InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Hoe leg je een moeilijke situatie aan je kind uit?

Hoe leg je een moeilijke situatie aan je kind uit?

Soms weet je niet hoe je bepaalde moeilijke situaties aan je kinderen moet vertellen. Enkele tips om dit wat gemakkelijker te maken.

Tijdstip van vertellen

Jonge kinderen willen over het algemeen ingelicht worden over de consequenties van een eventuele verandering. Een ouder kind kan je het wat langer van te voren vertellen, zodat het zich kan voorbereiden. Zij hebben al meer inzicht in oorzaak en gevolg.

Het goeie moment uitkiezen is ook zeer belangrijk. Een zwaar gesprek met een kind moet je voeren wanneer het goed uitgerust is en wanneer je genoeg tijd hebt. Het kan bijvoorbeeld verteld worden tijdens een gezamelijk spelletjes of karweitje.

Emoties

Het is zeer belangrijk om je emoties onder controle te houden. Bepaalde emoties kunnen voor onzekerheid zorgen bij het kind en het zal misschien niet meer op het onderwerp willen terugkomen. Verdriet bij een overlijden mag zeker wel getoond worden, het kind moet begrijpen dat verdriet kan gedeeld worden.

Eerlijkheid en duidelijkheid

Wees steeds zo eerlijk en duidelijk mogelijk op het niveau van uw kind. Een kind heeft een levendige fantasie en onvolledige informatie kan misschien op een foutieve manier geïnterpreteerd worden. Als je bijvoorbeeld na het overlijden van opa vertelt dat hij nu heel lang slaapt, kan het kind misschien bang worden om te gaan slapen. Het kan ook zijn dat er een tweede gesprek nodig is om meer uitleg en geruststelling te verschaffen. Het gedrag van het kind zal dit wel aantonen (bijvoorbeeld boosheid en lastig gedrag).

Je moet ook duidelijk weten of je kind alles goed begrepen heeft. Open vragen zijn hierbij een goed hulpmiddel. Wil je kind er in eerste instantie niet over spreken, respecteer dit dan en probeer het op een ander moment opnieuw of laat iemand anders een keer proberen.

Je kind moet goed beseffen dat emoties zoals verdriet erbij horen en dat deze geuit mogen worden en dat er altijd over gesproken mag worden. Dat komt het verwerkingsproces zeker ten goede.
© 2007 - 2017 Kurtad1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Psychologie magazine - februari 2005

Reageer op het artikel "Hoe leg je een moeilijke situatie aan je kind uit?"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 28-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!