InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Help! Mijn kind is hoogbegaafd. En nu?

Help! Mijn kind is hoogbegaafd. En nu?

Als je ontdekt, of vermoed dat je kind hoogbegaafd is, vraag je je natuurlijk af wat dat gaat betekenen. In de opvoeding, in de schoolkeuze. De omgang met leeftijdsgenoten, en volwassenen. Wat zijn de voordelen? en wat de nadelen? waar moet je op letten? Wie kan je helpen? Is het lastig, of ook nog leuk?

Een hoogbegaafd kind

Vooral bij je eerste kind is het moeilijk in te schatten of je kind voor, normaal of achter is.
Signalen van hoogbegaafdheid bij jonge kinderen zijn o.a.;
  • grote belangstelling voor de omgeving
  • meer gericht zijn op volwassen
  • interesse in de werking van dingen( een wekker, het zonnestelsel)
  • groot gevoel voor rechtvaardigheid
  • creatief, ook met taal
  • grote woordenschat en/of rekenkundig inzicht

De problemen

De meeste problemen van hoogbegaafde kinderen vloeien voort uit het verschil tussen het verstandelijk vermogen, het emotionele en de motoriek. Het ver ontwikkelde verstand laat de motoriek achter, hoogbegaafde kinderen zijn vaak "niet handig", ze lopen laat, fietsen laat, simpel weg omdat ze daar minder mee bezig zijn. En in gesprek met een hoogbegaafd, welbespraakt kind vergeet je vaak hun echte leeftijd, tot ze in een stampvoetende huilbui uitbarsten omdat ze hun zin niet krijgen. Dan realiseer je je ineens weer nog maar met een kind te maken te hebben.

Alleen maar nadelen? Zeker niet!

Mits op tijd opgemerkt en goed begeleid heeft hoogbegaafdheid natuurlijk zijn goede en leuke kanten! Hoogbegaafde kinderen ontwikkelen vaak op jonge leeftijd al een geweldig gevoel voor humor, houden van woordgrapjes en vinden bijna alles wat je hun verteld machtig interesant. Op school zijn ze oplettend en leergierig. Maar alles staat en valt met de steun en het begrip van de volwassenen. De ouders, leerkrachten, schoolmaatschappelijkwerkers en specialisten. Hoogbegaafde kinderen liggen per definitie niet lekker in de groep, worden door leeftijdsgenoten met argwaan gevolgd en vaak als lastige alles-beter-weters beschouwd. Ze richten zich dan ook op volwassenen, en hoe deze met hen omgaan is bepalend voor hun welzijn en toekomst.

Is er hulp?

Ja natuurlijk is er hulp. Hoogbegaafdheid heeft tegenwoordig alle aandacht, op veel basisscholen zijn programma's voor kinderen met meer in hun mars. Via Internet kunt u ouderverenigingen vinden waar u van gedachten kunt wisselen met andere ouders van hoogbegaafde kinderen. Het belangrijkste is natuurlijk dat u met een open geest naar uw kind kijkt, niet in hokjes denkt en van elkaar geniet en leert.
© 2008 - 2018 Enna-online, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoogbegaafd, wanneer ben je dat?Hoogbegaafd, wanneer ben je dat?Veel ouders scheppen graag op over hun kinderen en dan is hoogbegaafdheid al snel iets om te gebruiken. Het zegt immers…
Hoogbegaafdheid bij kinderenHoogbegaafdheid bij kinderenWie wil nou niet dat zijn kind hoogbegaafd is? Veel ouders hebben het als wens. Maar iemand die hoogbegaafd is, is daar…
Hoogbegaafdheid bij basisschoolkinderenHoogbegaafdheid bij basisschoolkinderenHoogbegaafd zijn is 'in'. Steeds meer kinderen en ouders krijgen met hoogbegaafdheid te maken; er zijn speciale scholen…
HoogbegaafdheidHoogbegaafdheidIn het onderwijs is er de laatste tijd veel aandacht gekomen voor hoogbegaafde kinderen. Er is zelfs al een middelbare s…
Hoogbegaafd: mensen met een hoog IQHoogbegaafd: mensen met een hoog IQHoogbegaafden zijn mensen met een hoog IQ. Hoogbegaafden met een hoog IQ zijn te vinden in elk deel van de maatschappij.…
Bronnen en referenties
  • Als moeder van een hoogbegaafde dochter put ik vrijelijk uit mijn eigen ervaring, en mijn door de tijd verworven kennis.

Reageer op het artikel "Help! Mijn kind is hoogbegaafd. En nu?"

Reacties

Jan Wiekens, 17-10-2012 05:40 #7
Hallo,

Het is al weer een tijdje geleden (15-01-2010 06:44) maar hier nog even een reactie over Amy. Het is dus werkelijk bewezen dat Amy voor loopt op de rest. Ze heeft net voor een paar weken geleden groep 2 achter zich gelaten en is door gegaan naar groep 3. Ze heeft groep 2 dus over gesprongen. Natuurlijk zijn we apetrots op haar dat ze dit kan. In groep 3 heeft ze het helemaal naar haar zin, en ze loopt al helemaal met de rest mee. Het is voor ons dus nu helemaal duidelijk dat Amy een slimme meid is.

Groeten,

Een gigantische trotse vader.

Jan Wiekens.

Angela, 22-08-2011 14:26 #6
Onze zoon, Thomas (9) is vorig schooljaar veel gepest. Diverse gesprekken met de leerkracht met en zonder Thomas. Totdat de leerkracht mij vertelde dat ze dacht dat hij meer kon dan hij nu doet op school. Of ze hem mochten doortoetsen. Dat is gebeurd. Ook raadde ze mij aan een training te gaan volgen, sociale vaardigheidstraining oid, Omdat hij vaak als bemoeial werd gezien door de kinderen was het misschien goed om hem op sociaal vlak iets bij te brengen. Hij kan erg over-enthousiast zijn en zich als een blok beton in een groep storten en de boel overnemen. Dit doet hij niet om stoer te doen maar omdat hij weet hoe het in elkaar steekt en het de kinderen wil uitleggen. We hebben uiteindelijk op eigen initiatief een diagnostisch onderzoek laten uitvoeren en daar kwam uit dat hij een hoog denkniveau heeft. (hoogbegaafd vind ik een naar woord) een iq van 139. Ja leuk en nu? Ik ben nu 2 weken verder na de uitslag en weet nog niet wat ik moet doen. Wij kennen Thomas niet anders dan zoals hij is. Hij is zeker niet moeilijk in de omgang, kan zich heel goed aanpassen en we hebben bijna standaard de encyclopedie op tafel liggen. Een werkstuk maakt hij over Griekse Mythologie en het journaal wordt niet overgeslagen. De leerkracht vind hem als een spons die alles opzuigt. Kan overal over meepraten en vind geschiedenis geweldig. Dit hele gebeuren maakt we wel zorgelijk en ik heb gesproken met zijn nieuwe juf. Afgesproken met haar dat zodra zij of ik iets constateren in gedrag oid dat we contact hebben. Tevens heb ik contact gezocht met een Leonardoschool bij ons in de buurt. Ik heb dit allemaal besproken met Thomas dat mochten er problemen ontstaan er dus een mogelijkheid is voor speciaal onderwijs. Verder wil ik hem lekker kind laten zijn en zolang hij zich veilig voelt op school wil ik hem daar niet weghalen. Vaak wil je gewoon even je verhaal kwijt en hoop je op adviezen van anderen maar dat werkt dus niet. Je praat inderdaad niet over het onderwerp omdat je scheef aangekeken wordt en mensen dan verwachten dat je kind in alles wel zal uitblinken. Ik vind het moeilijk maar ik ben in ieder geval ook even mijn verhaal kwijt.

Khadija, 17-06-2010 00:49 #5
Hallo ik ben moeder van m, n dochterje die nu 1,5jaar is. En mensen die haar vaak zien vinden haar allemaal erg slim voor haar leeftijd. Ze herkend bijvoorbeeld waar oma woont, of papa, en ook waar een vriendin van mij woont. Ze zegt nu ong 20 woordjes. En als ze iets 1keer ziet weet ze t gelijk na te doen. Ook deed ze al na ongeveer 8weken haar nekje en hoofdje omhoog tillen als ze op der rug lag. En herkende voorwerpen al bij de 5maanden. Ze kan me nu al zeggen waar haar buikje, teentjes, en diverse lichaamsdelen zitten en aanwijzen. Tekenfilms intreseerd haar niet, en probeerd vanaf haar geboorte al bij de volwassen te horen. wie kan mij raad geven of info.

Jan Wiekens, 15-01-2010 06:44 #4
Hallo,

Wij hebben vorig jaar al even contact gehad over Amy, u vroeg daarbij om later nog eens aan te geven van hoe het dan is. Bij deze dan.
Amy wordt over 4 maand 3 jaar en heeft al weer tal van nieuwe dingen geleerd.
Zo kan ze nu tellen van 1 t/m 20 in het nederlands en 1 t/m 10 in het engels. Ze kan sommige cijfers van 1 tot 9 ook aanwijzen en benoemen. Ook kent ze de meeste kleuren en vormen zoals rond, driehoek, vierkant, rechthoek, ovaal, kubus en cilinder.
Daarbij kent ze ook het verschil tussen oud/jong, meisje/jongen, donker/licht, zwaar/licht, aan/uit, veel/weinig, groot/klein, blij/verdrietig.
Het zingen wordt ook steeds beter, ze zingt al complete liedjes van k3, nick&simon, dora, piet piraat, samson en gert, en noem maar op. Hierbij verzint ze op de ritme van een ander liedje ook haar eigen liedjes.
Met praten schiet het vooruit, Ze praat al in volledige zinnen met ons mee. En als ik thuis kom dan vertelt ze mij altijd wat ze die dag heeft gedaan thuis of op de peuter speelzaal. Ze spreekt hierbij zelfs de R goed uit en moeilijke woorden is ook geen probleem. Als we zelf eens een moeilijk woord gebruiken dan vraagt ze meteen wat dat dan betekend.
Dat vragen gaat de hele dag door over alle dingen die nieuw voor haar zijn, ook wanneer we boos op haar zijn als ze even niet luistert dan gaat ze even in de hoek, en als dat klaar is? dan komt ze naar ons toe en vraagt meteen waarom we dan boos op haar zijn en geeft ons een knuffel. ZOOOO SCHATTIG.
Ook praat ze vaak over dingen die al zijn geweest zoals de vorige dag of zelfs van een week geleden, ze weet dan allles nog precies zoals het ging.
Ze is ook gek op puzzels en maakt puzzels van 20 stukjes zo in elkaar, dit proberen we een beetje te stimuleren door af en toe een puzzel op te halen die iets moeilijker is.
Ook handig is ze met de computer, ze kan deze zelf aan doen en selecteerd met de muis haar eigen spelletjes en start deze vannaf het bureaublad zelf op. Het liefst zit ze op internet met MyBee, dit is een internetbrowser voor kinderen. Via deze browser vind ze haar hele weg op site's als studio100 en zappelin. Hier gaat ze helemaal in op en probeert van alles uit, pas als het echt niet lukt dan vraagt ze om hulp.
Ze kan ook heel mooi dansen bij een liedje en vind hierbij ook de ritme in het liedje, soms bedenkt ze een eigen dansje en soms ook zoals het hoort zoals bij K3.
Tijdens het dansen kan ze ook op 1 been staan en haar evenwicht een tijdje goed behouden.
De laatste tijd gaat ze zich zelf ook aan en uitkleden, Dit gaat soms nog wel eens verkeerd met de trui of pyamajas wanneer het plaatje aan de achterkant komt.
En nog steeds geeft ze met spelen de voorkeur aan oudere kinderen en volwassenen.
Met spelen heeft ze een enorme fantasie over een vriendje en komen haar knuffels echt tot leven, Hier praat ze tegen en dan geven wij met een andere stem antwoordt alsof haar knuffels dat doen.
Tot slot nog even het huishouden, Hierbij is ze nog steeds enorm hulpvaardig maar alles verloopt nu wel soepeler en sneller. Nieuw hierbij is het was opvouwen zoals hand en thee en zakdoeken, deze vouwt ze keurig op met de hoeken overelkaar heen.
En met de afwas weet ze als ze aan het afdrogen precies welke ze wel mag pakken voor afdrogen en welke niet (zoals schilmesjes en de messen van papa en mama).

Ik hoop u voor zover even weer op de hoogte te hebben gesteld over Amy, en als u nog iets wilt weten over haar dan hoor ik dit dan wel van u.

Met vriendelijke groet,

De ouders van Amy Wiekens.

Jan Wiekens, 01-05-2009 07:04 #3
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag over mijn dochter van 2 jaar. (AMY)
Amy wordt op 3 mei 2009 2 jaar en kan al hele zinnen praten als "mag ik een snoepje mama?" En dingen herhalen als "van oma gekregen".
Daarbij zijn deze woorden ontzettend duidelijk (ook lastige woorden als paraplu).
Ze kan ook liedjes zingen als poesje mau en hondje waf en gedeeltes van liedjes van mega mindy en k3.
Ook speelt ze liever met kinderen van 6 dan van haar eigen leeftijd, die noemt ze baby's.
Ze concentreerd zich enorm op bijv. een tv programma of een boek en kan in een speelgoed winkel echt uitzoeken wat ze leuk vind dit geeft ze aan met"als we haar vragen of ze die wil hebben "nee, andere keertje" Ze is hier heel kieskeurig in.
Ze speelt ook met poppen alsof het kinderen zijn met het laten slapen of flesje geven en in de buggy zetten en dan wandelen.
Met drinken geeft ze ook aan wat ze drinken wil, dan zegt ze ranja of yogi of thee. En anders wijst ze aan en zegt ze "deze hebben" of "die hebben" Ze loopt dan zelf met haar beker naar de keuken en zet deze alvast op het aanrecht.
Ook helpt ze enorm mee met het huishouden zoals voor het eten de onderzetters naar de tafel brebgen en het bestek, Ze weet hierbij preccies welk bestek bij brood eten hoort en welke bij warm eten.
Ze helpt mee met stofzuigen en dwijlen (hier heeft ze dus haar eiegen speelsetje voor). Ook ruimt ze als we het haar vragen haar speelgoed op in de kast en in de speelgoedmand, Ze weet dan goed dat speelgoed zelf in de mand moet en boekjes in de kast.
Ze zoekt ook zelf uit welke dvd ze wil zien, benoemd deze en loopt ermee naar de tv.

Nu is mijn vraag, is dit wel normaal of loopt ze een beetje voor in vergelijking met haar leeftijd.

M.v.g. Jan Wiekens.

Mavise, 03-10-2008 16:37 #2
Mijn dochter is hoogbegaafd en zit helaas op een achterstandswijk school. Ik heb haar na overleg met de leerkracht een test laten doen en ging een klas overslaan midden in de schooljaar. Ik heb geen tijd en kan geen andere school voor haar zoeken omdat mijn zoon wel slim is maar niet hoogbegaafd. Twee verschillende kinderen die twee verschillende scholen nodig hebben. Zonde voor beiden!

Y. Vreugdenhil, 19-04-2008 21:41 #1
Help mijn kleinzoon is hoogbegaafd! Reactie infoteur, 24-04-2008
Vrees niet, wees er blij mee! U hebt gelukkig de weg naar internet gevonden en zal veel waardevolle informatie kunnen vinden. Als u nog een specifieke vraag heeft mag u hem aan mij stellen!

Infoteur: Enna-online
Gepubliceerd: 27-03-2008
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!