InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Baby's beschermen tegen de zon, wat te doen bij verbranding?

Baby's beschermen tegen de zon, wat te doen bij verbranding?

Baby's beschermen tegen de zon, wat te doen bij verbranding? Baby’s en jonge kinderen onder de vier jaar, zijn extra gevoelig en kwetsbaar voor de UV-straling van de zon. Zelfs wanneer jonge kinderen alleen maar in de schaduw verblijven, lopen ze het risico om te verbranden. Verbranden op jonge leeftijd is erg schadelijk voor de gezondheid en kan ook schadelijke gevolgen hebben op latere leeftijd. Zo is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat volwassenen en kinderen, die als baby vaak verbrand zijn, meer kans hebben op huidkanker en huidveroudering. Het is dan ook van groot belang om jonge kinderen; baby’s, peuters en kleuters, goed tegen de zon te beschermen.

Baby’s en zon

Probeer kinderen tot één jaar zoveel mogelijk buiten de zon te houden. Vooral voor baby’s tot zes maanden is zonlicht erg ongezond. Dit omdat hun huid nog geen pigment bevat. Hierdoor kan een babyhuid de uv-straling van de zon nog niet kan verdragen. Jonge kinderen verbranden snel, maar doordat de roze kleur van de verbranding pas na ruim tien uur zichtbaar wordt, hebben ouders dit vaak pas te laat door. Het is dan ook belangrijk om jonge kinderen niet alleen, niet in de zon te laten spelen of slapen, maar ook te beschermen wanneer ze in de kinderwagen of buggy zitten. Schaduw kan eenvoudig gecreëerd worden met behulp van een parasolletje.

Auto

Ook wanneer baby’s en jonge kinderen in de auto zitten, is het zinvol de kinderen te beschermen tegen de zon. De uv-straling van de zon kan immers eenvoudig door de autoruit heen dringen. Ook daardoor kunnen ze dan ook heel eenvoudig toch verbranden. Smeer, ondanks dat de baby uit de zon is, hem of haar op dagen met veel felle zon toch in. Gebruik voor het insmeren een zonnebrandcrème met beschermingsfactor 30 of hoger. Hiervoor zijn gelukkig speciale merken zonnebrandcrème voor baby’s in de handel. Lees de handleiding en herhaal het insmeren in de regel bij felle zonneschijn om de twee uur.

Kinderen tot 3 jaar

Kinderen vanaf één jaar mogen best af en toe lekker spelen in de zon. Beter is het om het spelen te proberen te beperken tot een halfuurtje. Zorg er wel voor dat de kinderen gewoon gekleed zijn. Laat ze liever niet alleen enkel in een broekje lopen. Smeer de kinderen volledig in, het liefst ook onder de kleding. Een T-shirt biedt slechts bescherming 'ter waarde van' factor 10 zonnebrandmiddel, en een nat T-shirt slechts voor factor 2!. Ook het zweten door het warme weer is gevaarlijk voor de kleine kinderen. Ouders kunnen er ook voor kiezen om speciale uv-werende kleding aan te schaffen. Een T-shirt met deze werking biedt dan bescherming die gelijkstaat aan factor 50.

Help, mijn baby, kleuter of peuter is verbrand door de zon

Ondanks de goede voorzorgen, kan het voorkomen dat de baby, kleuter of peuter toch te maken kan krijgen met verbranding door de zon of door de hitte-uitslag. Verkoel de huid van het kindje in dat geval met een nat washandje of maak een lauwwarm badje voor de kleine klaar. Smeer talkpoeder in de plooitjes bij de nek en de beentjes. Dit helpt bij de kleine verdere irritatie te voorkomen.

Wanneer een kind ernstig verbrand is door de zon of te maken krijgt met vervelende klachten, zoals loomheid, veel zweten of zelfs flauwvallen, dan is het advies direct een arts te raadplegen. Bij lichtere irritatie, als gevolg van een lichte verbranding, kan men ook terecht bij de dienstdoende apotheek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.gezondheidsbog.be

Reageer op het artikel "Baby's beschermen tegen de zon, wat te doen bij verbranding?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 27-03-2017
Subrubriek: Kinderen
Special: Hitteplan
Medische informatie…
Schrijf mee!