InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Plofkip en plofkind

Plofkip en plofkind

Plofkip en plofkind Wakker Dier maakte een even schokkende als succesvolle campagne over de plofkip. Er wordt geroepen om een soortgelijke campagne om overgewicht bij kinderen aan te pakken, want overgewicht bij kinderen is een probleem voor nu en later. Meer bewegen en minder eten is het devies, maar dat is moeilijk met al de verleidingen waar kinderen aan blootgesteld worden.

Minder en meer

Minder eten en meer bewegen, dat is het wat je moet doen om kinderen van hun dikheid af te krijgen. Dit advies in de praktijk brengen blijkt een lastige. De verleidingen liggen overal op de loer en binnen zitten achter tablet, computer of televisie is een groter tijdverdrijf dan buitenspelen en bewegen. Huisarts Rob Oudkerk heeft zich zes jaar lang beziggehouden met het vraagstuk hoe mensen ervan doordrongen kunnen worden dat overgewicht een groot probleem is. Ouders, beleidsmakers en de consumentenindustrie willen nog niet echt van dat probleem weten. Wakker Dier schudde met zijn Plofkip-campagne veel mensen wakker, het was een harde en succesvolle campagne. Oudkerk gaat niet voor een plofkind-campagne. Dat is ethisch niet verantwoord, maar er is met een stevige campagne waar bijvoorbeeld tekenfilms worden gebruikt, zeker iets te doen.

Laten zien

Hoofdpunt is dat de obesitas bij kinderen getoond moet worden. Het zien van te dikke kinderen zet aan het denken. Oudkerk spreekt over het onderwerp op de dag van zijn uittrede als lector aan de Hogeschool in Den Haag, op 11 september 2013.

Suiker

In een flesje Coca Cola regular zitten 16 suikerklontjes. Het zou verboden moeten worden, meent Oudkerk, maar Coca Cola denkt daar anders over. Coca Cola Light en Coca Cola Zero verkopen nu eenmaal minder dan Coca Cola regular, dus blijft Coca die cola maken en verkopen. Het is een van de hindernissen in het proces.

Leuk en lekker

Het gaat niet om het verbieden van eten, maar om de nadruk dat eten leuk, lekker en sociaal is. Oudkerk denkt dat de positieve benadering het beste werkt. Als voorbeeld suggereert hij dat er een wedstrijd kan worden uitgeschreven rond het thema bewegen. Kinderen kunnen dan hun gedachten laten gaan over dat thema en doordrongen raken van het belang.

Leefstijlcentrum

In het Leefstijlcentrum in de Haagse Schilderswijk worden veel initiatieven ontplooid om kinderen gezond te laten eten en meer te laten bewegen. Met games worden de kinderen gelokt en gemotiveerd. Wanneer ze eenmaal binnen zijn staat er een team van diëtisten, fysiotherapeuten, sportbegeleiders en artsen klaar voor de begeleiding. Het nuttige wordt met het aangename verenigd, zodat de kinderen gemotiveerd blijven. Het is een mooi initiatief dat navolging verdient. Van afvallen kan ook een wedstrijd gemaakt worden, zoals in oktober The Biggest Loser op de televisie een succes werd. In dat programma gaan Nederlanders met overgewicht met elkaar en met zichzelf de strijd tegen de kilo’s aan. Van het programma kan een motiverende werking uitgaan voor meer mensen dan alleen de deelnemers aan het programma.

Zwaar

In Oklahoma City liet de burgemeester zijn inwoners wegen en telde dat alle mensen uit zijn stad 500.000 kilo te zwaar waren. Hij liet een wedstrijd organiseren waarbij de stand van de afgevallen kilo’s openbaar werd bijgehouden. Op banners in de stad werd de stand wekelijks bijgewerkt. Na zes jaar (2013) was de stad zijn overtollige kilo’s kwijt. De wedstrijd en het openbaar maken van de schrikbarende cijfers motiveerde de inwoners iets aan hun gewicht te doen. Het collectief boekte een enorme overwinning. Een wedstrijd als deze ziet Oudkerk graag georganiseerd in de Nederlandse steden en hij roept de burgemeesters op het probleem op deze speelse manier aan te pakken. Nederland zal er een stuk lichter en gezonder door worden.

Kindermishandeling

Vetzucht is het grootste volksgezondheidsprobleem van de komende decennia, meent Rob Oudkerk. Hij vindt het vetmesten van kinderen een vorm van kindermishandeling en blijft strijden tegen obesitas bij kinderen.

Lees verder

© 2013 - 2017 Sjaanfanameland, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De campagne ‘stop de plofkip’ van Wakker DierDe campagne ‘stop de plofkip’ van Wakker DierSinds 2008 voert de stichting Wakker Dier campagne ‘stop de plofkip’ om een einde te maken aan de verkoop van vlees van…
Zeldzame Coca-Cola spullen verzamelenZeldzame Coca-Cola spullen verzamelenAls een merk veel wordt verzameld dan is het wel van Coca-Cola! Als logisch gevolg daarvan kan je ervoor kiezen om spull…
Coca-Cola CompanyDe Coca-Cola Company is een van de grootste en waarschijnlijk de grootste leverancier van frisdrank over de hele wereld.
Coca-Cola in alle soorten en matenCoca-Cola, wie kent het nog niet? Het merk Coca-Cola is het beroemdste merk cola. Ze hebben een groot asortiment aan dra…
De Coca-Cola reclame en kerstDe Coca-Cola reclame en kerstCoca-Cola commercials zijn wereldwijd bekend. De frisdrank die per toeval gemaakt werd in 1886 is niet meer uit de winke…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Joe 13 / Flickr
  • Leeuwarder Courant
  • http://gezondheid.blog.nl/overgewicht/2007/06/04/kinderen-vetmesten-is-mishandeling geraadpleegd op 5 maart 2016

Reageer op het artikel "Plofkip en plofkind"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 05-03-2016
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Kinderen
Special: Gezondheid
Bronnen en referenties: 3
Medische informatie…
Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Schrijf mee!