InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Intensieve Multidisciplinaire Behandeling

Intensieve Multidisciplinaire Behandeling

Intensieve Multidisciplinaire Behandeling In Zweden is sinds kort een alternatief bedacht voor klinische opname in crisis situaties; de Intensieve Multidisciplinaire Behandeling. Met deze methodiek wordt uithuisplaatsing zoveel mogelijk voorkomen en wordt er meer gedaan met de krachten van ouders. Uiteraard zitten hier voor- en nadelen aan en is het goed om te weten wat het verschil is met Nederland.

Hoe gaat het in Nederland?

Iemand die in Nederland een gevaar vormt voor zichzelf of zijn omgeving kan gedwongen opgenomen worden. Echter, verplichte zorg kan alleen in een psychiatrisch ziekenhuis gegeven worden en niet thuis of ambulant. Dit betekent dat een jongere tot 18 jaar in het geval van verplichte zorg uit zijn gezinssituatie gehaald moet worden. Gelukkig is in Nederland de ambulantisering in opkomst. Naar schatting zullen in de toekomst de bedden binnen GGZ instellingen met een derde worden afgebouwd.
Er wordt meer gebruik gemaakt van ambulante hulpverlening door bijvoorbeeld FACT teams.

Wat is een crisisopname?

Bij een crisissituatie kan iemand binnen 24 uur worden opgenomen. Een crisis kan ontstaan door verschillende situaties, bijvoorbeeld wanneer iemand een gevaar is voor zichzelf of de omgeving, of wanneer bijvoorbeeld de mantelzorger geen hulp kan bieden op dat moment. Wanneer er een gedwongen opname komt, gaat dit volgens de wet BOPZ (bijzondere opname psychiatrisch ziekenhuis). Instellingen die volgens deze wet in aanmerking komen om een crisisopname te verzorgen zijn bijvoorbeeld een psychiatrisch ziekenhuis, maar ook een verzorgingstehuis. Wel is afgesproken dat de zorg zo dicht mogelijk bij huis verzorgd wordt, dat nazorg een vast onderdeel is en dat de patiënt eigen rechten heeft.

Hoe gaat het in Zweden?

Er in de Zweedse provincie Värmland een alternatief voor klinische opname. Dit geld voornamelijk voor crisisopname voor jongeren van 12 tot 18 jaar oud. Dit kwam voort uit behaalde behandelresultaten die thuis geen stand hielden. De methode die een oplossing biedt is de Intensieve Multidisciplinaire Behandeling. De doelgroep die voornamelijk in behandeling is zijn jongeren met anorexia nervosa, psychoses, suïcidale neigingen en automutilerend gedrag. Deze jongeren vormen een gevaar voor zichzelf of de omgeving. De visie van deze Zweedse methode is de vaardigheden van ouders zoveel mogelijk behouden. Dit wordt gedaan door middel van gezinsgesprekken, huisbezoeken en telefonische steun. Daarnaast is er teamoverleg, onderzoek en indien nodig medicatie. De kracht van deze methode is de toegankelijkheid van hulpverleners. Dagelijks hebben hulpverleners en ouders telefonisch contact. Daarnaast mogen ouders bellen wanneer zij de behoefte hebben. De hulp die wordt geboden is alleen overdag, ’s avonds kunnen ouders gebruik maken van een bereikbaarheidsdienst. Er zijn maximaal twee plaatsen voor klinische- of dagopname in ernstige gevallen.

Waarom deze methode?

Vaak gaan jongeren na hun opname in een psychiatrische instelling in Nederland terug naar huis. Ook na gedwongen opname gaat een deel van de cliënten weer bij ouders wonen. Bij ‘intensieve multidisciplinaire behandeling’ ligt de nadruk op de thuissituatie. Wanneer ouders meer handvatten krijgen om met hun kind om te gaan, is er minder kans op terugval. Daarnaast is de thuissituatie in meeste gevallen een gezondere plek dan bijvoorbeeld een psychiatrisch ziekenhuis.
De vaardigheden van ouders worden in hun waarde gelaten door ouders bijvoorbeeld telefonisch tips te geven die zij vervolgens direct thuis toe kunnen passen, het gezag blijft op deze manier bij hen. Dit heeft waarschijnlijk een grote meerwaarde. In Nederland zijn er verschillende soorten ambulante hulp, zoals video home training en intensieve psychiatrische gezinsbegeleiding. Ook is er ambulante crisishulpverlening. Echter neemt deze hulp niet dezelfde vormen en dezelfde hoeveelheid aan als die in Zweden.

Voordelen

  • Vaardigheden van ouders worden in hun waarde gelaten
  • Er is continu beschikbaarheid van een hulpverlener
  • Zo min mogelijk uithuisplaatsingen

Nadelen

  • Je ziet het gedrag van de jongere niet wanneer hij/zij zonder ouders is
  • Vraagt flexibiliteit van de hulpverlener
  • Geen effect wanneer ouders over weinig opvoedingsvaardigheden beschikken
© 2014 - 2019 Geanne1992, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Opname onder dwang, sociotherapie & residentiële hulpDrie vormen van hulpverlening waarbij dwang een rol speelt (kan spelen). Wat zijn de overeenkomsten tussen opname onder…
PAAZ: psychiatrische afdeling algemeen ziekenhuisPAAZ: psychiatrische afdeling algemeen ziekenhuisEen opname in een psychiatrische afdeling in een algemeen ziekenhuis (PAAZ) is voor veel patiënten minder stigmatiserend…
Gedwongen opname in de psychiatrie (collocatie): procedureGedwongen opname in de psychiatrie (collocatie): procedureSoms kan een persoon dermate ernstig gedrag vertonen dat het nodig is om iemand gedwongen op te nemen in een psychiatris…
De organisatie van de gezondheidszorgDe organisatie van de gezondheidszorgDe Nederlandse gezondheidszorg zit gecompliceerd in elkaar. De overheid speelt een belangrijke rol in het controleren en…
Geschiedenis van de psychiatrieGeschiedenis van de psychiatrieDe psychiatrie bestaat nog niet zo lang zoals wij het kennen, mensen met een psychiatrische stoornis werden begin vorige…
Bronnen en referenties
  • http://mijn.bsl.nl/servlet/segment/bsl/mijn-bsl/tijdschriften/12454---kind-en-adolescent-praktijk-2012-03/alternatief-voor-een-klinische-opname/3599442.html
  • https://onderwijstijdschriftenplein.nl/tplein/kind-en-adolescent-praktijk-jrg-10-december-2011-nr-4/

Reageer op het artikel "Intensieve Multidisciplinaire Behandeling"

Infoteur: Geanne1992
Gepubliceerd: 19-11-2014
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!