InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Kinderen beschermen voor draadloze technieken

Kinderen beschermen voor draadloze technieken

Kinderen beschermen voor draadloze technieken Het Frans nationaal agentschap van volksgezondheid, veiligheid van voedsel, milieu en arbeid (ANSES), geconcludeerd dat n.a.v. van veel wetenschappelijke onderzoeken, jonge kinderen veel worden blootgesteld aan elektromagnetische straling van alle draadloze apparaten en zendmasten die daarvoor nodig zijn. Kinderen van het digitale tijdperk, worden veel meer aan radiofrequente bronnen blootgesteld, dan de generaties ervoor. Het is niet duidelijk wat dit doet met de gezondheid van kinderen en het is belangrijk dat kinderen meer beschermd worden tegen de straling van deze draadloze technieken, totdat volgens ANSES bekend is of het de gezondheid schaadt of niet.

Kinderen zijn kwetsbaarder dan volwassenen

Kinderen en jongvolwassenen groeien op met de smartphone, laptops met wifi, tablets, draagbare spelcomputers of een spelconsole. Veelvuldig en vaak worden ze blootgesteld aan radiofrequente bronnen thuis maar ook op school. Een groot deel van de dag wordt besteed aan draadloos lesmateriaal, facebooken, whatsappen, spelletjes en twitteren. Zelfs wordt de smartphone mee naar bed genomen en na alles ‘bijgewerkt’ te hebben, onder het kussen gelegd of op het nachtkastje. In Frankrijk heeft het ministère de la Santé publique een andere kijk hierop dan het Nederlanse ministerie van volksgezondheid.

Het Frans National Healt Agency

Het Frans instituut voor volksgezondheid heeft als taak het bewaken van de gezondheid van de bevolking en wanneer dat nodig is, in te grijpen. Het gezondheidsinstituut (Institute of Health Surveillance) is een Franse openbare instelling van de minister van volksgezondheid en deelt de rol met andere instituten zoals de Agence nationale de sécurité du médicament et des produits de santé (ANSM) en het Frans nationaal agentschap van volksgezondheid, veiligheid van voedsel, milieu en arbeid (ANSES).

ANSM (Agence nationale de sécurité du médicament et des produits de santé)

Het Franse agentschap voor de veiligheid van geneesmiddelen en gezondheidsproducten, beoordeelt de veiligheid, de werkzaamheid en de kwaliteit van geneesmiddelen en gezondheidsproducten.

ANSES (Agence française de sécurité sanitaire de l'alimentation, de l'environnement et du travail)

Het Franse nationale agentschap voor veiligheid van voedsel, milieu en arbeid is in juli 2010 opgericht. Een overheidsdienst die onder toezicht staat van de ministers die verantwoordelijk zijn voor de landbouw, consumptie, milieu, gezondheid en werk. De belangrijkste taak is om de gezondheid en veiligheid van mensen te bewaken ten aanzien van milieu, werkplek en voedsel.

Gezondheidsraad

Vergelijkbaar met het Frans National Healt Agency is de Nederlandse Gezondheidsraad. De Gezondheidsraad is van mening dat het onduidelijk is of de elektromagnetische velden van 300 megahertz tot 300 gigahertz een invloed kunnen hebben op het optreden van gezondheidseffecten. Ze vinden daar geen wetenschappelijke bewijzen voor. De Gezondheidsraad ziet eveneens geen bewijs voor de negatieve ontwikkelingseffecten op kinderhersenen.

Professor Ghandi

Het Franse nationaal verslag heeft verschillende wetenschappelijke onderzoeken onderzocht die een grotere absorptie en kwetsbaarheid van kinderen ten opzichte van volwassenen vertoonden i.v.m. de mobiele telefonie en de straling hiervan. Een van de onderzoeken is van professor O.P. Gandhi. Professor O. P. Gandhi, van het departement of Electrical and Computer Engineering, Universiteit van Utah, is ervan overtuigd dat ernstig onderschat wordt dat een kind de straling anders opneemt dan een volwassene (vooral in de hersenen). Dit is aangetoond aan de hand van tientallen onderzoeken.

Een onderzoek uit 2010 is gedaan met MRI-scans, waar de eigenschappen van het hersenweefsel zichtbaar werden na gebruik van een smartphone op verschillende leeftijden. De leeftijden waren onder de tien jaar (drie kinderen), onder de twintig jaar (2 maal), 26 jaar, 35 jaar, een zwaarlijvige volwassene en drie zwangere vrouwen. De conclusie kon worden gemaakt dat de straling bij kinderen veel dieper in de hersenen penetreert dan bij volwassenen en dat kinderen door de smartphone, tablet of draadloze laptop, de dubbele hoeveelheid straling krijgen, vergeleken met een volwassenen. Bij de kinderen onder de tien jaar, werd de straling zelfs door álle hersenweefsels van de hersenen geabsorbeerd. Gandhi vindt dan ook ‘dat de huidige regelgeving ter bescherming van kinderen moet worden herzien’.

Amerikaanse ministerie van gezondheid en het Nationaal Toxicologisch Programma (NTP)

Uit een grootschalige studie is 27 mei 2016 door de Amerikaanse overheid bekendgemaakt dat het risico groot is. De studie betrof 2.500 ratten en muizen die gedurende twee jaar werden blootgesteld aan de elektromagnetische velden van de mobiele communicatie. De knaagdieren werden voor 10 minuten wel bestraald en dan 10 minuten niet, iets meer dan 9 uur per dag van vóór de geboorte tot 2 jaar oud. Er waren ook ratten die niet werden blootgesteld aan de straling van de mobiele telefonie. De uitslag van de studie was dat de ratten die blootgesteld waren aan de straling, in meerdere mate kanker hadden ontwikkeld, vooral:
  • glioma's (tumoren van de gliacellen in de hersenen) en
  • maligne schwannoma van het hart (tumoren van de Schwanncellen).

Een wetenschappelijk onderzoek van professor Dr. Debra Davids wordt door ANSES aangehaald waarin ze zegt: “het ontbreken van bewijs van schade bij kinderen moet niet worden verward met het bewijs van veiligheid.” Professor Dr. Debra Davis, is een Amerikaanse epidemiologe en internationaal bekend om ziekten gerelateerd aan milieufactoren te voorkomen. Professor Davis zegt dat “uit het onderzoek van de Amerikaanse regering blijkt dat het risico van zeldzame tumoren aanwezig is bij het gebruik van de technieken met draadloze straling. Het biedt de Franse regering een handreiking om het belang te benadrukken om jonge kinderen te beschermen tegen elektromagnetische velden, vrijkomend uit de smartphone, tablet, wifi en draadloze laptop”.

Herziening van de regelgeving

Kinderen zijn fysiek geen mini-volwassenen en hebben een ander lichaam dan volwassenen, volgens het persbericht van ANSES. Er is verschil in de:
  • anatomie. De lichaamsbouw verandert van baby, jongvolwassene, naar volwassene.
  • luchtwegen. De bovenste en de onderste luchtwegen zijn bij jonge kinderen nauwer.
  • bloedsomloop. De bloeddruk is bij kinderen lager dan bij volwassenen en de hartslag is hoger bij kinderen dan bij volwassenen.

Hierdoor zijn ze meer blootgesteld aan de elektromagnetische straling dan de volwassen. ANSES wil dan ook gelijksoortige maatregelen als in de Franse wet van Abeille die in januari 2015 is ingaan en waar verschillende wettelijke maatregelen zijn opgenomen om de bevolking beter te beschermen tegen de elektromagnetische straling. ANSES wil een stap verder en:
  1. álle draadloze apparaten, zoals de tablet, draadloze telefoons, draadloos speelgoed, babyfoons en slimme armbanden, dezelfde wettelijke verplichtingen laten krijgen als mobiele telefoons in Frankrijk.
  2. wil dat er een herziening komt van de huidige blootstellingslimieten. Deze moeten veel lager om de gezondheid en de veiligheid van de burgers te garanderen, vooral dus kinderen die veel kwetsbaarder zijn.
  3. wil dat er goede voorlichting komt over hoe kinderen de smartphone het veiligst kunnen gebruiken.
  4. wil dat er meer onderzoek en evaluatie komt van de gezondheid en psychosociale gevolgen. Dat vragen beantwoord kunnen worden als: wat doen elektromagnetische velden met sociale relaties, familierelaties en leerprestaties. Zijn er verslavende factoren en verschijnselen en zijn er biologische stoornissen bij kinderen te melden?

Het Frans Agentschap adviseert ouders om het kind met mate de smartphone te gebruiken, gesprekken kort te houden en niet mee te laten nemen in de slaapkamer.
© 2016 - 2019 Rieja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Reguliere artsen en ektrogevoeligheid in NederlandReguliere artsen en ektrogevoeligheid in NederlandJe bent huisarts en op het spreekuur komt een patiënt die de volgende gezondheidsklachten heeft: hoofdpijn, niet kunnen…
Elektrogevoeligheid aangetoond door prof. BelpommeElektrogevoeligheid aangetoond door prof. BelpommeSamen met andere medici en wetenschappers maakte professor Belpomme medio februari 2016 tijdens een congres in het Frans…
Is wifi-straling gevaarlijk?Is wifi-straling gevaarlijk?Wifi-straling is straling die afkomstig is door het gebruik van Wifi (draadloos internet). Met Wifi-straling wordt elekt…
Elektromagnetische straling van draadloze apparaten & kankermijn kijk opElektromagnetische straling van draadloze apparaten & kankerDe resultaten van de onder andere de Interphone studie, het onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie en van de IARC…
Wereldwijde maatregelen tegen de draadloze communicatieWereldwijde maatregelen tegen de draadloze communicatieWereldwijd worden er maatregelen getroffen tegen de onzichtbare elektromagnetische velden die horen bij de draadloze com…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: StartupStockPhotos, Pixabay
  • http://www.digitaljournal.com/pr/3001486#ixzz4EC0vzE6o
  • http://ansm.sante.fr/L-ANSM2/Une-agence-d-expertise/L-ANSM-agence-d-evaluation-d-expertise-et-de-decision/(offset)/0
  • http://www.lemonde.fr/sante/article/2016/07/08/alerte-sur-les-dangers-des-radiofrequences-pour-les-enfants_4965884_1651302.html
  • http://electromagnetichealth.org/wp-content/uploads/2011/10/EBM_Final_v4_10-13-11-1.pdf

Reageer op het artikel "Kinderen beschermen voor draadloze technieken"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 24-09-2018
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!