InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Koemelkallergie: eczeem babyhuid, piepende adem en overgeven

Koemelkallergie: eczeem babyhuid, piepende adem en overgeven

Koemelkallergie: eczeem babyhuid, piepende adem en overgeven Vanaf het moment dat het kind pas is geboren, dient het melk te drinken om zo voldoende stoffen voor de groei binnen te krijgen. Het kan echter voorkomen dat de baby extreem op de inname van bepaalde melkproducten (met A1-bèta-caseïne eiwitten) gaat reageren, doordat een allergische reactie ontstaat. Wat zijn de consequenties van een koemelkallergie, hoe heeft het met de dunne darm te maken en wat kan eraan worden gedaan?

Koemelkallergie en eczeem baby

Wat doet de dunne darm?

Zodra voedsel uit de maag komt wordt gal eraan toegevoegd, zodat het mengsel een groene kleur krijgt (onder invloed van bilirubine). De dunne darm vormt een belangrijke stap in het verteren van vele stoffen, zodat het lichaam dat kan opnemen. Het gaat daarbij om aminozuren uit proteïnen, afgebroken vetten, mineralen, vitaminen enzovoorts. Indien de meeste stoffen zijn opgenomen dan komt de restant in de dikke darm, waarbij het verder wordt bewerkt door darmbacteriën. Er wordt onder andere vocht uit gehaald, zodat de ontlasting indikt. Maar hoe reageert de dunne darm op koemelk, indien het nog niet volledig is gegroeid?

Onder ontwikkelde darmen

Zodra het kind is geboren dient het melk te drinken, zodat noodzakelijke voedingsstoffen zoals vetten en calcium voor de groei kunnen worden aangewend. Ook is het zeer belangrijk dat het kind, daarbij extra vitamine K binnenkrijgt, omdat het nog niet door de darmflora wordt aangemaakt. De juiste stoffen zijn standaard toegevoegd aan babymelk, zodat de zuigeling alles binnenkrijgt wat het nodig heeft. Vitamine K voorkomt dat er geen ongewenste bloedingen ontstaan en moet worden ingenomen. Probleem is echter dat de darmen onvoldoende ontwikkeld kunnen zijn. Het komt voor bij een groot deel van de net geborenen oftewel de zuigeling. Het zorgt ervoor dat voeding niet goed wordt verwerkt en onvoldoende wordt verteerd.

Invloed van melkeiwitten

Neemt de zuigeling koemelk in dan hebben de darmen onvoldoende capaciteiten om de zogeheten A1-bèta-caseïne eiwitten volledig af te breken tot aminozuren. Het blijven dus als het ware relatief grote versies van de normale aminozuur en wordt als zodanig door het lichaam opgenomen. Oftewel ongewoon grote eiwitdelen komen in het bloed terecht, waarop het afweersysteem bij sommige baby’s gaat reageren. Daarnaast kan een deel van de ingenomen melk onvoldoende worden verteerd en zal met verhoogde snelheid de dunne darm en dikke darm verlaten. Omdat de bacteriën nog niet goed werken komt het er veelal uit als groene ontlasting, omdat bacteriën ondervertegenwoordigd zijn en gal dus niet zijn werk heeft kunnen doen. Hoe reageert het lichaampje van sommige baby’s op de ongewenste eiwitten?

Allergische reactie

Doordat het immuunsysteem is geactiveerd, zal het lichaam antistoffen aanmaken om de eiwitten af te breken of uit het lichaam af te laten voeren. Die antistoffen zorgen ervoor dat een aantal reacties kunnen voordoen. Meest belangrijke is dat er eczeem ontstaat in de vorm van bultjes en rode vlekken. Aanvullend kunnen de luchtwegen worden aangetast, waardoor mogelijk piepend en hoestend wordt geademd. Doordat de darmen extreem kunnen reageren kan er sprake zijn van pijnlijke darmen en buikpijn, waardoor de zuigeling na het innemen van melk veel moet huilen. Daarnaast kan het misselijk makend zijn met het overgeven tot gevolg. Het kan leiden tot gewichtsverlies, minder slaap, veel huilen en ontwikkelingsachterstand indien er niet van melk wordt veranderd.

Gaat koemelkallergie over?

Is bij de zuigeling een koemelkallergie geconstateerd, dan moet de inname daarvan worden vermeden. De darmen kunnen de eiwitten nog niet volledig aan en dus moet er een alternatief voor koemelk worden gevonden. Bij de helft van de zuigelingen met de allergie zullen de darmen voor het eerste levensjaar zijn volgroeid, waarbij de darmflora ook optimaal meewerkt. Voor de overige baby’s zal dit voor het vierde tot vijfde levensjaar zijn. Oftewel de baby/ het kind zal mogelijk nog geruime tijd aangepaste melk moeten innemen, om allergische reacties te voorkomen.

Wat in de tussentijd drinken?

Omdat dierlijke eiwitten een ongunstige reactie in het lichaam teweegbrengen is het noodzakelijk om die te vermijden. Je kunt in plaats daarvan babymelk (poeders) gebaseerd op soja-, cocos-, sesammelk of andere melksoort nemen, zodat dit specifieke dierlijke eiwit wordt vermeden. Neem speciaal voor baby’s ontwikkelde melk, zodat de kleine altijd voldoende van de noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Denk aan calcium, mineralen, vitaminen in het bijzonder vitamine K2. Zo kan een goede voeding worden gegeven, zonder dat het kind vreemde rode uitslag krijgt en/ of moet overgeven.

Indien er sprake is van een vreemde uitslag of eczeem op de huid van de baby, dan doe je er altijd goed aan om het even te laten controleren. Naast koemelkallergie kan het ook aan andere aandoeningen liggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe gezond is geitenmelk als alternatief voor koemelk?Hoe gezond is geitenmelk als alternatief voor koemelk?Steeds meer landgenoten kampen met een koemelkallergie of met een lactose intolerantie. Beiden mogen nochtans niet met e…
Overstrekken baby door koemelkallergieOverstrekken baby door koemelkallergieHet overstrekken bij een baby komt vaak tot uiting met 3 of 4 maanden en kan het gevolg zijn van een koemelkallergie. Bi…
Heb ik een koemelkallergie of een lactose intolerantie?Heb ik een koemelkallergie of een lactose intolerantie?Je hoort het steeds vaker, mensen die last hebben van een koemelkallergie of een lactose intolerantie. Veel mensen denke…
KoemelkallergieKoemelkallergieKoemelkallergie is de vorm van allergie die bij kinderen het meeste voorkomt. Ongeveer 2 tot 6% van de zuigelingen in Ne…
Huilbaby's: organische oorzakenHuilbaby's: organische oorzakenAlle baby's huilen, maar ongeveer 20% van de baby's huilt extreem veel en aanhoudend. Dit worden vaak huilbaby's genoemd…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Koemelkallergie

Reageer op het artikel "Koemelkallergie: eczeem babyhuid, piepende adem en overgeven"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2019
Subrubriek: Kinderen
Special: Melk-ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!