InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infectieziekten bij kinderen Vijfde ziekte

Infectieziekten bij kinderen Vijfde ziekte

Stel; een kindje heeft grote en kleine rode vlekken die in het gezicht beginnen en zich verspreiden over het hele lichaam. De vlekken zijn gelukkig na een week weggetrokken, maar komen af en toe onder invloed van warmte, kou, inspanning of stress weer terug. Dit kindje heeft de vijfde ziekte. Wat is dit?

De vijfde ziekte

Deze infectieziekte wordt veroorzaakt door een virus en komt het meest voor bij kinderen in de basisschoolleeftijd. Het is een onschuldige ziekte die spontaan geneest.

Incubatietijd

De incubatietijd is de tijd tussen de eigenlijke besmetting en de uiting van de eerste klachten. In deze tijd kan een infectieziekte al wel besmettelijk zijn. Bij de vijfde ziekte is dit 7 tot 14 dagen.

Verschijnselen

Veel voorkomende verschijnselen bij de vijfde ziekte zijn;
  • Soms is het kind nauwelijks ziek,
  • Lichte koorts,
  • Grote en kleine rode vlekken die in het gezicht beginnen en zich verspreiden over het hele lichaam. Na verdwijning kunnen deze plekken wel steeds weer terugkomen.

Besmetting en gevolgen

Het virus dat de vijfde ziekte veroorzaakt verspreidt zich via kleine, in de lucht zwevende vochtdruppeltjes die afkomstig zijn uit de neus- en keelholte van het zieke kind. De ziekte is besmettelijk in de eek voorafgaand aan de ziekte.

Wering uit kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school

Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Bij de vijfde ziekte mag een kind gewoon komen.

Melding bij de GGD

Bij sommige infectieziekten is een behandelend arts verplicht bij de GGD te melden dat een kind deze infectieziekte heeft. Het is zinvol te overleggen met de GGD wat je als kindercentra gaat doen, maar de vijfde ziekte hoeft niet gemeld te worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Handboek Gezondheidsbevordering GGD Groningen

Reageer op het artikel "Infectieziekten bij kinderen Vijfde ziekte"

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 25-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!