InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Wat is de oorzaak van wiegendood?

Wat is de oorzaak van wiegendood?

Wat is de oorzaak van wiegendood? Wiegendood is het plotseling overlijden van een baby tijdens de slaap. Honderden kinderen per jaar sterven in Nederland aan wiegendood maar artsen labelen ze zonder sluitend bewijs met een andere doodsoorzaak. Sommige artsen accepteren wiegendood niet als doodsoorzaak en beschuldigen ouders ervan dat ze de baby in hun eigen bed hebben gelegd en er tijdens de slaap per ongeluk bovenop hebben gelegen. Dat is klinkklare onzin die niet hard gemaakt kan worden. Het is jammer dat artsen speculeren en onterecht beschuldigen want op deze manier worden de ouders dubbel gestraft. Er sterven wel degelijk baby´s alleen in hun bed. Hoe komt dat? Dr. Batmanghelidj gaf een antwoord wat wel eens veel waarheid kan bevatten.

Inhoud:

SIDS

Wiegendood is zeer tragisch voor de ouders. Door hen ook nog eens te beschuldigen met onjuiste claims kan het trauma hoog oplopen. Wiegendood wordt in het Engels Sudden Infant Death Syndrome (SIDS) genoemd. Het is de onverklaarbare, plotselinge dood van een baby. Artsen willen niet erkennen dat er zoiets als wiegendood bestaat en verzinnen oorzaken. Zo wordt gesteld dat veel gevallen van wiegendood in feite babymoord zijn. Er zijn verder allerlei ´aannemelijke oorzaken´. Een aannemelijke oorzaak betekent dat er zonder bewijs iets wordt aangenomen als oorzaak Dat is geen wetenschappelijk verantwoorde manier van oorzaken vast stellen.

Speculerende artsen

In België sterven jaarlijks tussen de 200 en 250 baby´s aan wiegendood en in Nederland 22. Dit verschil ontstaat doordat artsen in Nederland vaker een aannemelijke oorzaak aanwijzen. Kortom: men doet een slag in de lucht om maar te voorkomen dat wiegendood wordt gediagnosticeerd. Wiegendood is namelijk toegeven dat de oorzaak onbekend is en dit toegeven is lastig voor het ego van een Nederlands arts. Ook in België speculeren sommige artsen dat veel meer gevallen van wiegendood in feite babymoord zijn. Jammer genoeg komt men door deze overhaaste conclusies niet toe aan het onderzoeken van de ware oorzaak van wiegendood. Wiegendood wordt in Nederland de laatste jaren door de geneeskundige beroepsgroep weg gelogen: het zou niet of nauwelijks bestaan.

De schijn bedriegt

Maar helaas is dat schijn; de werkelijkheid is dat honderden baby´s per jaar aan wiegendood sterven en dat de ouders onterecht met grote schuldgevoelens worden beladen. Als officiële manieren om wiegendood te beperken geeft men onder andere de volgende aanwijzingen:
  • De temperatuur in de slaapkamer rond de 18 graden Celsius houden,
  • De leefomgeving goed ventileren (baby niet in droge lucht laten slapen),
  • Niet teveel dekens gebruiken,
  • Geen dekbed gebruiken,
  • Niet te warm aankleden.
Deze aanbevelingen hebben allemaal met warmte te maken. Wat gebeurt er als een baby het te warm heeft? Het gaat zweten en verliest vocht. Dit vochtverlies is volgens Batmangheldj de grote oorzaak van wiegendood!

Dood door uitdroging

Omdat de baby teveel uitdroogt in de slaap kan het een ernstige vorm van astma krijgen waardoor ademhalen onmogelijk is geworden. De bronchiolen raken volledig uitgedroogd waardoor de baby ook geen geluid meer kan maken om aan te geven dat het iets nodig heeft. Iedereen verliest vocht tijdens de slaap door de uitademhaling. Deze vorm van uitdroging wordt aanmerkelijk vergroot in een warme, droge omgeving. Tijdens de slaap wordt niet gedronken; de baby krijgt alsmaar minder vocht als het in een warme omgeving ligt. Dat is de reden dat er niet teveel dekens moeten worden gebruikt en de baby niet te warm moet worden aangekleed.

Dood door flessenmelk

Baby´s hebben soms al verstopte kransslagaderen wat een gevolg is van het drinken van melk uit de fles in plaats van borstvoeding. Als de kransslagaders geblokkeerd raken, sterft de baby omdat het bloed niet meer vrijelijk kan circuleren. Melk van de koe en melkpoeder hebben een totaal andere samenstelling dat moedermelk en kan niet door iedere baby goed verdragen worden. Daarnaast zijn er nog steeds moeders die flessenmelk opwarmen in de magnetron; de straling van de magnetron maken van melk een gifstof voor het kind. In de bijsluiter van iedere magnetron staat dat je er geen babymelk in mag opwarmen.

Flessenmelk bevordert uitdroging

Borstvoeding geldt nog altijd als de meest gezonde manier om een baby te voeden. Melk uit flessen is op zich al niet zo goed voor de baby maar het bevordert eveneens uitdroging. Dat zit zo: voor het verteren van koemelk is water nodig. In koemelk zit maar net genoeg vocht om de melk zelf te verteren. In feite geef je de baby met flessenmelk een verhoogde kans op uitdroging mee. Het babylichaampje neemt maatregelen tegen uitdroging zoals afscheiding van het hormoon histamine. Histamine zorgt er weer voor dat de bronchiolen smaller worden waardoor er minder vocht verloren gaat. Echter, daarmee is er een grote kans op ademhalingsmoeilijkheden en de dood van de baby. Om deze reden zijn er artsen die aanbevelen om flessenmelk aan te lengen met water of om de baby af en toe water te geven als aanvulling op flessenmelk. Dit in tegenstelling tot baby´s die met moedermelk worden grootgebracht; voor hen geldt de algemene aanbeveling om voor de zesde maand geen water te drinken.

Geef een beetje water, vanaf de tweede maand

Het officiële advies van de WHO, wereldgezondheidsorganisatie is dat je baby´s voor hun zesde maand geen water mag geven. Dat is echter weerlegd door diverse artsen en praktijkvoorbeelden. De belangrijkste oorzaak van wiegendood is: watertekort. Voor moeders die hun kind borstvoeding geven is er weinig aan de hand; die melk kan de baby eenvoudig verteren. In borstvoeding zit makkelijk verteerbare melk die de juiste hoeveelheden water en mineralen bevat. Maar flessenmelk kan beter een beetje worden aangelegd met water. Flessenmelk is eigenlijk niet aan te raden voor de baby omdat er tegenwoordig in koemelk zoveel chemicaliën en medicijnresiduen zitten dat de baby er ziek van kan worden. Moet je het toch gebruiken, leng het dan aan met water zodat het iets makkelijker opneembaar wordt voor het kind. Ook kan het eten worden aangelegd met een beetje water. Een fles water geven is niet aan te raden; dan is er gevaar dat een baby teveel drinkt.
Gerelateerde artikelen
SIDS of wiegendood, wat zijn de oorzaken?SIDS of wiegendood, wat zijn de oorzaken?Wiegendood en SIDS (sudden infant death syndrome) zijn twee verschillende benamingen voor kinderen die plotseling overli…
Wiegendood: plotselinge dood bij babyWiegendood: plotselinge dood bij babyWiegendood is het plotseling optreden van de dood bij baby's en jonge kinderen onder de twee jaar oud. Veel jonge ouders…
Wiegendood: mogelijke oorzaken en risicofactorenWiegendood: mogelijke oorzaken en risicofactorenWiegendood is de angst van iedere ouder. Het levenloos terugvinden van je kindje in zijn of haar wieg. Gelukkig komt wie…
Slaapproblemen bij kinderen: veilig slapenVoordat u erover gaat denken hoeveel uur uw kind slaapt, of hij de nacht wel doorslaapt, of hij overdag één of twee dutj…
Sudden Infant Death Syndrome (SIDS)De plotselinge dood van kleine baby's is een mysterieus verschijnsel wat vaak optreed. Dit verschijnsel draagt de naam '…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TanteTati, Pixabay
  • Boek: Dr. F. Batmanghelidj, Water als medicijn, je bent niet ziek, je hebt dorst!
  • http://www.baby.be/nl/babyclub/forum/voeding-baby/baby-en-water-drinken-155206.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Wiegendood
  • Hoofdfoto: Ingrid Schouten

Reageer op het artikel "Wat is de oorzaak van wiegendood?"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 16-09-2013
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!