InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Kind kan niet of slecht slapen: tips en supplementen

Kind kan niet of slecht slapen: tips en supplementen

Kind kan niet of slecht slapen: tips en supplementen Een kind dat niet kan slapen is voor een ouder vaak een verontrustend fenomeen. Kinderen horen immers zorgeloos door hun nog jonge leven te gaan en zouden geen reden moeten hebben om wakker te liggen. Toch kan het voorkomen dat een kind moeilijk in slaap geraakt of niet diep kan slapen. Mogelijke oorzaken van slaapproblemen bij kinderen zijn bijvoorbeeld onzekerheid, stress, angst, of problemen op school. Als ouder is het belangrijk om snel de precieze oorzaak te vinden, want slecht of onvoldoende slapen kan het kind prikkelbaar maken. Ook de weerstand van een kind kan verminderen wanneer het last heeft van een slaaptekort. Welke tips kunnen helpen om je kind beter te laten slapen en welke supplementen of middeltjes zijn hierbij nuttig?

Kind kan niet of slecht slapen

Als ouder is het vaak moeilijk om met het slaapprobleem van je kind om te gaan. Slaapproblemen bij kinderen wijzen doorgaans op een fysiek of mentaal probleem en kunnen op lange termijn tot vervelende gevolgen leiden. Zo kan de weerstand van het kind na verloop van tijd verminderen waardoor het minder goed bestand is tegen ziektes en aandoeningen. Je wilt je kind dan ook het liefst zo snel mogelijk van zijn slaapprobleem af helpen zodat het weer tot een normaal slaappatroon kan komen. Je kind hoort immers zonder zorgen te zijn en lang en diep te slapen. Het is dan ook belangrijk om de precieze oorzaak van het slaapprobleem van je kind te vinden.

Oorzaken slaapproblemen kind

Psychologisch

Een kind dat moeilijk kan slapen weet vaak zelf niet eens wat de precieze oorzaak is. Als je je kind vraagt wat er scheelt, stuit je vaak op antwoorden als: “Ik weet niet ...” of kortweg: "Ik wil niet slapen!". Dan komt het er op aan om te kijken waar er moeilijkheden zijn ontstaan, zoals bijvoorbeeld in de klas. Soms ligt een kind wakker en blijft het liggen piekeren omdat het op school gepest wordt. Een kind kan zich daardoor eenzaam of onzeker voelen, waardoor het moeilijker in slaap geraakt. Soms is er een vriend of vriendinnetje met wie het kind heeft ruziegemaakt, of maakt het zich zorgen over de nakende echtscheiding van zijn ouders. Wanneer een kind gespannen is door stress zal het het moeilijker hebben om in slaap te vallen.

Lichamelijk

In de lichamelijke ontwikkeling van het kind kunnen er bepaalde veranderingen een rol spelen, zoals plots sterk groeien, of het begin van de puberteit. Sommige fysieke tekortkomingen kunnen bovendien leiden tot onzekerheid of angst, zoals bijvoorbeeld stotteren, het dragen van een bril, puisten, enz., ... Wanneer het kind moet spreken in de klas (bv. spreekbeurt) kunnen dergelijke dingen leiden tot faalangst, gebrek aan zelfvertrouwen en bijkomende symptomen als flauwvallen, braken of diarree. Al deze factoren kunnen aanleiding zijn tot slaapproblemen.

Symptomen slaaptekort

De symptomen die samengaan met slaapproblemen bij kinderen hebben te maken met een gebrek aan recuperatie van lichaam en geest. Een kinderlichaam dat te weinig slaap heeft gehad zal minder actief zijn overdag. Zo zal een kind sneller moe worden, en mogelijk zelfs in slaap vallen overdag. Ook kan het kind prikkelbaar en snel geïrriteerd zijn en opvallend snel gaan huilen. Op school kunnen er concentratieproblemen ontstaan en kan het kind opstandig of onverschillig zijn. Wanneer een kind moeilijk in slaap geraakt zal het moeder of vader vragen om nog eens een verhaaltje voor te lezen, of zal het nog een snoepje eisen alvorens naar bed te gaan.

Tips om je kind beter te laten slapen

Praten

Is het vooral een psychologische kwestie of ligt er een lichamelijk probleem aan de basis van de slaapproblemen van je kind? Geduldig en rustig praten met je kind kan efficiënt zijn om de oorzaak te vinden. Hierbij geef je je kind het best de tijd om zijn gevoelens te uiten, en komt het erop aan om niet te snel te oordelen of te dramatiseren. Een begripvolle en troostende houding leidt sneller tot resultaat. Ook kan het zinvol zijn om te praten met de leerkracht, zodat je meer te weten komt over de gedragingen van je kind op school. Daarnaast zijn ook gesprekken met de ouders van vriendjes of vriendinnetjes vaak verhelderend.

Slaaprituelen

Daarnaast is het nuttig om het kind vertrouwd te maken met bepaalde 'rituelen' voor het slapengaan. Dit kan helpen om de overgang van dag naar nacht, of met andere woorden van activiteit naar rust, makkelijker te maken. Wanneer deze rituelen in gang worden gezet zal het kind beseffen dat het tijd is om lichaam en geest te laten uitrusten van de activiteiten van de dag. Dergelijke slaaprituelen zijn bijvoorbeeld tandenpoetsen, vader en moeder goedenacht wensen, knuffelen, en eventueel een verhaaltje laten voorlezen. Wanneer deze rituelen elke dag in dezelfde volgorde worden uitgevoerd zal het kind mogelijk sneller in slaap geraken en dieper slapen.

Supplementen voor kinderen

Rust

Aanvullend kunnen voedingssupplementen nuttig zijn om slaapproblemen bij kinderen op te lossen. Supplementen op basis van natuurlijke producten zoals bijvoorbeeld kamille, linde of valeriaan zijn nuttig om stress tegen te gaan en snel rustiger te worden. Enkele voorbeelden van middeltjes die het kind kunnen helpen om te ontspannen voor het slapengaan zijn:
  • Sleepz Drink & Dream (drank met banaansmaak)
  • Valdispert Kids Rust

Omega 3

Omega 3-vetzuren hebben een positieve werking op het hart en de bloedvaten. Maar ook voor de gewrichten en de hersenen is omega 3 belangrijk. Bij kinderen kan een regelmatige inname van supplementen met omega 3 de kans op cognitieve problemen verkleinen. Voor de gezondheid in het algemeen zijn deze supplementen dus erg nuttig. Een kind dat zich goed in zijn vel voelt zal dan ook minder gedragsproblemen (niet willen slapen, opstandigheid, enz., ...) ontwikkelen. Hierdoor zal de kans op slaapproblemen kleiner worden. Enkele voorbeelden van deze supplementen zijn:
  • Optimax Kinder Omega 3
  • Davitamon Junior Omega 3

Melatonine

Melatonine is een hormoon dat het lichaam aanmaakt wanneer het 'tijd' is om te gaan slapen, met name wanneer de duisternis is ingetreden. Zo zal je na zonsondergang sneller gaan geeuwen en zal je lichaam geleidelijk aan ontspannen om naar bed te kunnen gaan. Sommige supplementen bevatten extra melatonine waardoor dit proces nog versterkt wordt. Hierdoor is ook de kans op een langere en diepere slaap groter. Enkele voorbeelden van melatoninesupplementen voor kinderen zijn:
  • Lucovitaal Melatonine Kids
  • Sleepz Junior Melatonine

Opgelet bij melatonine
Hoewel supplementen met melatonine vrij verkrijgbaar zijn is het gebruik ervan niet altijd zonder gevaar. Zo kan een onjuist gebruik van melatonine net tot méér slaapproblemen leiden. Bij kinderen is het aangeraden om alleen melatonine in te nemen op voorschrift van een arts. Doorgaans schrijven artsen melatonine enkel voor in geval van slaapproblemen bij kinderen met de aandachtstoornis ADHD. Ook het tijdstip waarop de melatonine ingenomen moet worden is belangrijk, net als de dosis. Zowel het precieze tijdstip als de dosis moeten door de behandelende arts bepaald worden. Melatonine mag gegeven worden aan kinderen vanaf 1 jaar, maar dus enkel op advies van een arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kinderen die slecht slapenKinderen die slecht slapenKinderen die slecht slapen krijgen vaak concentratiestoornissen en zijn prikkelbaar. Maar ook de ouders krijgen hierdoor…
Bed- en slaaptijd voor baby's en dreumesen van 0-2 jaarBed- en slaaptijd voor baby's en dreumesen van 0-2 jaarIeder jong kind (baby, of dreumes) heeft een eigen slaapritme. Sommige baby's kunnen gerust zestien uur slapen op een da…
Hoeveel slaap heeft je kind nodig?Hoeveel slaap heeft je kind nodig?Hoeveel slaap heeft je kind nodig? Kinderen hebben veel slaap nodig om weer op te laden. Het herstelt het lichaam van de…
Slaapproblemen bij kinderen: overmatig slapen (hypersomnie)Slaapproblemen bij kinderen: overmatig slapen (hypersomnie)Slaapproblemen bij kinderen komen dikwijls voor. Overmatig slapen, ook wel hypersomnie genoemd, is een slaapstoornis waa…
Slapeloosheid en slaapmedicatieJe bent moe, maar toch val je niet in slaap. Gedachten stapelen zich op. Drie uur is het inmiddels en je hebt nog geen o…
Bronnen en referenties
  • https://enthousiasme.info/nl/informatie/artikels/?article=16
  • https://www.oudersvannu.nl/kind/opvoeden/mijn-kind-kan-niet-slapen/
  • https://www.oudersvannu.nl/kind/gezondheid/melatonine/
  • https://www.mamaenzo.nl/peuter/peuter-slapen/opvoedprobleem-niet-slapen
  • http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1365-2869
  • http://degezondheidswinkel.be/blog/slaapproblemen-kinderen-behandelen-met-omega-3/
  • http://www.anababa.nl/gezondheid/slapen/problemen-met-slapen/slaapproblemen-bij-peuter-oplossen
  • http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=91 (bronnen geraadpleegd op 02/10/2017).

Reageer op het artikel "Kind kan niet of slecht slapen: tips en supplementen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-01-2018
Subrubriek: Kinderen
Special: Kinderkwesties
Medische informatie…
Schrijf mee!