InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Eerste hulp aan kinderen verlenen

Eerste hulp aan kinderen verlenen

Wie zelf kinderen heeft, kent de ongebreidelde nieuwsgierigheid waarmee ze de wereld stapje voor stapje gaan verkennen en ontdekken. Tijdens deze ontdekkingstocht is de kans aanwezig dat het kind zichzelf in gevaar brengt. Wanneer u te maken krijgt met een ongeluk, zijn de in dit artikel genoemde zaken aan de orde en zeer van belang.

Ongeluk

Een ongeluk zit in een klein hoekje en zeker bij kleine kinderen. Wanneer u te maken krijgt met een ongeluk moet u ervoor zorgen dat:
  • het kind in leven blijft;
  • de toestand van het kind niet verslechtert;
  • herstel van het kind mogelijk is;

Van groot belang is ook dat u niet in paniek raakt en rustig blijf. Het is belangrijk dat u snel inzicht krijgt in de situatie en zo de basis vormt voor deskundige eerste hulp. Elke situarie is natuurlijk anders maar de hieronder genoemde zaken komen vrijwel altijd aan de orde:
  • Let op gevaar;
  • Ga na wat er gebeurd is en daarna wat het kind mankeert;
  • Stel het kind gerust en zorg voor beschutting;
  • Zorg voor professionele hulp;
  • Help het kind op de plaats waar het ligt of zit;

1) Let op gevaar

Zorg ervoor dat het kind, uzelf en eventuele omstanders geen verder gevaar lopen. Neem indien nodig maatregelen. Voorbeelden hiervan zijn; het verkeer omleiden, de electriciteit uitschakelen, kleren die in contact zijn gekomen met bijtende stoffen uittrekken. Indien brandweer of politie aanwezig is, volg dan hun aanwijzingen op.

2) Ga na wat er gebeurd is en daarna wat het kind mankeert

Indien het mogelijk is, vraag aan het kind wat er gebeurt is. Zo niet, vraag omstanders of kijk goed zelf wat u uit de situatie kunt opmaken. Dikwijls geeft een aanwijzing over het letsel dat het kind kan hebben. Ga daarna na wat het kind mankeert.
Van belang is dat u eerst de vitale functies onderzoekt, te weten:
  • is het kind bij bewustzijn;
  • is de ademhaling in orde;
  • is de bloedsomloop in orde;
Onderzoek daarna pas of het kind plaatselijk letsels heeft zoals botbreuken of kneuzingen.

3) Stel het kind gerust en zorg voor beschutting

Het kind is vaak geschrokken en bang. Probeer het kind gerust te stellen door eerlijk, vriendelijk en vooral kalm te zijn.
Spreek in voor het kind begrijpelijke taal en spreek ook rustig. Geef het kind het gevoel dat het in goede handen is.
Indien er bloed is dan is dat voor het kind een angstig gezicht. Dek het af. Indien het kind een knuffel bij zich heeft, leg deze dan zichtbaar of voelbaar neer. Voorkom afkoeling door het kind toe te dekken met een deken of jas. Ook de zon kan gevaarlijk zijn. Zorg voor voldoende schaduw voor het hoofd. Tenslotte; een kind geeft vaak zelf aan wat kan of niet kan. Stimuleer het dus niet om te gaan staan of zitten.

4) Zorg voor professionele hulp

Blijf bij het kind en laat iemand anders professionele hulp waaschuwen; een arts of de ambulance via 112. Vraag aan degene die hulp gaat halen, terug te komen en te vertellen welke hulp er komt en hoe snel. Alleen als het echt niet kan, mag u het kind verlaten en zelf hulp gaan halen. Vertel dit duidelijk aan het kind. Wanneer u 112 belt, krijgt u eerst de centrale meldkamer aan de lijn. U of de melder zal duidelijk om een ambulance moeten vragen. U wordt dan doorverbonden met de meldkamer van de ambulancedienst. Bij een melding bij 112 moet u altijd doorgeven:
  • uw naam
  • de plaats van het ongeval
  • wat er gebeurd is (het ongeval)
  • de leeftijd van het kind
  • het aantal slachtoffers
  • wat het kind mankeert, meld het als het kind beademd of gereanimeerd wordt.

5) Help het kind op de plaats waar het ligt of zit

Wanneer u het kind verplaatst, kan zijn toestand verslechten. U moet het kind alleen verplaatsen als de plek waar het kind zich bevindt zijn situatie onveilig maakt of zijn toestand doet verslechteren. Houd het kind dan zo horizontaal mogelijk en zorg vooral voor voldoende steun van het hoofd. Als het kind te groot of te zwaar is om het eenvoudig te kunnen verplaatsen dan kunt u de noodvervoersgreep van Rautek toepassen.

  1. Kniel aan de linkerkant van het kind, ter hoogte van zijn schouder;
  2. Plaats uw rechtervoet achter zijn hoofd;
  3. Ga met uw rechterhand onder zijn nek door en breng uw vingers in zijn rechteroksel;
  4. Leg uw linkerhand vanaf de rugzijde in zijn linkeroksel;
  5. Breng hem in een vloeiende beweging in zittende houding en uw lichaam achter hem;
  6. Schuif uw armen onder zijn oksels door;
  7. Breng één van zijn onderarmen horizontaal voor zijn borst;
  8. Leg uw handen met aaneengesloten vingers en duimen over deze onderarm;
  9. Ga in hurkhouding zo dicht mogelijk tegen het kind aan zitten, met uw voeten achter hem en uw knieën aan weerskanten van het kind;
  10. Til het kind op door uw benen te strekken;
  11. Versleep het kind uit de gevarenzone;
  12. Leg het kind weer voorzichtig neer en verleen eerste hulp;
© 2009 - 2019 Dean, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hulp aan gewonden bij een auto ongelukHulp aan gewonden bij een auto ongelukHet verkeersreglement verplicht elke persoon die betrokken is bij een ongeval dat lichamelijk letsel heeft veroorzaakt.…
Eerste hulp, de belangrijkste regelsWat moet je doen wanneer er een ongeval gebeurt, of wanneer en iemand plotseling onwel wordt? Hier een aantal richtlijne…
Dieren EHBO: BorstkasverwondingenTen gevolge van een kneuzende verwonding kan de borstkas van het dier zich vullen met bloed, lucht of andere vloeistoffe…
Bronnen en referenties
  • Het Oranje Kruis: Eerste hulp aan kinderen

Reageer op het artikel "Eerste hulp aan kinderen verlenen"

Infoteur: Dean
Laatste update: 12-05-2009
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!