Je baby en peuter extra beschermen tijdens een hittegolf

Je baby en peuter extra beschermen tijdens een hittegolf Baby's en jonge kinderen onder de vier jaar lopen tijdens erg warm weer, maar vooral tijdens een hittegolf een verhoogd risico op uitdroging of hitteslag. De oorzaak ligt in het feit dat bij baby’s en jonge kinderen de vochtreserves onvoldoende zijn. Het is daarom altijd raadzaam om baby’s en jonge kinderen extra tegen de zon te beschermen. Men moet jonge kinderen en baby’s vooral tijdens zonnige tropische dagen en perioden van een hittegolf extra bescherming bieden.

Wat is een hittegolf

Zodra de temperaturen beginnen op te lopen tot zomerse waarden, spreekt men al gauw over een hittegolf. In vele gevallen is dit niet terecht. In Nederland mogen we pas spreken van een officiële hittegolf als in De Bilt minimaal vijf dagen achtereen een temperatuur van 25,0 ºC of meer wordt gemeten. Van deze vijf dagen moet de temperatuur minimaal drie dagen oplopen tot 30,0 ºC of meer. In België worden dezelfde regels gehanteerd als het gaat om het vaststellen van een hittegolf. In België wordt als maatstaf de plaats Ukkel genomen. Deze regels met betrekking tot het vaststellen van een hittegolf worden niet over de gehele wereld hetzelfde gehanteerd. Zo gebruikt men in de Verenigde Staten de regel dat er op drie achtereenvolgende dagen een temperatuur van boven de 932,2°F in de schaduw moet worden gemeten.

Een baby en een hittegolf

Tijdens een hittegolf lopen baby’s, jonge kinderen en bejaarden een verhoogd risico op oververhitting en uitdrogingsverschijnselen. Bij een baby worden deze uitdrogingsverschijnselen veroorzaakt, doordat jonge kinderen over onvoldoende vochtreserves beschikken en de lichaamswarmte nog niet goed zelf kunnen regelen. Blootstelling van baby’s en jonge kinderen aan de felle zon of aan een afgesloten warme omgeving kan zelfs tot een hittebroerte leiden. Om dit te voorkomen is het van belang om baby’s, jonge kinderen en bejaarden voldoende te laten drinken. Ook is het wenselijk om, tussen 11 en 16 uur, baby’s, jonge kinderen en bejaarden zo weinig mogelijk aan de felle zon bloot te stellen.

Voeding

Om baby’s in hun vochtbehoefte te laten voorzien is het tijdens een periode van een hittegolf erg belangrijk om de baby’s, naast hun reguliere voeding, van extra drinken te voorzien. Hierbij kan men denken aan (op kamertemperatuur) gekookt afgekoeld water. Laat baby’s echter geen ongekookt water of water drinken dat is gekoeld met ijsklontjes. Baby’s jonger dan 6 maanden dienen tijdens extra warme dagen meerdere malen gevoed te worden met melk. In sommige gevallen zelfs om het uur. Wanneer men borstvoeding geeft is het belangrijk dat de moeder ook extra drinken tot zich neemt. Dit is noodzakelijk om het verhoogde vochtverlies via verhoogde transpiratie en via verhoogde melkproductie bij de baby aan te vullen.

Insmeren als bescherming tegen de zon

Baby’s en jonge kinderen zijn extra gevoelig voor de zon en daarmee ook voor verbranding. De huid van jonge kinderen maakt nog nauwelijks melanine aan. Dit stofje zorgt ervoor dat de huid bruin getint raakt en daarmee de huid ook beschermt tegen de zon. Jonge kinderen verbranden snel. Dit komt mede doordat mensen de verbranding niet zien aankomen. De verbranding van de nog jonge huid zie je meestal pas na 12 tot 14 uur. Je ziet de huid dan een roze verkleuring krijgen. Om verbranding door de zon tegen te gaan is het daarom belangrijk de baby of peuter om de twee uur in te smeren met een speciale baby zonnebrandmiddel. In ziektegeval een zonnebrandmiddel met een hoge beschermingsfactor. Daarnaast doet men er verstandig aan om jonge kinderen te kleden in lichte katoenen kleding en niet zonder kleding te laten rondlopen of kruipen.

Meer informatie over het beschermen van baby's tegen de zon kan men hier lezen.
© 2013 - 2021 Tekstschrijvert, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.bondmoyson.be
Tekstschrijvert (413 artikelen)
Laatste update: 28-07-2013
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!