InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infectieziekten bij kinderen Schurft

Infectieziekten bij kinderen Schurft

Schurft is een vervelende huidziekte. Hierbij treedt veel jeuk op en de ziekte gaat niet vanzelf weer over. Er is een behandeling nodig. Schurft komt niet erg veel bij kinderen voor, meer bij volwassenen. Wat is dit voor infectieziekte en hoe ontstaat het?

Schurft

Schurft wordt veroorzaakt door de schurftmijt. Deze mijt graaft gangetjes in de huid en legt daar eitjes in. Deze gangetjes kun je zien, ze zijn tot 1,5 cm lang. De voorkeursplaatsen voor deze mijt zijn tussen de vingers, binnenkant van de polsen, oksels, rondom de navel, geslachtsdelen en zijkant van de voetzolen. Er treedt ondragelijke jeuk op, vooral s avonds en s nachts, in de warmte en in bed. De plaats van de jeuk hoeft niet overeen te komen met de plaats waar de mijt zich bevindt. Schurft is gelukkig goed te behandelen met een speciale zalf.

Incubatietijd

De incubatietijd is de tijd tussen de eigenlijke besmetting en de uiting van de eerste klachten. In deze tijd kan een infectieziekte al wel besmettelijk zijn. De incubatietijd van Schurft is 2 tot 6 weken.

Verschijnselen

Het enige verschijnsel bij Schurft is de ondragelijke jeuk.

Besmetting en gevolgen

Je kunt Schurft krijgen door langdurig huidcontact met iemand met schurft, of door te slapen in een bed met besmet beddengoed.

Wering uit kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school

Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Een kind met Schurft wordt niet geweerd.

Melding bij de GGD

Bij sommige infectieziekten is een behandelend arts verplicht bij de GGD te melden dat een kind deze infectieziekte heeft. Als er 3 mogelijke of bewezen gevallen van Schurft in een kindercentrum zijn is het kindercentrum verplicht dit te melden bij de GGD.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Handboek Gezondheidsbevordering GGD Groningen

Reageer op het artikel "Infectieziekten bij kinderen Schurft"

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 25-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!