Hoera, het is een meisje! - Joodse ceremonie geboorte meisje

Hoera, het is een meisje! - Joodse ceremonie geboorte meisje Joodse ouders van een nieuw baby meisje zijn vervuld van vreugde en zoeken naar een manier het op een ceremoniële manier te vieren. Als een jongen wordt geboren is er de Shalom Zachar maaltijd, een Briet Mila en soms een Pidjon Ha'Ben. Maar wat doen Joodse ouders voor een meisje? Een meisje wordt gezien als een grote zegen. Dit komt omdat vrouwen belangrijk zijn voor het voortbestaan van het Joodse Volk.

Joodse vrouw bepaalt het overleven van het Joodse Volk

Het lied zegt: "dank de hemel voor kleine meisjes." Het Joodse Volk heeft altijd de hemel bedankt voor de Joodse vrouwen omdat zij aan de basis staan van het voortbestaan van ons volk:
  • De Bijbelse aartsmoeders leidden het Joodse Volk door de natie opbouw en familiaire uitdagingen.
  • Gedurende de slavernij in Egypte behielden de vrouwen hun geloof en bleven kinderen krijgen ondanks het decreet van Farao om alle eerstgeborene Joodse jongetjes te doden.
  • Gedurende de jaren van rondzwervingen in de woestijn, weigerden de vrouwen deel te nemen aan de verering van het Gouden Kalf en de zonde van de spionnen.
  • De heldin van Poeriem was Esther, en de heldin van Chanoeka was Yehudit.

Op elk cruciaal kruispunt in de Joodse geschiedenis stonden vrouwen aan het front en stuurden het Joodse Volk in de juiste richting.

Joodse moeder is beslissend voor de vraag of het kind Joods is; niet de man

Het Jood-zijn wordt bepaald door de moeder. Als de moeder Joods is, is het kind 100 procent Joods. Dit werd door God bepaald (Zie Deuteronomium 7:3-4)

Dit betekent dat erg een hele grote verantwoordelijkheid op de schouders van de vrouw rust om het geloof voort te zetten en de mitswot na te komen. Metaforisch gezien geeft de moeder de baby voedsel en liefde dat zijn/haar innerlijke potentie naar voren brengt.

Het vieren van de verjaardag van een Joodse dochter is daarom het vieren van Joodse overleving, van Joodse waarden en van Joodse bestemming.

Hoe wordt de geboorte gevierd?

Het geven van de naam aan de Joodse dochter is het belangrijkste spirituele moment. Dit wordt gedaan tijdens een ceremonie van het publiekelijk lezen uit de Tora. Tijdens de Tora-lezing, wordt een speciale "Mi Sheberach" zegen gezegd.

De zegen begint met een gebed voor de gezondheid van de moeder. Het gaat verder met het geven van de naam aan de baby en een gebed dat deze nieuw Joodse dochter zal opgroeien tot een wijze en begrijpende vrouw van goedheid en grootsheid.

Na het geven van de naam volgt de 'kiddoesj' ter ere van het babymeisje, waar vrienden en familie bijeenkomen om te eten, de woorden van de Tora te zeggen en te delen in de trots van de familie.
Gerelateerde artikelen
Hoe bereidt Joodse vrouw zich voor op zwangerschap/geboorte?Hoe bereidt Joodse vrouw zich voor op zwangerschap/geboorte?Wetenschap heeft aangetoond dat de handelingen, houding en gemoedstoestand van een moeder een groot effect hebben op de…
Boekrecensie: Encyclopedie van de Joodse geschiedenisrecensieBoekrecensie: Encyclopedie van de Joodse geschiedenisEncyclopedie van de Joodse geschiedenis onder redactie van Ilanit Shamir en Shlomo Shavit geeft enorm veel informatie ov…
Joodse identiteit: waarom wordt een Jood 'Jood' genoemd?Er zijn vele namen die in het Jodendom gebruikte worden. Israël, Jacob, Efraïm, om er een paar te noemen. Maar waarom bl…
Bijbel (Tenach) - Halacha & HaggadaBijbel (Tenach) - Halacha & HaggadaDe Bijbel is de bron en uitgangspunt van het Jodendom. In de loop der eeuwen is er enorme Joodse literatuur ontstaan die…

Motorische Stoornissen; ontwikkeling, invloed en achterstandDit artikel zal aandacht besteden aan de motorische ontwikkeling bij kinderen om ouders een beeld te geven van deze ontw…
De Joodse vrouw en haar baby - Joodse visie over geboorteDe Joodse vrouw en haar baby - Joodse visie over geboorteHet gebeurt 250 keer per minuut, bijna 15.000 keer per uur. Maar hoe vaak een geboorte ook plaatsvindt, het blijft een w…
Bronnen en referenties
Jehoeda (1.614 artikelen)
Laatste update: 02-06-2021
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…