InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Gebitsverzorging voor jonge kinderen met Elmex tandpasta

Gebitsverzorging voor jonge kinderen met Elmex tandpasta

Gebitsverzorging voor jonge kinderen met Elmex tandpasta Als je kind de eerste tandjes gaat krijgen dan kan dit gepaard gaan met huilen en ongemak. Veel moeders denken dan aan de toekomst waarbij er veel aandacht geschonken moet worden aan een goede verzorging van het gebit. Immers eerst ontwikkelt zich een melkgebit, daarna krijgen we het wisselen en tenslotte krijgt het kind een gebit waarmee het zijn hele leven vooruit moet kunnen. We proberen er alles aan te doen om ook het melkgebit van het kind goed te verzorgen. Elmex heeft goede producten.

Wanneer krijgt een baby het eerste tandje?

Meestal krijgt een baby zijn of haar eerste tandje als het zes maanden oud is. Vaak zien we als eerste een voortand in het ondergebit. Heel zeldzaam is het als een kind al geboren wordt met één tand. De plek waar de tand komt zal wat gezwollen en pijnlijk zijn. Vaak denken moeders dat koorts, diarree ook klachten zijn die horen bij het krijgen van tandjes maar dit is wetenschappelijk niet vastgesteld.

Hoe ziet het gebit van jonge kinderen eruit?

Tussen het zesde en twaalfde jaar gaan kinderen hun tanden wisselen. Het melkgebit van het kind bestaat tot die tijd uit:
  • 2 voortanden
  • 2 snijtanden
  • 2 hoektanden
  • 4 kiezen

Wisselen van de tanden

In de eerste fase van het wisselen zien we dat de voortanden en vervolgens de snijtanden los gaan zitten en verdwijnen. Daar komen dan ook de eerste nieuwe tanden door. Daarna komen de hoektanden, de voorste kiezen en de achterste kiezen door. Pas rond het veertiende jaar zal het hele permanente gebit zijn doorgebroken. Pas later komen de verstandskiezen. Dit kan zijn tussen het zeventiende en zeven en dertigste levensjaar. Het gebit bestaat na het wisselen uit 12 tanden en 16 kiezen. Al bij het doorbreken hebben de tanden en kiezen al hun definitieve vorm en formaat. Soms staan de tanden in het begin wat scheef maar dat lost zich meestal vanzelf op.

Tandbederf

De kiezen die doorbreken zijn erg gevoelig voor gaatjes en tandbederf. Het glazuur is nog niet helemaal hard geworden als ze achter de melktanden beginnen te groeien en ook de structuur is nog niet zo fijn. Hierdoor kunnen etensresten gemakkelijk achter blijven en er kunnen bacteriën gaan nestelen. Tandbederf is een aantasting van het tandglazuur. Er kan een zuuraanval komen door suikers en dit kan gaatjes veroorzaken. De zuuraanval duurt ongeveer een half uur en het herstel neemt minstens 3 uur in beslag. Wat veel ouders niet weten is dat het daarom noodzakelijk is dat het kind niet teveel achter elkaar snoept. Het tandglazuur moet de tijd krijgen om zich te herstellen van een zuuraanval. Tussendoor water drinken in plaats van limonade is erg belangrijk. Zodra het kind een gewone tandenborstel goed kan vasthouden is het ook in staat om de elektrische tandenborstel te gebruiken. Voordeel is dat het kind minder hoeft te bewegen omdat de tandenborstel het werk doet. Tevens zit er op de meeste elektrische borstels een timer zodat er ook echt de volle twee minuten gepoetst wordt.

Wanneer gaat het jonge kind mee naar de tandarts?

De beste manier om het kind vertrouwd te laten raken met de praktijk van de tandarts is om het kindje mee te nemen als je zelf naar de tandarts gaat. Niet tijdens behandeling maar alleen als je voor controle gaat. Zo leert het kind dat het bezoek aan de tandarts "gewoon" is en niet iets om angstig voor te zijn. De tandarts zal bij de eerste bezoekjes het kind in de stoel laten zitten en in het mondje kijken. Pas na het tweede jaar zal ook het gebit van het kind gecontroleerd worden.

Tanden poetsen met speciale tandpasta is een leuk ritueel

Bedenk dat tanden poetsen iets moet zijn wat het kind als een spelletje kan zien. Ook kleine kinderen kunnen al snel zelf hun tanden poetsen maar het is wel belangrijk dat de ouder even na poetst. Hoe kan men het beste poetsen?
  • Poets eerst de binnenkant van de tanden
  • Poets daarna de buitenkant van de tanden
  • Vervolgens de boven- en onderkant van de tanden en kiezen
  • Neem een tandenborstel die speciaal geschikt is voor kinderen
  • Leer kinderen al snel omgaan met de elektrische tandenborstel
  • Poet de tanden twee maal daags maar niet direct na het eten

Fluoride

Fluoride beschermt het tandglazuur en het is dus belangrijk een tandpasta te kopen die fluoride bevat. Kinderen vinden het vaak erg leuk om zelf hun tandpasta te kiezen. Elmex heeft daarbij goede keuze mogelijkheden en producten die speciaal afgestemd zijn op kinderen in diverse leeftijden.

Elmex

Zo heeft Elmex speciale producten voor jonge kinderen zoals:
  • Elmex peuter tandpasta
  • Elmex junior tandpasta

Elmex peuter tandpasta

  • Deze tandpasta mag men gebruiken vanaf het eerste tandje tot 5 jaar
  • Er is verminderde fluoride toegevoegd
  • Beschermt tegen tandbederf
  • Aangepaste smaak voor kinderen zonder fruitaroma

Elmex junior tandpasta

Dit is tandpasta die geschikt is voor kinderen tussen de vijf en twaalf jaar.
  • Aangename smaak voor kinderen
  • Aminfluoride is toegevoegd
  • Beschermt tegen tandbederf aan het toekomstige gebit

Elmex leertandenborstel

Elmex heeft een speciale tandenborstel met een kleine borstelkop die goed helpt om de juiste dosering tandpasta te bepalen.

Elmex juniortandenbostel

Deze tandenborstel heeft verlengde haren zodat men goed tussen de tanden kan komen om deze schoon te maken. Deze tandenborstel heeft een ergonomisch ontworpen handvat.
Gerelateerde artikelen
Melkgebit wisselen: pijn verzachtenWanneer je kind tandjes krijgt dan doet dat pijn. Ook bij het wisselen van het melkgebit kan het kind pijn hebben. Als j…
Gebitsverzorging bij honden en kattenGebitsverzorging bij honden en kattenHet gebit van honden en katten heeft regelmatige verzorging nodig. Dieren hebben minder last van gaatjes dan mensen, maa…
Tanden poetsen en het gebit bij kinderenTanden poetsen en het gebit bij kinderenTanden poetsen is enorm belangrijk voor een sterk en gezond gebit. Het ritueel begint zodra het eerste tandje doorkomt e…
Verzorging van het melkgebitVerzorging van het melkgebitUit onderzoek blijkt dat 50% van alle vijfjarigen gaatjes heeft. Dat dit geen kwaad zou kunnen is een fabeltje, want gaa…
Verzorging van het melkgebit is in veel gevallen erg slechtVerzorging van het melkgebit is in veel gevallen erg slechtOuders van nu hebben over het algemeen zelf gave kiezen en tanden. Zij zijn opgevoed door hún ouders met toezicht op tan…
Bronnen en referenties
  • www.gaba.be
  • www.oeiikgroei.nl

Reageer op het artikel "Gebitsverzorging voor jonge kinderen met Elmex tandpasta"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 19-04-2019
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!