol heeft. In het geval van aspartaam kan met niet bewijzen dat het slecht is. Let goed op de bewijslastredenerig: men Kan niets bewijzen dus Is er geen gevaar. Dat is wetenschappelijk gezien altijd een zwaktebod. Wetenschappelijk gezien kun je geen conclusies trekken als je iets niet kan bewijzen… In dit soort gevallen heeft de geschiedenis namelijk geleerd dat het vaak gaat om Nog Niet bewijzen.

Laten we niet de duizenden mensen die last hebben van aspartaam negeren en laten we niet wegkijken voor het feit dat miljoenen mensen steeds verergerende obesitas hebben terwijl ze lightproducten drinken. Laten we ook niet alle officieel gemelde bijwerkingen vergeten.

Het is overduidelijk dat mensen steeds zieker worden en dat dit komt door slechte voeding. In feite zou je net zo moeten reageren als bij vrouwen met zwangerschap en bepaalde medicijnen en kruiden. Als er een vermoeden is dat transvetten, suiker, witmeelproducten, E-nummers en aspartaam ziekten veroorzaken, moet je het niet gebruiken!
Thomas Dijkman

Infoteur: Tom008
Laatste update: 04-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!