InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infectieziekten bij kinderen – De Zesde ziekte

Infectieziekten bij kinderen – De Zesde ziekte

Stel; een kindje heeft gedurende een paar dagen hoge koorts en een paar dagen na het verdwijnen van deze koorts ontstaan er kleine rode plekjes op de romp. Dit kindje heeft waarschijnlijk de Zesde ziekte. Wat deze ziekte inhoudt lees je in dit artikel.

De Zesde ziekte

De Zesde ziekte is een infectieziekte die veroorzaakt wordt door een virus. Het is een onschuldige ziekte en geneest spontaan.

Incubatietijd

De incubatietijd is de tijd tussen de eigenlijke besmetting en de uiting van de eerste klachten. In deze tijd kan een infectieziekte al wel besmettelijk zijn. Bij de Zesde ziekte is deze tijd ongeveer 10 dagen.

Verschijnselen en complicaties

Veel voorkomende verschijnselen bij de Zesde ziekte zijn;
  • Gedurende een paar dagen hoge koorts (boven de 39 graden),
  • 3 tot 5 dagen na het zakken van de koorts verschijnen er kleine rode vlekjes op de romp.

Voorkomende complicaties bij de Zesde ziekte;
De enige complicatie die zelden voor komt is dat een kind een koortsstuip krijg door de snel oplopende koorts.

Besmetting en gevolgen

Het virus dat de Zesde ziekte veroorzaakt verspreidt zich via de lucht doordat een besmet kind koest of niest. De ziekte is besmettelijk vanaf het moment dat de koorts opkomt totdat de vlekken zijn verdwenen.

Wering uit kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school

Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Wering is niet nodig, het kindje kan wel geweerd worden als het koorts heeft.

Melding bij de GGD

Bij sommige infectieziekten is een behandelend arts verplicht bij de GGD te melden dat een kind deze infectieziekte heeft. Net als alle andere ‘vlekjesziekten’ moet ook de Zesde ziekte gemeld worden bij de GGD.
Gerelateerde artikelen
Klachten, oorzaak en behandeling van de zesde ziekteDe zesde ziekte is een aandoening die voornamelijk gezien wordt bij jonge kinderen. Het wordt veroorzaakt door een virus…
Zesde ziekte of driedaagse koorts, symptomen en behandelingDe zesde ziekte wordt ook wel de driedaagse koorts of Roseola infantum genoemd. Deze ziekte komt enkel voor bij jonge ki…
Infectieziekten bij kinderen – De ziekte van PfeifferIedereen heeft wel eens wat over de Ziekte van Pfeiffer gehoord. Kinderen kunnen deze ziekte ook hebben. Wat houd het in…
Roseola: de zesde ziekte (kinderziekte)Roseola: de zesde ziekte (kinderziekte)Roseola, ook wel de zesde ziekte genoemd, is een veel voorkomende virusinfectie bij kinderen. Na een symptoomloze incuba…
Bronnen en referenties
  • Handboek Gezondheidsbevordering GGD Groningen

Reageer op het artikel "Infectieziekten bij kinderen – De Zesde ziekte"

Infoteur: Lobke
Laatste update: 15-01-2009
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!