InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Jonge kinderen eten vaak niet de juiste voeding

Jonge kinderen eten vaak niet de juiste voeding

Jonge kinderen eten vaak niet de juiste voeding Regelmatig verschijnen er berichten in de media over voeding voor kinderen. De verwachting bestaat dat veel kinderen in de toekomst overgewicht zullen krijgen hetgeen wordt veroorzaakt door teveel en te vaak verkeerde voeding op jonge leeftijd. Bezorgde ouders zijn vooral bang dat hun kind onvoldoende voeding krijgt. Meestal is dit niet het geval maar menig kind krijgt niet de juiste voeding naar binnen waardoor ze als ze ouder worden tekorten krijgen of juist erg snel aan gewicht toenemen. Wat is juiste voeding voor het jonge kind?

Het jonge kind

Zodra het kind geen borst- of flesvoeding meer krijgt en langzaam overstapt op vaste voeding wordt het al lastiger om het juiste voedingspatroon in te stellen. Jonge ouders kiezen er soms voor om niet teveel vast te houden aan vaste tijden maar mee te gaan met de hongerbehoefte van het kind. Als het kind honger krijgt zal het dit wel aangeven zo denken zij. Toch is het juist wel verstandig om te kiezen voor drie vaste maaltijden per dag en maximaal vier keer per dag een tussendoortje. Vooral variatie in groenten en fruit is belangrijk. Daarmee krijgt het kind voldoende vitamines, mineralen en voedingsstoffen naar binnen die nodig zijn voor een gezonde opbouw van het lichaam en een goed geestelijk functioneren. Aardappelen zijn in tegenstelling tot hetgeen vaak wordt gedacht wel gezond voor kinderen en dit mag een enkele keer best vervangen worden door een frietje. Dit moet echter geen dagelijkse gewoonte worden. Afwisselen met rijst, pasta en peulvruchten is belangrijk. Geef het jonge kind niet alleen maar wit brood maar probeer geleidelijk aan ook eens te kiezen voor volkorenbrood.

Voedingsmiddelen voor de groei van kinderen

Een aantal voedingsmiddelen zijn essentieel om de groei te bevorderen. We kunnen hierbij denken aan:
  • water
  • Fruit
  • Groenten
  • Zuivel en melkproducten.
  • Brood en koek
  • Vlees

Water als vloeistof

Leer het kind zo snel mogelijk dat gewoon water ook gezond is. Vruchtensap is erg lekker maar het bevat wel erg veel suiker en het is dan ook goed dit een beetje te beperken. Als men light vruchtensap wil nemen dan kan dit wel maar pas op met cyclamaat. Daar mag een jong kind niet teveel van naar binnen krijgen. Maar we moeten er wel op letten dat het kind voldoende vocht naar binnen krijgt.

Fruit

Leer het kind al vroeg om fruit te eten. Dit mag echter ook vervangen worden door een klein tomaatje of een worteltje. Het fruit moet goed rijp zijn en altijd gewassen.

Groenten

Groenten heeft ieder kind nodig. Ze bevatten vitamines, mineralen en vooral ook vitamine C. Dit is nodig voor een goede opbouw van het lichaam. Tevens zijn groenten belangrijk als antioxidant. Ze beschermen tegen ziektes. Kinderen houden over het algemeen niet zoveel van groenten. Daarom kunnen we proberen de groenten te verstoppen in een mager sausje of onder een eitje. Sommige kinderen willen wel rauwe groenten eten. Appelmoes is geen vervanger voor groenten maar valt onder de categorie fruit. Als er niet teveel suiker is toegevoegd dan kan dit als bij product dienen. Belangrijk is dat ouders het goede voorbeeld geven en regelmatig een andere groente kiezen waarbij ze het kind leren dat groente lekker is.

Zuivel en melkproducten

Het kind heeft melk nodig en melkproducten zijn uitstekend maar niet in te grote hoeveelheden. Opletten dat er niet teveel suiker en vet zit in de melkproducten. Het beste is om te kiezen voor magere melk of karnemelk. 2 of 3 bekertjes per dag zijn voldoende. Magere yoghurt is ook uitstekend en kinderen vinden dit meestal wel lekker. Bij zoete toetjes opletten dat het suikergehalte niet te hoog is.

Vlees

Het jonge kind heeft wel vlees nodig maar niet in grote hoeveelheden en vooral niet te vet. We kunnen denken aan een tartaartje of mager gehakt. Maar ook een stukje kip is lekker en gezond. Ook hierbij is afwisseling belangrijk. Veel ouders geven het kind leverpastei als broodbeleg. Dit kan wel maar moet geen dagelijkse gewoonte worden.

Brood en koek

Brood is gezond ook voor het jonge kind. Het beste is volkorenbrood maar men mag afwisselen. Ook een plakje ontbijtkoek als tussendoortje is niet ongezond. Wissel dit af met een rijstwafel. Vezels heeft het kind nodig en brood zorgt voor een goede spijsvertering.

Chips en snacks eten

Probeer het eten van chips en snacks niet tot een dagelijkse bezigheid te verklaren maar geef dit alleen als traktatie in het weekend. Ook het bekende blokje kaas is niet zo goed als tussendoortje. Het bevat veel vet en remt de eetlust.

Wat zijn de juiste voedingsmomenten

De voedingsmomenten zijn te verdelen in:
  • Ontbijt
  • tussendoortje
  • lunch
  • tussendoortje
  • avondmaaltijd

Als men zich aan vaste momenten probeert te houden dan zal het kind tijdens de maaltijden ook eten. Het leert op deze manier ook dat het niet goed is om de gehele dag te eten en te drinken. In veel gezinnen zie je tegenwoordig dat kinderen zelf snoepgoed uit een kast of lade mogen nemen als ze met vriendjes of vriendinnetjes spelen. Dit is misschien wel gastvrij maar toch niet aan te raden omdat het kind teveel suiker naar binnen krijgt en daarna geen honger meer heeft tijdens de maaltijd.

Het ontbijt

Soms kiezen ouders voor een gemakkelijk ontbijt en zij geven het kind dan een bord pap. Maar het is veel beter om een bruine boterham klaar te maken. Hierbij wat thee of een beker magere melk en een stukje fruit. Het kind zal na een dergelijk ontbijt niet met honger naar school of speelzaal gaan en voorlopig geen trek meer krijgen in andere zaken. Het ontbijt is voor het jonge kind erg belangrijk omdat het energie geeft.

Tussendoortje

Als tussendoortje kan gekozen worden voor een volkoren biscuit en bij jonge kinderen mag het een soepstengel zijn. Ook een rijst wafel is een goed tussendoortje aangevuld met een beker drinken.

Lunch

Als het kind thuis de lunch gebruikt is het belangrijk deze gezellig aan te kleden. Maak er een rustpunt van. Een bruine boterham lekker belegd met wat vleesbeleg of pindakaas en de andere helft met tomaat en komkommer staat gezellig. Een schaaltje fruit erbij met een beker magere melk is voldoende. Zoetigheid op brood mag gerust gegeven worden mits niet in overdreven hoeveelheden. Veel mensen kiezen voor leverpastei maar dit is niet zo erg gezond.

Tussendoortje

"s middags kan een schaaltje fruit gegeven worden en een glas thee. Een extra biscuitje kan geen kwaad.

Avondmaaltijd

De warme maaltijd is de laatste maaltijd voor het slapen gaan. We kunnen dan 1 of 2 aardappels geven met 2 ons groenten. Hierbij een stukje mager vlees of vis en een beetje yoghurt als toetje.

Het jonge schoolgaande kind

Kinderen die naar school gaan krijgen op een vast tijdstip hun 10 uurtje. Tegenwoordig zien we op lagere scholen het continue rooster verschijnen waardoor kinderen met elkaar ook de lunch gebruiken. Dit is voor het kind een vast moment en het kan stimulerend werken voor het kind om samen met anderen de lunch te gebruiken. Maar wat geven we het kind mee naar school? Belangrijk is dat het kind brood, fruit en wat te drinken mee krijgt naar school waarbij ook variatie weer heel belangrijk is.

Verjaarspartijtjes en feestjes

Het is opvallend hoeveel partijtjes jonge kinderen bezoeken. Verjaardagen van klasgenoten, vriendjes in de buurt en de familiefeestjes maken dat kinderen soms wekelijks een partijtje bezoeken. Dit is dan naast de lekkernijen die op school worden uitgedeeld. Heel gezellig natuurlijk. Maar bedenken we wel eens wat het kind op deze feestjes en partijtjes allemaal extra te eten krijgt? Het is dan niet zo verwonderlijk als het kind tijdens de maaltijden geen trek meer in eten heeft.

Vermoeidheid

Als we het hedendaagse programma van jonge kinderen bekijken dan zien we dat de kinderen aan veel verleidingen worden blootgesteld. Naast het dagelijkse schoolprogramma en partijtjes en feestjes nemen ook jonge kinderen deel aan activiteiten zoals zwemmen, dansgroepjes, of gym. Dit maakt het kind vanzelfsprekend moe. Als we vermoeid zijn dan hebben we minder of geen eetlust en dat is vooral bij jonge kinderen eveneens het geval. Daarom is het belangrijk om rustpunten in te bouwen in het dagelijkse leefpatroon van het kind. Voor een kind is het leuk om mee te helpen bij het klaarmaken van de maaltijd. Dek samen gezellig de tafel dan bereidt ook het kind zich voor op de maaltijd. De ouders bepalen wat het kind eet maar de hoeveelheid mag het zelf bepalen. Ieder kind is verschillend en precies zoals bij volwassenen zijn er grote en kleine eters. Maar als het kind goed groeit en levendig is, terwijl we weten dat we de juiste voeding aangeboden hebben dan hoeven we ons geen zorgen te maken.
Gerelateerde artikelen
Oorzaken en gevolgen van overgewicht bij kinderenOorzaken en gevolgen van overgewicht bij kinderenOvergewicht bij kinderen wordt vaak veroorzaakt door erfelijke aanleg, te veel of verkeerde voeding en te weinig bewegin…
Gruiten op de basisschoolHet nieuwe lesprogramma SCHOOLGRUITEN heeft als doelstelling de groente- en fruitconsumptie bij kinderen te verhogen. He…
De zin en onzin van vitaminepillenDe zin en onzin van vitaminepillenVitamines en mineralen zijn onmisbaar in onze voeding. Dan komt de vraag naar voren of we die ook extra zouden moeten sl…
Gezonde tussendoortjes voor baby's en jonge kinderenGezonde tussendoortjes voor baby's en jonge kinderenGezonde voeding is voor baby's en jonge kinderen erg belangrijk; zij moeten er namelijk van groeien en leren al op jonge…
Bronnen en referenties
  • Voedingscentrum: voeding voor peuters en kleuters

Reageer op het artikel "Jonge kinderen eten vaak niet de juiste voeding"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 09-05-2019
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!